طرح جهش تولید دانش‌بنیان تقدیم هیئت‌رئیسه شد


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۹ نفر از نمایندگان در حالی آغاز شد که دستور کار جلسه به این شرح بود: گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مسائل فرهنگی کشور؛ گزارش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مورد چالش‌های فرهنگی کشور در حوزه عملکرد آن سازمان؛ گزارش وزیر آموزش و پرورش در مورد مسائل آموزشی و مشکلات فرهنگی آن.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس ضمن گرامیداشت شهدای حزب موتلفه اسلامی، گفت: فردا (امروز ۲۶ خرداد) سالروز شهادت شهیدان امانی، بخارایی، صفار هرندی و نیک‌نژاد است و لازم بود که از این شهدای گرانقدر و عزیز مؤتلفه یاد کنم.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که این شهدا «نورالهی فی‌الظلمات الارض» بودند و در دوران ظلمت درخشیدند و فضا و دل‌ها را روشن کردند و راه را به خیلی‌ها نشان دادند. یاد همه شهدا و مخصوصاً این چهار شهید عزیز مؤتلفه اسلامی را گرامی می‌داریم.
طرح جهش تولید دانش‌بنیان


همچنین دیروز محسن دهنوی نماینده مردم تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «وعده کرده بودم با ورود به مجلس، رونق کسب‌وکار و اقتصاد دانش‌بنیان را پیگیری کنم. امروز طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» را که با کمک و همت جمع زیادی از نخبگان طراحی شده است با ۶۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه کردیم.»
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه این طرح به دنبال تسهیل حضور جوانان و نخبگان به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ملی و عرصه‌های تولیدی کشور مخصوصاً حوزه‌های کشاورزی، صنعت و نظام سلامت است، نوشت: در شرایطی که با رشد اقتصادی منفی ۷ درصدی مواجه هستیم، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند راهگشا باشد.
وزیر ارشاد در صحن علنی
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در جلسه علنی مجلس ضمن ارائه گزارشی به نمایندگان در حوزه فرهنگ، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چندین حوزه فعالیت دارد که به اختصار توضیحاتی عرض می‌کنم. در حوزه فرهنگ، نهاد کتابخانه‌های عمومی که از نهادهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد است، فعالیت زیادی داشته است. در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه از جمله پنج کتابخانه مرکزی احداث شده است، کتابخانه‌ها تبدیل به باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی بر محور کتاب تبدیل شده‌اند. صدها نشست کتابخوانی و مسابقات کتابخوانی از جمله کتابخانه رضوی با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده را داشته‌ایم. نهاد کتابخانه‌ها در حال حاضر ۳۵ پروژه ناتمام دارد که ۳۳ پروژه بالای ۶۵ درصد پیشرفت دارند و همت مجلس را برای سرعت بخشیدن به پایان این پروژه‌ها می‌طلبد.
صالحی اضافه کرد: حوزه دومی که وزارت فرهنگ فعال است، حوزه دینی است.  سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت در حوزه دین فعال هستند. ۵۵ جشنواره ملی و بین‌المللی قرآنی و بیش از ۶۰۰ نمایشگاه استانی در حوزه قرآنی داریم. دو هزار و ۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه در معاونت قرآنی فعال است و به حمایت از آنها ادامه می‌دهیم. کانون فرهنگی و هنری مساجد با ۲۵ هزار کانون به صورت پیوسته و با بیش از ۲ میلیون ۳۰۰ عضو فعال، فعالیت دارند. در این کانون‌ها طرح‌های مهمی در دست بررسی است.
وی افزود: حوزه سومی که قابل ذکر است، حوزه هنر است. هم معاونت هنری و هم سازمان سینمایی در این بخش فعال هستند. هم در حوزه رویدادها فعال هستیم که هم در حوزه کمیت و هم کیفیت موفق عمل کرده و در موضوع شبکه‌های شهرهای خلاق نیز به خوبی به پیش می‌رویم و باید بگویم که ۲۶۶ شهر برای این موضوع ثبت‌نام کرده‌اند. شهرها در این شبکه تلاش خواهند کرد تا در رشته‌های خوشنویسی، گرافیک و غیره جایگاه خود را پیدا کنند.
