10 میلیون مبتلا و نیم میلیون فوتی آخرین آمار کرونا در جهان

در میان کشورهای آلوده به ویروس کرونا، همچنان آمریکا با نزدیک به 2 میلیون و 597 هزار مبتلا و 128 هزار فوتی در ردیف نخست جهانی قرار دارد.روند افزایشی مبتلایان به ویروس «کووید۱۹» در سراسر آمریکا همچنان با سرعت ادامه دارد و این در حالی است که بخش گسترده‌ای از افکار عمومی این کشور واکنش دیرهنگام کاخ سفید به شیوع این بیماری را عامل آن می‌دانند. بر اساس گزارش وبگاه ورلد امتر تنها طی روز شنبه بیش از 43 هزار نفر به این ویروس در آمریکا مبتلا شده و 512 آمریکایی نیز جان خود را از دست داده‌اند.پیش از این رئیس‌مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه ‌هاروارد پیش‌بینی کرده بود که تعداد قربانیان کرونا در آمریکا ظرف سه ماه آینده و تا ماه سپتامبر(شهریور) به ۲۰۰ هزار نفر برسد.به گفته مقامات بهداشتی آمریکا احتمالا تا کنون بیش از 20 میلیون آمریکایی نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.آمارهای تجزیه و تحلیل شده توسط نیویورک تایمز نیز نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد موارد فوت بر اثر ویروس کرونا مرتبط با خانه‌های سالمندان بوده است.
نیویورک تایمز نوشت: حداقل 54 هزار مورد از بیش از 125 هزار و 500 فوتی در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مربوط به خانه‌های سالمندان بوده است.پیش از این نیز هشدارهای زیادی درباره آسیب پذیر بودن خانه‌های سالمندان در برابر ویروس کرونا داده شده است، چرا که افراد مسن و سالمند از جمله افرادی هستند که به شدت در معرض ابتلا به این ویروس مرگبار هستند.روزنامه نیویورک تایمز به این جمع‌بندی رسیده است که در 24 ایالت آمریکا بیشترین موارد فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مربوط به خانه‌های سالمندان بوده است.سی ‌ان ‌ان نیز نوشت آماری که مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا منتشر کرده است نشان می‌‌دهد؛ شمار سیاهپوستان و سرخ‌ پوستان آمریکا که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، پنج برابر بیش از سفیدپوستان است. آمار ابتلای لاتین‌تبار‌ها نیز چهار برابر بیشتر از سفیدپوستان است.براساس این گزارش، اقلیت‌های قومی و نژادی و رنگین‌پوستان در آمریکا بیش از سفیدپوستان درگیر ویروس کرونا شده‌اند. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد احتمال جان باختن سیاهپوستان آمریکایی، 35 تا 44 ساله در آمریکا 10 برابر سفیدپوستان هم سن و سال خود است. یک سازمان حامی حقوق بشر در آمریکا نیز اعلام کرد بیمارستانی در تگزاس از پذیرش و درمان یک سیاهپوست معلول که به کرونا مبتلا شده بود با این توجیه که او «ارزش زنده ماندن ندارد» خودداری کرد و همین موضوع موجب فوت وی شد.
کرونا در اسپانیا
گروهی از دانشمندان اسپانیایی نیز در نمونه‌های فاضلاب مربوط به بیش از یک سال پیش در یکی از شهرهای این کشور، شواهدی از وجود عامل کووید-19 را یافتند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، گروهی از دانشمندان در دانشگاه بارسلونا می‌گویند در نمونه‌های منجمدشده فاضلاب این شهر که متعلق به مارس ۲۰۱۹ (اسفند 97)هستند، نوع جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) را شناسایی کرده‌اند.
پیش‌تر این گروه توانسته بودند رد این ویروس در فاضلاب شهر بارسلونا را تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰، (25 دی 98) یعنی 41 روز پیش از اولین مورد گزارش ابتلا به ویروس کرونای جدید در اسپانیا پیدا کنند. در نتیجه این محققان به این جمع‌بندی رسیدند که ویروس جدید کرونا ممکن است بسیار زودتر از آنچه فکر می‌شد در جهان منتشر شده باشد.پیش از این اولین مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ماه ژانویه ۲۰۲۰(دی 98) در فرانسه ثبت شده بود. شواهد بررسی نمونه‌های فاضلاب شهر میلان ایتالیا نیز نشان داد این ویروس از اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (آذر 98) در این کشور وجود داشته است.