خبرنگار‌ها فساد را بگویند در امانند

سرویس سیاسی جوان آنلاین: این عبارات بخشی از سخنان مهم آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه است که دوشنبه شب در گفتگو با شبکه یک سیما پخش شد. رئیسی اضافه کرد: آن دسته از خبرنگاران، اصحاب رسانه یا هر فرد مسئولی که نارسایی یا فسادی را به مسئول مربوط یا مسئولان مربوط اعلام کرده، حتماً بداند که در امان است. آیت‌الله رئیسی در ابتدای این گفتگو با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، موضوع شفافیت را خواست مردم عنوان کرد که تحقق آن نوعی صیانت بخشی برای همه دستگاه‌هاست.
شفافیت زمینه فساد را از بین می‌برد
رئیس قوه قضائیه بار دیگر موضوع حساب‌های قوه قضائیه را مورد اشاره قرار داده و تأکید کرد: هر چه به شفافیت بیشتر توجه شود، زمینه‌های فساد را از بین می‌برد. حساب‌های قوه قضائیه یک دغدغه شده بود و عده‌ای آن را دستاویز مسائل سیاسی قرار داده بودند و برخی نیز حقیقتاً دنبال این بودند که مسئله چیست. ما در این زمینه گزارش دادیم و در این ارائه گزارش هم ضرر نکردیم. این اطلاعات در معرض دید مردم قرار گرفت و معلوم شد که پول از کجا آمده، مبلغ آن چقدر است و کجا مصرف شده است. این گزارش توانست برای مردم اطمینان بخش باشد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این شفافیت به اطمینان بخشی دستگاه قضایی و کار قوه قضائیه و مردم کمک می‌کند، تصریح کرد: در مسائل اقتصادی بنده تأکید دارم، قانون اجرا شود؛ اصلاً بحث شفافیت را بعضی می‌خواهند شعاری کنند. ولی ما معتقدیم چه اشکالی دارد که قرارداد‌ها پشت ویترین بیاید و همه بدانند؟ چه اشکالی دارد که بدانند تسهیلات بانکی که به افراد پرداخت می‌شود، چه کسی گرفته است؟ آن چیزی که محرمانگی دارد، مسائل امنیتی است و این موارد در هر کشوری هست. اگر مسائل پشت ویترین بیاید، خودش بازدارندگی دارد و مردم می‌دانند کسانی که تسهیلات گرفتند، باید در مقابل نظام بانکی کشور پاسخگو باشند. به نظر من این شفافیت اگر هر چه بیشتر به آن توجه شود، هم زمینه‌های فساد را از بین می‌برد، هم سلامت اداری را تضمین می‌کند و هم در مجموعه قضایی کشور مؤثر است.


مدعی مبارزه با فساد باید خود سالم باشد
رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد (درونی و خارج دستگاه قضا) طی یک سال گذشته گفت: دستگاه‌هایی که امر مبارزه با فساد را به عهده دارند، باید خودشان از سلامت کامل برخوردار باشند و هرگونه ناسلامتی را باید برای خودشان سم بدانند و با آن با همه وجود برخورد کنند. این یک اصل برای دستگاه‌هایی است که در این رابطه مسئولیت دارند و به ویژه آن‌هایی که در خط مقدم مبارزه با فساد هستند؛ بنابراین صیانت از دستگاه قضایی و حفظ سلامت دستگاه قضایی اصلی است که همواره بر آن تأکید شده و می‌شود. آیت‌الله رئیسی گفت: آمار فساد در دستگاه قضایی نسبت به سایر مجموعه‌ها، آمار بالایی نیست و حتی درباره تخلفات قضات، دادستان انتظامی قضات چندی پیش در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه، عدد یک درصد را اعلام کرد، اما یک درصد هم برای مجموعه ما زیاد است. رئیس قوه قضائیه بیان کرد: همین پرونده‌ای که الان در خبر‌ها مطرح است و متهم آن محاکمه می‌شود. این پرونده یک روند نیست؛ بلکه یک استثناست. ما قضات پاک و سالمِ زیادی داریم. در دیوان عالی کشور قاضی داریم که همین الان اجاره نشین است و از این موارد درسایر مراجع قضایی هم کم نیستند.
هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضائیه نداریم
رئیس دستگاه قضایی در پاسخ به این سؤال که منطقه ممنوعه در مبارزه با فساد کجاست، تأکید کرد: ما هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضائیه نداریم؛ جز یک نکته که من در جلسات اشاره کرده‌ام و در محضر مردم عزیز عرض می‌کنم و به قضات محترم عرض کردیم که فقط خط قرمز شما بی استناد حکم کردن و بی استناد نظر دادن است وگرنه در مورد هرکس و در هر جایگاه، پرونده‌ای مستند باشد و سخنی مستند باشد، قابل پیگیری و تعقیب است و برابر قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. وعده ما به مردم این بوده که هر پرونده‌ای که در قوه قضائیه است، آن پرونده را رسیدگی کنیم و نتایج آن را به مردم عزیز عرض کنیم. در هر بخشی از قوه قضائیه در هر جا و هر استانی فساد را اعلام کنند، دستگاه قضایی موظف به رسیدگی به آن است، اما اینکه افرادی مورد افترا و اتهام قرار بگیرند و سندی در مورد آن ارائه نشود، باید جلوی آن را هم گرفت. این کار امنیت روانی جامعه را مختل می‌کند و هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است.
