دست رد مجلس یازدهم به سینه تاجگردون


غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران تنها منتخبی است که در مجلس یازدهم اعتبارنامهاش رد شده است؛ اتفاقی که در طول ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی به ندرت رخ داده است. در مجلس اول به دلیل شرایط خاص پس از انقلاب ۱۲ منتخب با رد اعتبارنامه از ورود به مجلس بازماندند. در دوره دوم مجلس نیز ۲ نفر رد اعتبارنامه شدند. مجلس سوم یک رد اعتبارنامه داشت که البته منتخب جایگزین همان نماینده رد شده باز هم رد اعتبارنامه شد. مجالس چهارم و پنجم هم هر کدام یک مورد رد اعتبارنامه منتخب را داشتهاند. در دوره ششم مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه ۳ منتخب رد شد اما دورههای هفتم تا دهم با وجود اعتراض منتخبان به اعتبارنامههای یکدیگر، رد اعتبارنامهای نداشتند.

اتهامات منتسب به تاجگردون

از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم، موضوع اعتبارنامه مطرح شد که اعتبار نامه برخی از نمایندگان مورد اعتراض قرار داشت اما در نهایت همه آنها تایید شد و تنها اعتبار نامه غلامرضا تاجگردون وارد چرخه بررسی بیشتر شد. اگرچه تاجگردون منتقدان بسیاری داشت اما علیرضا زاکانی جدی ترین معترض و پیگیر بود. آنچه به منتخب گچساران نسبت داده شد، در قالب مستندات و اخبار زیادی از اتهامات سوءاستفادهها، رانت ها و مفاسد اقتصادی و اداری، دست بردن در بودجههای سالانه و... بود.

ارایه مستندات برای اثبات اتهامات

در این مورد نماینده قم در مجلس گفته بود:کمیسیون تحقیق به وظیفه خود عمل نکرد و ما حدود یک ساعت تیترهای مفسدههای آقای تاجگردون را بیان کردیم و اسنادمان که بیش از ۲۰۰ صفحه بود را به کمیسیون تقدیم کردیم. علیرضا زاکانی افزوده بود: دهها ساعت وقت گذاشتیم اسناد را به هم پیوست کردیم و اسناد باید توضیح داده میشد. بنده خودم در گذشته عضو این کمیسیون بودهام اما کمیسیون تحقیق اصلا اینگونه برخورد نمیکرد که امسال برخورد کرد. هر چه ما اصرار کردیم که میخواهیم بیاییم توضیح دهیم و حداقل ۵ ساعت به ما فرصت دهید تا ابعاد مختلف اسناد را با حضور خود آقای تاجگردون توضیح دهیم که امکان فراهم نشد. علاوه بر این خبرگزاریها نشست های بسیاری علیه تاجگردون برگزار کردند تا منتقدان هر آنچه دلشان می خواهد بگویند و دیدیم که گفتند. البته تاجگردون نیز در یکی از رسانه ها حضور یافت و به دفاع از خود پرداخت.

دست رد نمایندگان به تاجگردون

با وجود تمام کش و قوس ها جلسه علنی ۱۸ تیر روز سونوشت سازی شد؛ هم برای تاجگردون که در مجلس یازدهم بماند یا برود و هم برای مجلس یازدهم که آیا اعتبارنامه منتخبی با آن میزان اتهامات را تصویب یا رد کند. ابتدا نمایندگان در نشست غیرعلنی یک ساعته این موضوع را بررسی کردند و سپس رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی گفت: مجلس از ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه آغاز شد و تا زمانی که جلسه به صورت رسمی شکل بگیرد، پیرامون اعتبارنامه آقای تاجگردون بحث مطرح شد.

رد اعتبار نامه با رای نمایندگان

بعد از توضیحات قالیباف، گزارش کمیسیون تحقیق در تایید اعتبارنامه تاجگردون قرائت شد و به رای مجلس گذاشته شد؛ وکلای ملت نهایتا با ۱۰۲ رای موافق، ۱۲۸ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ رای ماخوذه با گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه وی را تایید کرده بود، مخالفت کردند؛ براین اساس اعتبارنامه تاجگردون رد شد و وی به مجلس یازدهم راه نیافت.