گپی با رئیس دستگاه قضا

دکتر فتح اله دهقان ‪-‬ سفر رئیس قوه قضائیه به دیارمان فارس‌انگیزه‌ای شد تا این مطالب را به رشته تحریر درآورم.
مناطق مختلف جهان دارای فرهنگ، آداب و رسوم گوناگون و متفاوت بوده و هر فرهنگی دارای مشخصات، عناصر و متغیرهایی می‌باشد. بعضی از عناصر فرهنگی جوامع بشری از جمله عدالت، برابری و مساوات، پایبندی به قانون در ادیان آسمانی و آیین‌های بشری همچنین مکاتب فکری جهان مدرن مانند دموکراسی ارزشمند و به اصطلاح جهان شمول است.
از سوی دیگر، سیاه و سفید دیدن از خصایصی است که در همه فرهنگ‌های جوامع بشری وجود دارد. به نظر می‌رسد، در میان ایرانیان نمود بیشتری دارد. اگر خواهان توسعه و پیشرفت کشور هستیم، اگر به فکر آینده فرزندانمان هستیم، انسان‌ها را سیاه و سفید نبینیم. در این راستا هر کسی با هر عقیده و مشی سیاسی در هر جایگاهی در راستای احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت، حاکمیت قانون، مبارزه با تبعیض، فساد و رانت حرکت کرد، باید مورد تشویق قرار گیرد، همچنین همگان موظفیم با او همکاری نماییم. بر این اساس اظهارات و اقدامات حجت الاسلام رئیسی، رئیس دستگاه قضا در خصوص مبارزه با فساد امری پسندیده و در جهت توسعه و پیشرفت کشور می‌باشد. این رویداد بهانه‌ای شد، که مواردی را به عرض برسانم
1-با توجه به اینکه بی عدالتی، فساد،


رانت خواری، قانون گریزی در حال حاضر معضلات و مشکلات زیادی را برای کشور فراهم نموده، همچنین در مسیر توسعه و پیشرفت کشور سد و مانع ایجاد نموده و به پاشنه آشیل نظام تبدیل شده است، اقدامات اخیر جناب رئیسی رئیس قوه قضائیه امری لازم، پسندیده و قابل تقدیر است.
2-قاضی القضات محترم، شایسته است که این حرکت به استراتژی در قوه قضائیه تبدیل شود، نه اینکه امری مقطعی و زود گذر باشد. در ضمن لازم است حضرتعالی مواظب باشید که در اجرای سیاست‌های اتحاذ شده دقت لازم به عمل آمد ه و دچار سیاست زدگی نشود.
3-به نظر نویسنده این سطور جناب رئیسی از جهاتی، متفاوت با دیگر روسای قبلی قوه قضائیه می‌باشد. ایشان جوان و پر انرژی بوده همچنین از بدنه قوه قضائیه انتخاب شده و کاملا مسلط و آگاه به نقاط قوت و ضعف این رکن مهم حاکمیت می‌باشد. از سویی دیگر با توجه به اینکه نظام به ایشان اعتماد خاصی دارد، می‌تواند اقدامات اساسی و مهمی در مبارزه با فساد و حل مشکلات و معضلات کشور انجام دهد.
4-جناب قاضی القضات، مطمئن باشید، اقدامات حضرت تعالی در مبارزه با فساد و تلاش برای حل معضلات و مشکلات نه تنها مو جب وهن نشده بلکه به پایایی و مانایی جمهوری اسلامی کمک خواهد نمود.
5- از جمله مسائل و شرایط موفقیت حضرتعالی این است که اقدامات جنابعالی در فضایی ورای مسائل سیاسی و در چارچوب قانون و برخورد با خاطیان بدون توجه به وابستگی قشری – سیاسی و کانون‌های قدرت باشد.
6- با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه افکار عمومی و مطبوعات در جهان کنونی توجه و استفاده از خبرنگاران عاملی موثر در مبارزه با فساد باشد.
7-با توجه به این که فساد مشکلی
جهان شمول بوده و کشورهای مختلف هر کدام به نحوی در گیر با این پدیده شوم هستند طبعا اقداماتی در خصوص مبارزه با فساد صورت گرفته که شایسته است از تجربه‌های موفق دیگر کشورها استفاده شود.
8- جناب رئیس قوه قضائیه، با توجه به جایگاه مهم قوه قضاییه در سلامتی جامعه و کشور در جهان کنونی، تا جایی که مشهور است قوه قضائیه قلب دموکراسی می‌باشد، حضرتعالی به تاسی از مولا علی (ع) که فرمودند اگر پول بیت المال کابین زنان شده باشد آن را
برمی گردانم، شایسته است در جهت احقاق حقوق فردی، اجتماعی، سیاسی مردم اقدام نمایید. در این راستا پرونده‌های ملی که موجب وهن نظام شده را رسیدگی و جامعه اسلامی و کشور را از این غده‌های سرطانی پاک نمایید.