صالحی گفت: در حوزه سینما شاهد تحولات مختلفی بودیم که از لحاظ کیفیت و هم حضور در جشنواره‌ها با رشد خوبی مواجه بودیم و باید بگویم که در سال گذشته، ۲۰۵ جایزه بین‌المللی داشتیم. در مناطق محروم ساخت سینما و همچنین سینما سیار ادامه دارد تا دسترسی به محصولات هنری بیشتر و آسان شود. وی با بیان اینکه حوزه چهارم فعالیت وزارت ارشاد بخش رسانه و مطبوعات است، اظهار داشت: ما در یک سال اخیر اتفاقات خوبی را در ادامه اتفاقات پیشین شاهد بودیم. رسانه به عنوان مکمل سلامت، امنیت و خدمات اجتماعی است و اکنون ۱۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی به طور مرتب جلسات هفتگی خود را برگزار می‌کنند.
وزیر ارشاد اظهار داشت: حوزه پنجم فعالیت وزارت ارشاد، فضای مجازی است. ما نخستین وزارتخانه‌ای بودیم که برنامه اقدام خود را به مرکز ملی فضای مجازی دادیم. ۷۲ اقدام خود را اعلام کرده‌ایم.
فضای مجازی کاملا رها شده
حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس ‌سازمان تبلیغات اسلامی دیروز طی سخنانی در صحن علنی مجلس، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۴ ماه تشکیل نشده است، شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود، سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خودش اختصاص می‌دهد ولی بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود. ۵-۶ سال سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توی سبد اولویت‌ها باید قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. کل بودجه فرهنگ این کشور زیر نیم درصد است؛ بودجه ساخت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه.
حجت‌الاسلام قمی خاطرنشان کرد: از مظلومیت فرهنگ یک قدم جلوتر؛ همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی و روشن نبودن شرح وظایف با بارهای بزرگ بر زمین مانده مواجه است. مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند، به یک عبارت ۱۱ دستگاه و به یک عبارت ۲۱ دستگاه متولی دارد. بفرمائید وضعیت بالای ۸۰ هزار مسجد در کشور چگونه است؟ شما نمایندگان مردم هستید و از احوال شهرها خبر دارید.
رئیس‌ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در حوزه فضای مجازی، تصمیم نظام به هر دلیل معقول و موجهی به بستن یک شبکه اجتماعی می‌شود، چنانکه این شبکه‌ها را می‌بندیم بعد می‌گوئیم بهتر شد که همه فیلترشکن دارند؟! و شاهد مدعایمان می‌کنیم که نباید برخورد سلبی کرد. این در حالی است که در همه جای دنیا در کنار اقدامات ایجابی، عاقلانه است که علی اللزوم رفتار سلبی هم پیش گرفته شود.
وی اظهار داشت: در پیوست حکم دوره اول شورای عالی فضای مجازی، مقام معظم رهبری هر گونه بالا بردن سرعت و پهنای باند اینترنت و فضای مجازی را منوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات و صدور مجوز کردند و از سوی دیگر ایشان محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کرده بودند اما این اتفاقات به سادگی نمی‌افتد. رئیس‌ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اتفاقی که امروز در فضای مجازی رخ می‌دهد را همگی شاهد هستیم و می‌بینیم که فرزندان بنده و شما در این فضا چه می‌بینند و از چه خوراکی استفاده می‌کنند. جای تأسف دارد که ۵ قطعه آخر آهنگ آن خواننده ضد انسانی و ضد بشریت ۱۹۸ میلیون بار، ویژه دیده شده است؛ بروید و مضامین این آهنگ‌ها را بررسی کنید و ببینید چه مضامینی به خورد فرزندان ما داده می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی کاملاً رها شده است، اظهار داشت: پهنای باند در ۱۱ ماهه اردیبهشت تا اسفند ۹۸، ۲.۵ برابر شده و گاهی ۶۰ و گاهی ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است که در آن یک شاعری که در عمرش فقط غزل گفته و اسم حاج قاسم سلیمانی را از روی عواطفش گفته است با ۲۰۰k دنبال‌کننده، صفحه‌اش بسته می‌شود و هرچه دلشان می‌خواهد به مسئولان نظام و مقدسات ما می‌گویند و ما هم نشسته‌ایم و ادعای حکمرانی بر فضای مجازی را یدک می‌کشیم.