حمایت قضایی از سوت زن‌های افشاکننده فساد
موضوع مهم دیگری که مجری از رئیس قوه قضائیه پرسید مسئله سوت زنی و گرفتاری‌هایی که بعضاً برای اصحاب رسانه در ارتباط با افشای مفاسد ایجاد شده است، رئیسی در پاسخ به این سال که چه تضمین و حاشیه امنیتی برای جامعه خبرنگاران وجود دارد، گفت: در قوانین بعضی از کشور‌ها این قضیه وجود دارد که مخبرین و کسانی که خلاف و فسادی را خبر می‌دهند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرند. این موضوع یک اصل اسلامی است و در فقه ما و هم در قانون ما هم وجود دارد که کسانی که فسادی را به مسئولان مربوطه اعلام کنند، حتماً باید مورد تشویق قرار گیرند. من اینجا اعلام می‌کنم آن دسته از خبرنگاران، اصحاب رسانه یا هر فرد مسئولی که نارسایی یا فسادی را به مسئول یا مسئولان مربوط اعلام کرده، حتماً بداند که در امان است. البته نکته‌ای که باید مدنظر باشد و در حاشیه باید عرض کنم، این است که افرادی نیایند و تهمت بزنند و شایعه پراکنی کنند و افراد دیگری را بدون استناد، مورد هتک حرمت قرار دهند؛ همه این موارد مردود است و نباید باشد و اگر کسی از فسادی مطلع شده است که در حال اتفاق است و آن را به مسئول مربوطه اطلاع دهد، این فرد به هیچ عنوان نه تنها نباید تحت تعقیب قرار گیرد، بلکه باید مورد تشویق هم قرار بگیرد.
ضرورت تفکیک بین جرم امنیتی و جرم سیاسی
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه گاهی مرز‌های جرم سیاسی و جرم امنیتی خلط می‌شود و بخشنامه حضرتعالی در رابطه با جرم سیاسی بسیاری از موارد را روشن کرد، گفت: مدتی گذشت تا جرم سیاسی را قانونگذار تعریف کرد؛ اما وقتی آن را تعریف کرده و به صورت قانون درآمده است، طبیعتاً برای قاضی که پرونده در دست دارد و برای خود فرد باید قانون مدنظر قرار گیرد. وی گفت: اگر کسی امروز به مسئولی، به وزیری، به قاضی یا به بنده حرفی زد، اینکه علیه نظام نیست؛ علیه نظام حرف زدن یا علیه نظام اقدام کردن، غیراز علیه یک فرد یا مسئول حرف زدن است.
رئیس قوه قضائیه گفت: باید بین جرم امنیتی و جرم سیاسی تفکیک قائل شویم و قانونگذار هم تفکیک قائل شده است. باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل شویم. ممکن است فردی اعتراض صنفی بکند؛ اعتراض در رابطه با یک مجموعه اقتصادی و یا فرهنگی بکند. اعتراض که نباید مورد تعقیب قرار گیرد. ما خودمان اعلام کردیم اگر در این یک سال واندی که آمده‌ایم کسی نسبت به ما نقد و اعتراضی دارد، اعتراضش را بکند؛ اغتشاش غیراز اعتراض است.
هرکسی جرم کند سروکارش با دستگاه عدلیه است
رئیس قوه قضائیه بخش پایانی سخنان خود را به این نکته اختصاص داد که جامعه بری از جرم مطلوبیت دستگاه قضایی است، اما کسی که مرتکب جرم شد سروکار وی با دستگاه عدلیه است. رئیسی تصریح کرد: ما به‌دنبال آن هستیم که در کشور مدیران و دست اندرکاران امور مردم، قانون‌مدارانه حرکت کنند و به هیچ عنوان به خود اجازه تخلف از قانون را ندهند و بدانند که اگر کاری را انجام می‌دهند، باید بر اساس قانون باشد و چیزی را که قانون به عنوان وظیفه می‌داند، ترک نکنند. وی اضافه کرد: خسارت برخی از ترک فعل‌ها بیشتر از فعل هاست. واقعاً مسئولان باید بدانند که اگر در زمان خود وظیفه خود را انجام ندهند، اگر سال‌ها هم بگذرد سراغ آن‌ها خواهیم آمد که چرا در زمان خود کار خود را انجام ندادید.