ماسک زدن از ۱۵ تیر الزامی ‌می‌شود

حجت‌الاسلام  روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن  تبریک هفته قوه قضائیه به همه قضات و مسئولین قوه قضائیه گفت: ما در شرایط فعلی کشور تنها راهمان روابط بسیار صمیمانه و نزدیک میان سه قوه است و راه دومی‌برای ما وجود ندارد. در شرایط فعلی کشور حتماً باید وحدت و یگانگی میان همه قوا رعایت شود.
روحانی در ادامه به موضوع کرونا‌ اشاره کرد و افزود: ما امروز یک‌بار مسئولیت بسیار سنگین بر دوشمان است‌. کار وزارت بهداشت و درمان ما، کار بخش تولید، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت، بانک مرکزی و بورس ما کم نظیر و افتخارآمیز بوده است. یکی بیاید اینها را جمع و تفریق و با دنیا مقایسه کند. کار عظیمی‌انجام گرفته و همه دویدند. من شهادت می‌دهم همه مسئولینی که با آنها آشنا هستم، ۶ ماه است حتی یک روز استراحت نکردند و پشت‌سر هم در حال کار و تلاش هستند و این به معنای آن نیست که همه مشکلات تمام شده است. هنوز هم مشکلاتی باقی‌ مانده است.
وی تصریح کرد: ما کمک کردیم و به عده‌ای وام دادیم و آنجایی که امکانپذیر بوده است برای سه میلیون خانواده در چهار نوبت کمک معیشتی ویژه دادیم و یک کمک معیشتی نیز از آبان‌ماه ۹۸ برای ۱۸ میلیون خانواده پرداخت می‌شود. این بسته‌های معیشتی، کمک‌ها و اضافه حقوق‌ها حداکثر توان دولت بوده است و امروز به حمدالله نه نیازی به استقراض خارجی و نه نیازی به استقراض از بانک مرکزی داریم. البته حتماً به وحدت، اتحاد و تعاون و همکاری و یاری همدیگر نیاز داریم و اینها برای ما قطعی و ضروری است.
روحانی بیان کرد: مردم ما بدانند که ویروس کرونا وارد هر استانی که شد و در آنجا شیوع پیدا کرد، وظیفه ما این است که نگذاریم پیک تند پیدا کند و به‌صورت کله قندی شیوع پیدا کند چرا که در آن صورت دچار مشکل می‌شویم.


لزوم رعایت اصول بهداشتی
 برای عبور از پیک بیماری
وی تأکید کرد: علت تأکید بر اینکه مردم اصول بهداشتی را به‌صورت مرتب رعایت کنند آن است که با کمترین خسارت و پیچیدگی از این مرحله عبور کنیم. زمانی که از پیک بیماری در استان‌ها عبور کنیم، کنترل این بیماری تا حدی سهل می‌شود اما همچنان باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم.
روحانی گفت: ما باید به یکدیگر کمک کنیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا رعایت کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که محل تجمع خطرناک است. زمانی که گفته می‌شود فلان استان یا شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد، باید مسائل بهداشتی پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مردم به این نکته توجه داشته باشند که هر جایی تجمع باشد هم در وضعیت قرمز است و باید اصول بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.
ایجاد محدودیت در مناطق وضعیت قرمز
 به عهده ستاد استانی
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طبق مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، هر شهرستانی که در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع کرونا قرار دارد، ستاد استانی آنان می‌توانند برای ایجاد محدودیت به مدت یک هفته پیشنهادات خود را به وزرای کشور و بهداشت و درمان ارائه کنند.
وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که شدت عملی در مقابل شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز هستند، نشان دهیم و مصوبه مذکور در این راستا است که البته باید به تأئید ما برسد و در صورتی که لازم باشد آن را تمدید خواهیم کرد.
روحانی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک در محل‌هایی که تجمع وجود دارد، الزامی ‌است، گفت: ما باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم تا از پانزدهم تیرماه استفاده از ماسک الزامی ‌شود و این مدت تا آخر تیرماه خواهد بود و در صورتی که لازم باشد، این مدت تمدید خواهد شد.
وی اظهار داشت: علاوه‌بر این، قرار بر این شد که یک ماده قانونی با هماهنگی قوه قضائیه به تصویب برسد تا بر اساس آن مشخص شود که قوه قضائیه در چه مواردی خارج از نوبت و در راستای اجرای وظایف مذکور عمل و به ما کمک کند. همچنین تدابیری اتخاذ شود که بتوانیم در شهرها و مکان‌های قرمز استفاده از ماسک را الزامی‌کنیم.
روحانی گفت: یکی از نکات دیگری که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، مربوط به کمک به مستأجران بود. این ایام مسکن گران شده و مردم هم برای خرید و هم اجاره آن دچار مشکل هستند و برای آنان طاقت‌فرسا شده است.