سردار شبان: سپاه وارد عرصه پدافند هوایی برد بلند می‌شود


سردار رضا شبان فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه که از اسفندماه 98 مسئولیت این فرماندهی به وی واگذار شده است در گفت‌وگویی به تشریح برنامه‌های پدافند هوایی سپاه پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه پیشرفت پدافند هوایی سپاه با حضور سردار حاجی‌زاده شتاب گرفت، اظهار داشت: پدافند نیروی هوافضای سپاه بخشی از پدافند هوایی کشور است که تحت کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار دارد و در عرصه‌های مختلف ماموریت‌های متنوعی را در حوزه کشف، شناسایی و درگیری بر عهده دارد. از سویی در شبکه و در موارد و نقاط مختلفی که از سوی ستادکل نیروهای مسلح ماموریتی واگذار شود نیز در سراسر کشور مأموریت خود را انجام می‌دهد.
تمام مراحل طراحی و ساخت سوم خرداد در نیروی هوافضای سپاه انجام می‌شود
فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی تولید سامانه بومی سوم خرداد که پهپاد آمریکایی توسط آن ساقط شد، بیان کرد: تمام مراحل طراحی و ساخت سوم خرداد و همچنین سامانه‌های موجود مانند طبس و رادارها و سامانه‌های دیگر، مبدأ شروع آن و طراحی و ساخت و تولید و بکارگیری آن در مجموعه پدافند نیروی هوافضا و سازمان جهاد خودکفایی انجام می‌شود.


سردار شبان افزود: طراحی و ساخت و تولید سامانه‌های پدافندی از یک پیچیدگی بسیار خاصی برخوردار است و نیازمند فناوری روز است. ما بر اساس نیازمندی‌هایی که در حوزه تهدید عرض کردم و تغییرات و ارتقاءهایی که روی سامانه‌های مختلف ایجاد می‌کنیم، به این نتیجه رسیدیم که نیازمندیم در حوزه دفاع هوایی بر روی شناور هم یک سلاح متناسب و درخوری داشته باشیم. کارشناسان فنی می‌دانند چه می‌گویم؛ طراحی چنین سیستمی که بر روی یک شناور قرار بگیرد و در حال حرکت بتواند شلیک کند دارای پیچیدگی بسیار زیادی است که بحمدالله با بهره‌گیری از دانش فنی عزیزان‌مان در سپاه توانستیم به این فناوری دست پیدا کنیم و سامانه‌ای را طراحی کنیم که بتواند در حال حرکت بر روی شناور شلیک داشته باشد و الحمدلله تست موفقی را هم داشتیم و توانستیم هدف را مورد اصابت قرار دهیم.
وی همچنین گفت: امروز ما حتی از این بخش هم عبور کردیم و ارتقاءها و موضوعات دیگری را هم در سامانه خواهیم داشت که به تناسب زمان رونمایی خواهد شد.
فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های سپاه در موضوع پدافند ارتفاع بلند گفت: قاعدتاً بر اساس تعاریفی که در پدافند هوایی وجود دارد، در حوزه‌های کشف، درگیری و انهدام، نیازمندی در سطوح مختلف وجود دارد. ما هم در سطح ارتفاع پست، ارتفاع متوسط و ارتفاع بالا نیازمند برخورداری از سامانه‌های پدافندی هستیم. این امروز نقطه شروعش انجام شده. در حوزه ارتفاع پست هم دارای سامانه‌های بومی هستیم که تست‌های بسیار موفقی را گذرانده‌ایم و در ارتفاع بالا و برد بلند هم که یکی از نیازمندی‌های ضروری پدافند هوایی است، طرح‌های بسیار خوبی وجود دارد که ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد ورود سامانه‌های متنوعی در این بخش خواهیم بود.
سردار شبان با بیان اینکه قادر به طراحی و ساخت هر نوع راداری هستیم، اظهار داشت: سامانه‌های پدافندی‌مان برخوردار از آخرین فناوری‌های مقابله با جنگ الکترونیک است.