نباید از خودمان انتقاد کنیم
در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، «محمدباقر قالیباف» در تذکری گفت: جناب آقای قمی! هم بنده در مجلس و هم شما در سازمان تبلیغات اسلامی و هم وزرای محترم دولت، جایی که وظیفه‌ای برعهده ماست، در تریبون، حق انتقاد از خودمان را نداریم. ما مسئول همه بایدها و «چه باید بکنیم‌ها» هستیم، ما باید دست به دست هم بدهیم و این مشکلات را حل و فصل کنیم. نکاتی که مطرح کردید، نکات بجایی است اما چه کسانی باید این مسائل را حل کند؟ آیا غیر از شما و بنده که مسئولیت پذیرفته‌ایم فرد دیگری باید این مشکلات را حل کند؟
رئیس ‌مجلس گفت: اگر مردم دو مرتبه بخواهند از ما مسئولین هم نقد بشنوند، خب پس چه کسانی باید این بایدها را انجام دهد؟ آیا قرار است افراد دیگری بیایند؟ امیدوارم در مجلس یازدهم دست به دست هم بدهیم و مشکلات و معضلات موجود را حل و فصل کنیم.
دیگر مقام دولتی که در مجلس به ایراد سخن پرداخت حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بود که گفت: تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال در امور کشور را داشته باشند بسیار مهم است، انسان‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که آموخته‌اند، پس چه آموزش و چگونه آموزش دادن بسیار مهم است و فردای جامعه ما اثر آموزش امروز جامعه ما است.
وی اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور است بسیار مهم و نیاز اساسی جامعه دانست و ادامه داد: این سند توسط جمعی از دانشمندان و استفاده از تجارب تهیه شده و مبانی همه تحولات در آموزش و پرورش است. سخن گفتن از دیگر اسناد مانند ۲۰۳۰ بیهوده است، ما در این سند به دنبال ارتقا از مفهوم آموزش به تربیت هستیم. به دنبال تربیت در بعد اخلاق، عبادی، سیاسی، علمی و فرهنگی هستیم.
صندوق ذخیره فرهنگیان
علی‌اکبر کریمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل آموزشی کشور، گفت: یکی از چالش‌های وزارتخانه آموزش و پرورش آن است که روند بازنشستگی نیروهای این وزارتخانه با جذب نیروهای جدید متناسب نیست و شاهد کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش هستیم. در این شرایط شاهد هستیم که بعضاً نیروهای کادر اداری مدارس و حق‌التدریس به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مشغول هستند. بر این اساس باید مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش مرتفع شود و نیاز است که مجوز استخدام بیشتری داده شود.
کریمی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جولانگاه نیروهای سیاسی و فاسد شده که مجلس دهم تحقیق و تفحصی در این زمینه انجام داد و باعث متلاشی شدن برخی از این باندهای فساد شد اما شاهدیم که همچنان برخی از گروه‌های سیاسی و فاسد بر این بخش دست‌درازی می‌کنند. تقاضای ما این است که اجازه داده نشود که این امانت فرهنگیان دست نیروهای فاسد قرار گیرد و صندوق ذخیره فرهنگیان باید از وجود نیروهای سیاسی و فاسد پاکسازی شود.