رئیس‌جمهوری در تماس با وزرای بهداشت و راه‌وشهرسازی دستوراتی را ابلاغ کرد انتقاد صریح روحانی از مسدودسازی منابع بانک مرکزی از سوی کره‌جنوبی

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: همه باید بدانند که اجرای مرحله «سازگاری با کرونا» هرگز به معنای کمرنگ شدن مقابله با این بیماری و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه نیست و باید همچنان نسبت به رعایت آنها اهتمام داشته باشیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز جمعه در گفت‫وگو با سعید نمکی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کوید 19 تحت عنوان «سازگاری با کرونا» نیز با رعایت کامل تمامی دستورالعمل‌ها و ارائه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی لازم وکافی، به بهترین شکل در کشور اجرا شود تا زندگی، معیشت و سلامت مردم توامان با هم حفظ شود. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید همه دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط نسبت به چگونگی اجرای برنامه‌ریزی‌های لازم برای این مرحله آگاهی داشته باشند، گفت: هدف از اجرای مرحله سازگاری با کرونا، تامین سلامت مردم و حفظ جان آنان، در کنار فعالیت پویای کسب و کار ها است . روحانی با اشاره به افزایش نسبی آمار ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها و شهرها، خاطرنشان کرد: باید با همکاری کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست‌های آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی تقویت شده و صدا وسیما، رسانه‌ها وفضای مجازی همانند روزهای اولیه شیوع این بیماری در راستای رعایت دستورالعمل‌ها فعالیت کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گفت‫وگو گزارشی از آخرین وضعیت کشور در مقابله با کرونا و مباحثی که قرار است در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی شود به رئیس‌جمهوری ارائه کرد.
همچنین حسن روحانی روز جمعه درگفت‫وگوی تلفنی با همتی، رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدودسازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاست‌های ضد انسانی دولت آمریکا و درچارچوب فشار حداکثری آنها به ملت ایران انجام شده است، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهادهای مالی و مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد.


رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ممانعت کره جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و اقلام انسان دوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه سریع‫تر این محدودیت را برطرف کند. رئیس کل بانک مرکزی نیز در این گفت‫وگو گزارشی از روند مثبت تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و سایر کالاهای ضروری و مواد اولیه واحدهای تولیدی را به اطلاع رئیس‌جمهوری رساند و اعلام کرد با مهلتی که به صادرکنندگان برای برگشت ارز تا پایان تیرماه داده شده، روند برگشت سرعت گرفته است و طی چند هفته آینده شرایط تامین ارز بسیار بهتر خواهد شد.
همتی همچنین محورهای اصلی پیشنهاد بانک مرکزی برای نحوه تامین مالی غیر تورمی پروژه‌های مهم وزارت نفت را به رئیس جمهوری ارائه کرد که در این راستا روحانی دستور داد طرح پیشنهادی بانک مرکزی در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت در هفته آینده مطرح شود.
حسن روحانی همچنین در گفت‌وگو با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از استماع گزارش وی درباره اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه، از وی خواست تا طرح‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای حل معضل و کنترل قیمت مسکن را برای بررسی، تصویب و تسریع در اجرا به جلسه روز یکشنبه ستاد اقتصادی دولت ارائه کند. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شایسته نیست که مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه‌ریزی، این مشکل را به سرعت حل و فصل شود.
روحانی با اشاره بر ضروت تلاش برای تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که در رفت وآمد مردم و افزایش حمل و نقل کالا و بار در کشور تحول ایجاد می‌کند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا در سال جهش تولید همچون سال‌های گذشته شاهد تحول در توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای در کشور باشیم. رئیس‌جمهوری افزود: باید به گونه‫ای برنامه‫ریزی شود تا تخلیه بار در پایانه‌ها تسریع شده و با همکاری گمرک کالاهای اساسی با سرعت در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم نسبت به تامین این کالاها دغدغه و نگرانی نداشته باشند.
روحانی همچنین از تمامی فعالان، دست اندرکاران و عوامل حوزه حمل و نقل باری و مسافربری شهری و برون‫شهری، ریلی و هوایی که علی‫رغم شرایط سخت شیوع کرونا همچنان به خدمت رسانی ادامه داده و در کنار مردم قرار دارند، تقدیر و تشکر کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در تماس با وزرای بهداشت و راه‌وشهرسازی دستوراتی را ابلاغ کرد انتقاد صریح روحانی از مسدودسازی منابع بانک مرکزی از سوی کره‌جنوبی محمدعلی وکیلی شعاع قدرت قربانگاه سرمایه‫های انسانی «ابتکار» آثار و پیامد مطرح شدن نظرات غیرکارشناسی بر اقتصاد را بررسی کرد حرف‌های سیاسی، تبعات اقتصادی چرا اصولگرایان ترجیح می‌دهند میدان انتخابات برایشان هرچه خالی‌تر باشد؟ حذف رقیب به‌جای رقابت آیا سامانه یکپارچه فروش بلیت سینما می‌تواند راهگشا باشد؟ «سمفا» و داستان پیچیده انحصار «ابتکار» اهداف توامان آمریکا از تحریم‌های جدید و پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را بررسی می‌کند سازمان بازرسی کل کشور خبر داد‫ پیگیری سازمان بازرسی درباره افزایش حداقل مزد کارگری چرا شمار خودکشی‌های طبقه فقیر در ایران افزایش یافته است؟ به جرم فقر، سرِ دارِ معیشت دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا جامعه بین‌المللی بیدار شود؟ دستگیری در انتظار فروشندگان امتیاز خودروهای قرعه‌کشی شده رئیس گروه مالی گردشگری: حمایت از اشتغال و واحدهای تولیدی در سال جهش تولید تداوم می یابد