کاهش ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی درکشور

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به کاهش حدود ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم و اصناف، از تعطیلی بیش از ۲۵۰هزار واحد صنفی و صنعتی به این دلیل خبر داد و گفت: متاسفانه شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها ناامیدکننده‌تر است و ناچار به برخوردهای قضایی و حقوقی با متخلفان هستیم.به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت:  ستاد ملی کرونا در جلسه روز ۱۷ خرداد ماه، مصوبات و تصمیمات مهمی را داشت؛ از جمله اینکه اجازه یکسری بازگشایی‌ها مانند بازگشایی مهدهای کودک‌ها، آغاز به کار تورهای سیاحتی از تاریخ ۲۴ خرداد ماه و آغاز فعالیت‌های فرهنگی مانند سینماها، تئاتر و ... از یکم تیر ماه، صادر شد.وی افزود: در عین حال ستاد ملی مقابله با کرونا دو مصوبه مهم دیگر هم داشت؛ اولین مصوبه این بود که کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف‌ کرد که با کرونا زندگی کرده و تمام برنامه‌ها و پروژه‌های عملیاتی‌شان را با وجود و زندگی با کرونا اجرایی و عملیاتی کنند. مصوبه مهم دیگر تشدید کنترل‌ها بر روی اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت الزامات محیط و کار در فضای کسب و کار و صنعت بود.
وی درباره چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف مختلف و مردم افزود: تا ۲۷ اردیبهشت ماه وضعیت اجرای پروتکل‌ها در کشور در حد مطلوب بود و تا میانگین ۷۷.۵۷  درصد مردم و کسب و کارها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که در شهر تهران به ۵۶ درصد می‌رسید.فرهادی ادامه داد: متاسفانه تا ۱۵ خرداد ماه این میانگین در کل کشور به ۲۲.۶۶ درصد نزول کرد و متاسفانه شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب و کار در کل کشور است، به‌۱۰.۵۴ درصد نزول کرد که این موضوع زنگ خطری را برای ما به صدا درمی‌آورد. باید توجه کرد که  عملا زمانی می‌توانیم بازگشایی‌ها را انجام داده و ادامه دهیم و با کرونا همزیستی کنیم و با سلامت فعالیت کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. وضعیت مترو، اتوبوس و تاکسی هم به هیمن منوال است و هم از مردم و هم از ارائه دهندگان خدمات عمومی خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی همچنین گفت: همانطور که رئیس جمهور اعلام کردند، بازگشایی خاص ایران نیست و در همه جای دنیا این بازگشایی‌ها را انجام می‌دهند. نکته مهم این است که بازگشایی‌ها را با نظارت‌های تشدید یافته و قانونی انجام دهیم و خدمت گیرنده و خدمت دهنده، با هم در این زمینه کمک کنند. ما هر دو شیوه را انتخاب کردیم. بر این اساس به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کردیم که نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تشدید کنند. این تشدیدها متاسفانه برخلاف میل پیش‌بینی می‌کنیم با یکسری تعطیلی‌ها همراه باشد.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در کل کشور به دلیل عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شدند که رقم بزرگی است و طبیعتا باید این موارد کاهش یابد. اجرای پروتکل فقط از سوی خدمت دهنده نیست، بلکه خدمت گیرنده هم باید پروتکل‌ها را رعایت کند. من همچنان تقاضا دارم که مردم جمیعا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اگر بخواهیم زندگی و کسب و کار را با ویروس داشته و بیمار نشویم، باید این موارد را رعایت کنیم.


وی افزود: شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها به دلیل جمعیت و حمل و نقل زیاد و مسافرت‌های درون‌شهری و فعالیت و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مکان‌هایی مانند پاساژها که گلوگاه‌های تجاری و کسب و کار استان‌های دیگر هم هستند، مقداری ناامید کننده‌تر است. بر همین اساس باید آموزش و اطلاع‌رسانی را در دستور کار قرار دهیم. ما هم برخلاف میل‌مان برخوردهای قضایی و حقوقی را با متخلفین انجام می‌دهیم.
