پشت پرده یک بازگشت نابهنگام

[شهروند] با اینکه تمام اعضای مجمع و مدیران فدراسیون فوتبال از هفته گذشته در جریان پیغام علی کفاشیان برای بازگشت به محل کار خود در این مجموعه از روز شنبه قرار گرفته‌ بودند،‌ باز هم حضور این مدیر در طبقه چهارم فدراسیون خبرساز و پرسروصدا بود. همه از حضور رئیس سابق و نایب‌رئیس اول در فدراسیون جا خوردند. به همین دلیل ساختمان معروف خیابان سئول،‌ یک‌روز پر از خبر و عجیب را پشت‌سر گذاشت. کفاشیان البته کار خود را با پایان دوره محرومیت به‌عنوان نایب‌رئیس اول در فدراسیون شروع کرده و تصمیم‌گیری درباره سرپرستی او در فدراسیون فوتبال به جلسه فوق‌العاده هیأت‌رئیسه که خودش هم در آن حضور پیدا خواهد کرد، موکول شد. کفاشیان چگونه به فدراسیون برگشت؟
علی کفاشیان یکی از مدیران با سابقه ورزش ایران به حساب می‌آید و به خاطر ارتباطات خوبی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دارد، می‌‌تواند در این موقعیت حساس جلوی ادامه مشکلات مدیریتی فدراسیون و بسیاری از ابهامات را بگیرد، منتهی تعدادی از اعضای هیأت‌رئیسه مخالف جدی بازگشت او به فدراسیون هستند و همین هفته قبل به دنبال مکاتبه با فیفا و AFC درباره پرونده کفاشیان بودند. اتفاقی که باعث افشای تنش در هیأت‌رئیسه فدراسیون بود، چون تعدادی از اعضا با این اتفاق موافقت نکردند و رسانه‌ای‌شدن این جریان هم سروصدای زیادی به راه انداخت. داستان تلاش برخی از اعضای هیأت‌رئیسه برای مانع‌گذاری جلوی بازگشت کفاشیان این کد را به شکلی آشکار به این مدیر داد که اگر می‌خواهد دوباره در سیستم مدیریتی فدراسیون با پایان محرومیت جایی داشته باشد،‌ نباید میدان را خالی کند. پس تصمیم قطعی خود را بعد از گرفتن مجوز از برخی مسئولان و هماهنگی با اعضای مجمع برای حضور در فدراسیون از روز شنبه سی‌ویکم خرداد گرفت. البته او ابتدا می‌خواست از شنبه هفته قبل به فدراسیون برود اما این اتفاق با یک هفته تأخیر انجام شد. دفتر نایب‌رئیس اول فدراسیون برای حضور کفاشیان از مدت‌‌ها قبل آماده بود و از صبح روز گذشته که به ساختمان فدراسیون رفت،‌ در طبقه چهارم و اتاق خود حاضر شد. بهاروند به خاطر حضور در سازمان لیگ و سپس جلسه روسای فدراسیون‌ها با وزیر ورزش روز پرکاری را داشت اما برای دقایقی با حضور در فدراسیون با علی کفاشیان جلسه‌ای برگزار کرد. عبدالکاظم طالقانی، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون و رئیس کمیته استان‌ها که یکی از مخالفان جدی بازگشت کفاشیان به حساب می‌آید، هم با او نشستی را برگزار کرد که یک‌ساعتی طول کشید. نبی، دبیرکل فدراسیون هم دیگر مدیر رده بالایی بود که با کفاشیان دیدار کرد و قرار شد گزارشی کامل از روند اصلاح اساسنامه و مکاتبات با فیفا به او ارایه بدهد. اتفاق بسیار مهم اینجاست که تمام این جلسات در دفتر کفاشیان برگزار شد و همه این مدیران برای ملاقات با کفاشیان به اتاقش رفتند. به این ترتیب ماجرای بازگشت نایب‌رئیس اول به فدراسیون و حضورش در ساحتمان بسیاری از معادلات را برهم زد. بازگشت کفاشیان قانونی است؟
برخی از منابع در داخل فدراسیون خبری به بیرون دادند، مبنی بر اینکه درحاشیه جلسات برگزارشده روز گذشته،‌ درنهایت تصمیم گرفته شده که علی کفاشیان در نامه‌ای رسمی به هیأت‌رئیسه درباره دلایل کناره‌گیری و دوری‌اش از فدراسیون و اتفاقات رخ‌داده و همچنین علت بازگشتش گزارشی ارایه بدهد و سپس در جلسه هیأت‌رئیسه درباره آن تصمیم‌گیری شود. در واقع مخالفان کفاشیان بر این باور هستند که با توجه به شرایط پیچیده مدیریتی فدراسیون به خاطر اصلاح اساسنامه،‌ باید شرایط ویژه او طبق اساسنامه فدراسیون و AFC مورد بررسی و اعضای هیأت‌رئیسه درباره آن تصمیم بگیرند. اگر هم نتیجه‌ای حاصل نشد، درباره کفاشیان از فیفا و AFC استعلام بگیرند که آیا بازگشت او در این موقعیت مطابق با قوانین است یا خیر؟ البته شنیده می‌شود که کفاشیان با استفاده از ارتباطات خود این استعلام را از مقامات فیفا و AFC گرفته و مطمئن شده که مانع قانونی برای بازگشت او وجود ندارد، چون حیدر بهاروند سرپرست کنونی فدراسیون و رئیس سازمان لیگ به همراه عبدالکاظم طالقانی، عضو هیأت‌رئیسه هم توسط کمیته اخلاق محروم شده بودند اما در استیناف حکم محرومیت آنها نقض شد و در تمام آن مدت هم به کارشان ادامه دادند. پس با توجه به این مورد مشکلی برای بازگشت کفاشیان با وجود پایان محرومیتش وجود نخواهد داشت. اخیرا قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام کرده بود اگر کفاشیان به فدراسیون بازگردد،‌ این اتفاق از نظر قانون جرم است و تخلف به حساب می‌آید و به همین ترتیب رسما با بازگشت او مخالفت کرده بود. درشرایط کنونی تعداد قابل توجهی از اعضای مجمع عمومی برای امضای طومار به نفع کفاشیان و سرپرست‌شدن او طبق اعلام منابع موثق خبری اعلام آمادگی کرده‌اند، منتهی فعلا باید منتظر برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه ماند و دید آیا اعضایی برای سرپرست‌شدن و بازگشت کفاشیان مخالفت خواهند کرد یا خیر؟ در انتظار جلسه سرنوشت‌ساز
حالا همه چیز به نتیجه جلسه سرنوشت‌ساز هیأت‌رئیسه که خود کفاشیان هم می‌‌خواهد در آن حضور داشته باشد، بستگی دارد. دیروز اما علی کفاشیان پس از خروج از ساختمان فدراسیون در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحات کوتاهی هم درباره شرایط ویژه پیش‌آمده ارایه داد که به شرح زیر است: «فعلا به‌عنوان نایب‌رئیس اول در فدراسیون حضور دارم تا ببینیم چه می‌شود. البته دوره محرومیتم هم تمام شد و از نظر قانونی هیچ مشکلی برای بازگشت به فدراسیون نداشتم و ندارم. ان‌شاء‌الله در اولین جلسه هیأت‌رئیسه هم شرکت خواهم کرد تا ببینیم چه پیش خواهد آمد. هدف من کمک به فوتبال است و در انتخابات هم شرکت نخواهم کرد.» کفاشیان همچنین با تأکید بر این موضوع که حضورش در فدراسیون غیرقانونی نیست، در ادامه پیرامون این شائبه که برخی اعضای هیأت‌رئیسه از بازگشت او خوشحال نیستند و ممکن است دیگر در جلسات شرکت نکنند هم، گفت: «چرا خوشحال نیستند؟! ما در فدراسیون هستیم و مشکلی وجود ندارد و بنده هم هیچ اختلافی با اعضای هیأت‌رئیسه ندارم. باز هم تأکید می‌کنم که فعلا منتظر تشکیل جلسه هیأت‌رئیسه هستم و تا چند روز آینده همه چیز مشخص می‌شود». موج استعفا به راه افتاد
نکته قابل توجه آخر اما این است که با بازگشت کفاشیان احتمالا شاهد تغییر و تحولات بسیار زیادی در ساختار اجرایی فدراسیون فوتبال در هفته‌های پیش‌رو خواهیم بود. محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون در واکنش به اتفاقات فدراسیون و بازگشت کفاشیان به  فدراسیون دیروز رسما اعلام کرد که از عضویت کمیته جوانان AFC استعفا خواهد کرد. دادکان در این رابطه اعلام کرد: «با توجه به شرایط موجود در ورزش کشور، وزارت ورزش و جوانان و فوتبال ایران، تصمیم گرفتم از مسئولیتم در کمیته جوانان AFC کناره‌گیری کنم و دیگر در جلسات این کمیته حاضر نخواهم شد. دو‌سال دیگر از مسئولیتم باقی مانده است، اما شرایط کنونی باعث شد چنین تصمیمی بگیرم». محمدصادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی هم اخیرا در مصاحبه‌هایی گفته بود که با بازگشت کفاشیان به فدراسیون استعفا خواهد کرد و احتمالا باید منتظر جدایی او از این مجموعه هم باشیم، مگر اینکه پروژه بازگشت این مدیر منتفی شود.