بازگشت کرونا به یک روز پیش از اوج!

سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته با ثبت ۱۴۴ مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت روند افزایشی فوتی‌های ناشی از این بیماری با شیب نسبتاً تندی ادامه یافت. از زمان ورود ویروس تاجدار به کشور بیشترین آمار فوتی‌ها ۱۵۸ مورد در ۱۶ فروردین ماه و کمترین آن ۳۴ مورد فوتی در ۵ خرداد ماه بوده‌است؛ آماری که نشان‌دهنده روند مهار بیماری بود، اما حالا روند افزایشی مبتلایان و فوتی‌ها از عقبگرد در مسیری حکایت دارد که با تلاش و فداکاری کادر درمان و همراهی مردم به دست آمده‌بود. با ادامه روند ابتلا و فوتی‌های ناشی از ویروس کووید ۱۹ بیم آن می‌رود که رکورد ۱۵۸ فوتی در زمان اوج همه‌گیری ویروس در نیمه فروردین ماه تکرار یا حتی رکورد تازه‌ای از فوت مبتلایان به کرونا ثبت شود. افزایش ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا، اما با واکنش خنثی از سوی برخی مسئولان مواجه است و در عمل هیچ تدبیر تازه‌ای برای مواجهه با آمار روز افزون ابتلا و فوتی‌ها وجود ندارد. در این میان وزارت بهداشت آخرین تیر باقی مانده در کمان تدبیرش را به کار گرفته و با تأکید بر حفاظت فردی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم بنا شده تا از نیمه تیر ماه استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شود.
روز گذشته ۲ هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که حدود ۵۶ درصد آن‌ها یعنی یک هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ رسید. تاکنون ۱۸۳ هزار و ۳۱۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین۲ هزارو۹۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. طبق اعلام وزارت بهداشت استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند. دولت برای مهار خیزش دوباره کرونا عملاً سیاستی ندارد و سیاست وزارت بهداشت برای مهار این ویروس، توصیه به رعایت دستورات بهداشتی از سوی مردم و اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی است.
در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به پیچیدگی‌ها و ناشناخته‌بودن ویروس کووید ۱۹ گفت: «ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم و باید طوری مدیریت کنیم که تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند.» وی برای ترسیم قدرت سرایت بسیار کرونا با توسل به مثالی می‌افزاید: «برای مثال اگر امشب ۱۵۰ نفر در مراسم عروسی شرکت می‌کنند سه روز بعد ۱۲۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نشان از قدرت بالای آن است.»


به گفته گویا در حال حاضر بیماری در بیش از ۹۰ درصد موارد در ابتدا کم‌علامت و خفیف است و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند و دارو هم دریافت نکند، ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند، اما اگر دستگاه تنفسی به صورت شدید در بیماری گرفتار شود بیمار باید با شرایط خاص تحت درمان قرار گیرد و شکل بدتر اینکه علاوه بر دستگاه تنفسی دستگاه‌های دیگر بدن نیز گرفتار شوند. گویا با ابراز نگرانی‌ها از اینکه هنوز واکسنی برای این بیماری پیدا نشده افزود: «بی‌تردید ما با موج بعدی بیماری روبه‌رو خواهیم شد. از سوی دیگر نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد. قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که همگی آن‌ها از نگرانی‌های وزارت بهداشت است، اما از سوی دیگر امروز نیروی انسانی با تجربه‌تر و امکانات و تجهیزات خیلی بهتری داریم.»
اجباری شدن ماسک از نیمه تیر
ایرج حریرچی هم در جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد استفاده از ماسک را تنها راهکار پیش رو دانست و تأکید کرد: «استفاده از ماسک از ۱۵ تیر در اماکن عمومی الزامی خواهد شد و استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.»
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به امکان اعمال دوباره محدودیت در شهر‌های با وضعیت قرمز اظهار کرد: «استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.»
حریرچی کم‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از مهم‌ترین عوامل شیوع موج جدید کرونا در کشور عنوان کرد و افزود: «برای استفاده از ماسک و الزامی‌شدن آن وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا نسبت به تهیه ماسک ارزان قیمت اقدام کند. همچنین مردم می‌توانند از ماسک‌هایی که در خانه تهیه می‌کنند، برای پیشگیری از کرونا استفاده کنند.»
افزایش ریسک ابتلا به کرونا تا ۹۵ درصد با ماسک نزدن
به گفته مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت هم با توجه به بازگشایی مراکز عمومی در تمامی جهان و به تبع آن، ابتلای بیشتر مردم حتی خانواده‌ها به این بیماری افزایش داشته‌است. تنها و مؤثرترین راه پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک است و ماسک زدن باید اجباری شود.
وی درباره زنجیره انتقال کرونا گفت: «جوان‌ها مهم‌ترین حلقه اتصال و ابتلا به کرونا هستند. تقریباً ۵۰ درصد جوانان از استفاده از ماسک خودداری می‌کنند و این امر خطرآفرین است. با عطسه و سرفه یک شخص حدود ۲۰۰ میلیون باکتری و ویروس منتقل می‌شود. در صورت استفاده‌نکردن از ماسک درصد ابتلا به کرونا به حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد می‌رسد.»
موج دوم شیوع کرونا قطعی است
علی آقا محمدی، رئیس کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا موج دوم شیوع کرونا را قطعی خواند و افزود: «ما در حال حاضر در مرحله پایانی موج اول هستیم و استان‌هایی که موج شیوع این بیماری در آن‌ها بیشتر انجام شده، امروز شاهد افزایش ابتلا هستند. بنابراین باید علاوه بر داشتن امید، احتیاط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهیم، قطعاً باید استفاده از ماسک به عنوان یک واجب شرعی و انسانی برای مردم قلمداد شود. این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیر نمی‌کند. امروز افرادی وجود دارند که دستگاه ایمنی، قلب و مغز آن‌ها درگیر شده بنابراین احتیاط بسیار مهم است و باید به آزمایش‌های وزارت بهداشت توجه و اطمینان داشته باشیم.»
به گفته وی شش استراتژی برای دستیابی به واکسن این بیماری وجود دارد که در هر یک، شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند، بنابراین باید این شرکت‌ها با مقررات رگولاتوری، سازمان غذا و دارو، موضوعات سرمایه گذاری و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر آشنا شوند که از طریق پنجره‌ای واحد این اقدام انجام خواهد شد. بناست تا این پنجره واحد با مسئولیت معاونت علمی ریاست جمهوری و همکاری سازمان غذا و دارو، بانک‌هایی که می‌خواهند مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند، رسانه‌ها و... تشکیل شود. قطعاً با تشکیل این پنجره واحد مسائل سریع‌تر دنبال می‌شود تا ما جزو کشور‌هایی باشیم که سریع‌تر به نتیجه برسیم.