آتش افروزي جنگل‌ها تاييد شد

آرمان ملي- رها معيري: در شرايطي که کارشناسان محيط زيست از ادامه آتش سوزي سريالي در جنگل‌هاي شمال و شمالي غربي کشور ابراز نگراني مي‌کنند که فرمانده ناجا بالاخره عمدي‌بودن برخي از اين حريق‌ها را در جنگل‌ها و فضاهاي سبز شهري تاييد کرد و از شناسايي و دستگيري چندين نفر در اين خصوص خبر داد. اين در حالي است که در يک ماه گذشته آتش‌سوزي‌هاي گسترده و سريالي در استان‌هاي خوزستان، کهگيلويه و بوير احمد، فارس و بوستان‌هاي تهران باعث نابودي هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور شد و در اين بين ضعف امکانات اطفاي حريق موجب شد که دامنه آتش در هر ساعت صدها متر از اراضي سبز کشور را به خاکستر تبديل کرد.
آتش عمدي به جان مراتع
در اين بين سردار حسين اشتري، فرمانده ناجا اعلام کرد:‌ «در مورد حريق‌ها هم بخشي به‌صورت غيرعمد بوده و البته بعضي هم عمدي هم بود که در اين خصوص تعدادي شناسايي و دستگير شدند و ان‌شاالله نتايج اقدامات به مردم اعلام مي‌شود». همچنين سردار حميد هداوند، جانشين رئيس پليس پايتخت از دستگيري 60 نفر به‌دليل دست داشتن در آتش سوزي‌هاي اخير در بوستان‌هاي چيتگر و ولايت تهران خبر داد، و در عين حال براين باور است عمدي‌بودن فعل آنها به‌دليل غرض ورزي و اهداف خرابکارانه نبوده است.» در چند روز گذشته شايعاتي در فضاي مجازي درخصوص پول گرفتن معتادان براي آتش‌زدن بوستان‌هاي تهران به راه افتاده است که سردار هداوند با تکذيب اين موضوع افزود: «از بين معتاداني که دستگير کرده‌ايم، هيچکدام نسبت به اين موضوع اعتراف نکرده و البته هم قابل تشخيص بود که چنين موضوعي کذب است».
کمبود قوانين بازدارنده


به اعتقاد کارشناسان در سال‌هاي گذشته موضوع عدم مجازات قانوني و بازدارنده براي آتش افروزي عمدي و غيرعمدي در جنگل‌ها و مراتع کشور، سبب شده که بسياري به شکل عمدي و به‌دليل اختلافات طايفه‌اي دست به آتش زدن زمين‌هاي کشاورزي و مراتع کشور بزنند، کما اينکه در سال‌هاي گذشته چندين بار اعلام شده که برخي از دامداران به‌دليل مخالفت منابع طبيعي با چراي دام‌ها، اقدام به آتش زدن مراتع مي‌کنند؛ يا در موضوع آتش سوزي در خائيز، مسئولان اعلام کردند که اختلاف دو کشاورز، سبب آتش سوزي در اين منطقه حفاظت شده، شده است. چندي پيش مقرر شد مجازات افرادي که به‌صورت عمدي جنگل‌ها و مراتع را به آتش مي‌کشند به حداقل 10 سال حبس محکوم شوند. در اين رابطه يک کارشناس محيط زيست به «آرمان ملي» مي‌گويد: برکسي پوشيده نيست که علت اصلي اين آتش‌سوزي‌هاي سال‌هاي اخير بي‌‌‌احتياطي مسافران، دامداران، روستانشينان، در بر افروختن آتش است و ما موضوعي به نام آتش سوزي طبيعي در ايران نداريم و 100‌درصد آتش سوزي‌ها عمدي يا سهوي با عامل انساني به وقوع مي‌پيوندد.
با اين حال سوال اصلي زماني مطرح مي‌شود که چرا اين آتش سوزي‌ها هر‌ساله تکرار مي‌شوند و هيچ‌برنامه‌اي براي مهار سريع آن وجود ندارد؟ دکتر حسين آخاني در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: بايد در ساختار دستگاه‌هاي مسئول که توجهي به محيط زيست ندارند و مديريت بي‌برنامه دو سازمان مسئول مستقيم حفظ محيط زيست- سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت از محيط‌زيست- که توسط ضعيف‌ترين مديران اداره مي‌شود، جست و جو کرد. چندي پيش در کمال تعجب و ناباوري صورت جلسه‌اي را ديدم که در 67‌هزار هکتار از اکوسيستم‌هاي ماسه‌اي بايد مالچ پاشي صورت بگيرد و اين صورت جلسه توسط سرپرست وزارت کشاورزي، سازمان جنگل‌ها و مراتع، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و معاونت محيط انساني اين سازمان امضا شده بود. سوال ما اين است که چطور براي مالچ پاشي، بودجه‌هاي چند‌هزار‌ميليارد توماني وجود دارد، ولي براي کنترل آتش‌سوزي در جنگل‌ها، آموزش‌هاي مربوطه و پيگيري قضائي اين اتفاقات نابه‌هنجار بودجه‌اي وجود ندارد. به‌نظر مي‌آيد که چرخه مديريت‌هاي ضعيف در کنار زمين‌خواري و جنگل‌‌زدايي باعث شده که اين آتش‌سوزي‌ها دست از سر جنگل‌هاي ارزشمند ايران برندارد.