محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار بازیگری درگذشت

 
  بخش ادب و هنر- مرحوم کشاورز که از مدت‌ها قبل با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام، روز یکشنبه 25 خرداد در حالی که 90 سال سن داشت، در اثر نارسایی کلیوی چشم از جهان فروبست. این بازیگر، عنوان‌هایی چون چهره ماندگار بازیگری و نشان درجه یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده بود.
محمدعلی کشاورز، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر 26 فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. وی از بازیگرانی بود که با تحصیل در این رشته، گام به عرصه هنر نهاد و در هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کرد. گفته می‌شود که حتی در رشته پزشکی نیز پذیرفته شده بود اما از تحصیل در این رشته انصراف داده و به حوزه مورد علاقه‌اش یعنی هنر بازیگری پرداخت. وی فعالیت هنری خود را از سال 1339 با تئاتر و نمایشی به کارگردانی علی نصیریان آغاز کرد.
اما کار هنری مرحوم محمدعلی کشاورز، پس از پیروزی انقلاب اسلامی اوج گرفت؛ آنچنان که خودش در مصاحبه‌ای درباره فضای هنر پس از انقلاب اسلامی گفته بود: محیط سینما به‌طور کلی خوب شده بود و کارگردان‌های جوان و خوبی وارد آن شدند، بیشتر در آن به فعالیت پرداختم...»


وی در سال‌های بعد از انقلاب کارنامه‌ای پربار از آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی از خود بجا گذاشت. وی همچنین سابقه همکاری با هنرمندان برجسته خارجی مثل «آنتونی کوئین» را هم دارد.
بسیاری از مردم ایران محمدعلی کشاورز را به‌خاطر ایفای نقش اسدالله خان در سریال «پدرسالار» در ذهن دارند. سریالی که برای اولین بار در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و محبوبیت بسیاری پیدا کرد، طوری که بازپخش چندباره آن در ایام نوروز امسال نیز با استقبال بسیاری همراه شد. «هزار دستان»، «سربداران» و «سلطان و شبان» از دیگر آثار به یادماندنی هستند که کشاورز، بازی‌های درخشانی در آنها انجام داد. از دیگر آثاری که محمدعلی کشاورز در آنها حضور یافت می‌توان به «گرگ‌ها»، «وکلای جوان»، «سال‌های خاکستری»، «حجربن عدی»، «روشن‌تر از خاموشی»، «راه شب»، «کهنه سوار»، «شب و مه»، «زندگی»، «دست شیطان»، «کمال‌الملک»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «روز واقعه» و...
محمدعلی کشاورز از بازیگران خوش نام و کم‌حاشیه‌ای بود که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مسیری درست و متعهدانه را طی کرد؛ بازیگر گزیده‌کاری که برخلاف برخی از هم‌نسلانش، در برابر جریان‌های فرهنگی و سیاسی انحرافی، خود را وا نداد.
در پی درگذشت محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی کشور پیام‌های تسلیتی را منتشر کردند.
علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در متن پیام تسلیت خود برای درگذشت کشاورز نوشته است: «درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار عرصه هنر کشور استاد محمدعلی کشاورز را که از ستارگان سینما، تئاتر و تلویزیون بود و مردم با نقش‌های تاریخی او خاطره‌های بسیار دارند تسلیت عرض می‌کنم. پدرسالار دوست‌داشتنی مخاطبان تلویزیون در آخرین روزهای بهار ۹۹ از این کره خاکی خداحافظی کرد، اما با نقش‌آفرینی ماندگار خود در چهل و پنج فیلم سینمایی، سی و هشت سریال تلویزیونی و ده‌ها تئاتر و تله تئاتر همواره در قلب و جان مردم ایران باقی خواهد ماند. از درگاه خداوند تعالی برای آن چهره ماندگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»
مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز در پیام تسلیت درگذشت کشاورز نوشت: «این بازیگر توانمند، یکی از ستاره‌های درخشان آسمان هنر این سرزمین بود. بازیگر متعهدی که هیچ‌گاه نام و یادش از ذهن و دل مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد. مرحوم محمدعلی کشاورز از جمله بازیگرانی بود که بیشتر با سیما و سریال‌های تلویزیونی شناخته شد.»
سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد در پیام تسلیت برای درگذشت این بازیگر نوشت: «محمدعلی کشاورز بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان از نسل هنرمندانی است که با حمیت و جدیت چراغ تئاتر و صحنه و هنر را روشن نگه داشتند، نقش‌های به یادماندنی بازی کردند و در هموار شدن راه دشوار هنر نقش داشتند. استاد کشاورز چند دهه با نقش‌آفرینی خود در تئاتر و سینما و تلویزیون خاطراتی ماندگار به یادگار گذاشت و ما در برابر آیینه هنر این هنرمندان به زندگی و چگونه زیستن فکر کردیم.»