گزارش «جهان‌صنعت» از مذاکره ایران و آمریکا

نادر کریمی جونی- روزنامه‌های آمریکایی طی ماه گذشته اخباری را درخصوص ملاقات پنهانی نمایندگان ایرانی و آمریکایی در عراق منتشر کرده‌اند. در این اخبار که روزنامه‌هایی مانند هافینگتون‌پست، لس‌آنجلس‌تایمز و نیویورک‌تایمز آن را پوشش داده و درخصوص آن گزارش‌هایی بازتاب داده‌اند، گفته شده نمایندگان مقامات ارشد ایرانی با فرستادگان رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در بغداد دیدار و چند دور گفت‌وگو کرده‌اند.
بالاخص روزنامه‌های هافینگتون‌پست و لس‌آنجلس‌تایمز در دو گزارش جداگانه به تحلیل این خبر پرداختند و سابقه همکاری‌ها و گفت‌وگوهای پنهانی تهران- واشنگتن را به رشته تحریر درآورده‌اند. این گفت‌وگوها اگرچه به تازگی و در ماه گذشته رسانه‌ای شده اما تاریخ برگزاری آن در بغداد به زمان آخرین دور مذاکرات آستانه درباره تدوین نظام جدید امنیتی و سوریه و تعیین مناطق حفاظت‌شده در این کشور بازمی‌گردد. در واقع و در حالی که دیپلمات‌های وزارت امور خارجه کشورمان در قزاقستان بر سر پیشنهاد ایجاد مناطق حفاظت‌شده غیرنظامی چانه‌زنی می‌کردند، نمایندگان نهادهای ارشد ایران با فرستادگان رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مشغول مذاکره بوده‌اند.
در این گزارش‌ها تاکید شده که موضوع اصلی این مذاکرات همکاری ایران و آمریکا در صحنه‌های سوریه و عراق بوده است. ناظران احتمال می‌دهند عدم مزاحمت آمریکا در برقراری و ایجاد مناطق حفاظت‌شده و امن در سوریه که تصمیم اخیر مذاکرات بحران سوریه در قزاقستان بوده، از دستاوردهای این مذاکرات پنهانی در بغداد بوده است. در واکنش به این گزارش‌ها اگرچه مقامات ایالات متحده سکوت اختیار کردند و حتی سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید هم حاضر به موضع‌گیری نشدند اما در ایران تنها واکنش به سخنگوی وزارت امور خارجه تعلق داشت که بدون اشاره به گزارش‌های روزنامه‌های آمریکایی، هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها را خارج از گفت‌وگوهای هسته‌ای رد کرد.
ناظران درباره چشم‌انداز موفقیت این گفت‌وگوها می‌گویند اگرچه تهران- واشنگتن به نمادی از خصومت آشکار و گاه رو به تزاید تبدیل شده‌اند اما همان‌گونه که در موضوع‌هایی مانند پرونده گروگان‌های آمریکایی در لبنان، اخراج عراق از کویت، سقوط صدام‌حسین و آخرین مورد که پرونده هسته‌ای ایران بود، همکاری‌های جدی و ثمربخشی میان ایران و ایالات متحده شکل گرفته و به نتیجه رسیده است. از این پس نیز می‌توان به انجام گفت‌وگو و علاوه بر آن همکاری آشکار یا پنهان میان تهران و واشنگتن بر سر منافع مشترک امیدوار بود.