فرهادی درباره وضعیت مترو نیز گفت: گلایه‌ها نسبت به وضعیت مترو کاملا درست است و ما هم این گلایه‌ها را رسما اعلام کردیم. طبیعتا اجرای طرح ترافیک در کنار بازگشایی مراکز کسب و کار و ادارات، حجم ترددها را افزایش می‌دهد و امکانات شهرداری تهران و شهرداری‌های سایر استان‌ها محدود است و لازم است که ناوگان عمومی تقویت شود. با همین ناوگان کم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است. حتی اگر ماسک بزنیم، اما در مترو و اتوبوس و... تراکم جمعیت داشته باشیم، قطعا ماسک فاقد ارزش می‌شود.
وی در این باره افزود: اتوبوس‌ها اعم از برون شهری و درون شهری و هواپیماها باید با ۵۰ درصد ظرفیت‌شان استفاده کنند. همانطور که در مصوبه ستاد هم در زمینه سینماها و مراکز فرهنگی و هنری این درصد دیده شده است. اگر طرح ترافیک را اجرا کنیم، ترددهایمان رو به افزایش باشد و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، این وضعیت در متروها و خطوط حمل و نقل‌مان ادامه خواهد داشت. باید حمل و نقل عمومی تقویت شود و مردم همچنان از ترددهای غیر ضروری اجتناب کرده و تردد را کماکان برای تهیه ارزاق و سر کار رفتن انجام دهند. اگر این موارد را رعایت کنیم در تهران هم شاهد کاهش تراکم خواهیم بود.
فرهادی درباره ارائه امکانات و تجهیزات حفاظت فردی به برخی از اصناف مانند اغذیه‌فروشی‌ها،‌ نانوایی‌ها و... گفت: مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا در همان ابتدا توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و گندزدا تحت تولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. ضمن احترام به کمک‌های اتحادیه‌ها و اصناف، فکر می‌کنم وظیفه مشخص تامین این اقلام با خود صنف است که از طریق وزارت صمت بتوانند این مشکل را رفع کنند.
وی افزود: البته از آنجایی که فضاهای مشترک در استخرها زیاد است و از ورودی استخر آغاز می‌شود و راهروها، حمام و دوش، سرویس‌های بهداشتی، رختکن‌ها و سایر سطوح را هم شامل می‌شود و ویروس کرونا می‌تواند از طریق این سطوح منتقل شود و بر همین اساس ما در این زمینه حساسیت داریم.
فرهادی تاکید کرد: در زمینه آب تنی در رودخانه‌ها،‌ مشکل بیماری منتقله به وسیله آب آلوده ممکن است مطرح شود. به عنوان مثال باید درباره شنا در رودخانه‌ای که تحت کنترل نیست و سلامتش معلوم نیست، احتیاط‌های لازم انجام شود. در عین حال در مناطق سفید، کلیه فعالیت‌های ورزشی از جمله استخرها ممنوعیتی ندارد. در شهرها و مناطق زرد هم باشگاه‌ها و استخرهای روباز می‌توانند فعالیت کنند که البته ابتدا منوط به تایید وزارت ورزش و تاییدیه بهداشت محیط دانشگاه‌ علوم پزشکی مربوطه است. در مناطق زرد و خصوصا مناطق قرمز، کلیه ورزش‌های برخوردی مانند کشتی، کاراته و جودو و... فعلا ممنوع هستند. طبیعتا استخرهای شنا هم در مناطق قرمز فعلا ممنوعیت دارند.
شناسایی ۲۰۱۱ مورد جدید کرونا 
در کشور 
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۰۱۱ مورد جدید کروناویروس خبر داد و گفت: به این ترتیب مجموع مبتلایان کووید۱۹ در کشور به بیش از ۱۷۷ هزار نفر رسید.به گزارش ایسنا، دکتر لاری گفت: از روز 20 خرداد تا روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۱ مورد بستری شدند.وی ادامه داد: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر رسید.لاری همچنین گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه تا روز ۲۱ خرداد ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.وی ادامه داد: تا روز ۲۱ خرداد یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است و استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. علاوه بر آن، ۶ استان از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.وی با بیان اینکه راهبرد اصلی وزارت بهداشت، همچنان قطع زنجیره اصلی عفونت است، گفت: به مردم توصیه می‌شود که ضمن حفظ رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، از تجمع‌های غیرضرور خودداری کرده و استفاده از ماسک در مجامع عمومی و فاصله یک و نیم تا دو متری را رعایت کنید.