تعطیل شدن یکهزار واحد غیرمجاز استخراج رمز ارز


گروه انرژی: سخنگوی برق گفت: در کل کشور معادل ۴۰۰ مگاوات برق، انشعاب به واحدهای مجاز استخراج رمزارز فروخته شد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفتگو با مهر درباره نحوه مدیریت مصرف برق واحدهای تولیدکننده ارزرمز گفت: در کل کشور معادل ۴۰۰ مگاوات برق، انشعاب به واحدهای مجاز استخراج رمزارز فروختیم.

وی با بیان اینکه دستگاههای ماینر ۳ تا ۴ درصد برق تولیدی در دنیا را مصرف میکنند، افزود: این مصرف ۳ تا ۴ درصد در دنیا معادل حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات است.

سهم ۳۰۰ مگاواتی مصرف برق ماینرها در پیک

به گفته این مقام مسؤول بررسیها نشان میدهد مصرف برق واحدهای تولیدکننده ارزرمز در ایران حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگاوات است؛ بنابراین این واحدهای نمیتوانند تأثیر چشمگیری بر افزایش مصرف برق کشور داشته باشند.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها به طور غیرقانونی از تعرفه برق کشاورزی یا صنعتی برای مصرف خود استفاده میکنند، اظهار داشت: با هدف پیشگیری و کاهش فعالیت چنین واحدهایی در راستای احیای حق عمومی، ۱۰ میلیون تومان پاداش برای حق الکشف در نظر گرفتیم و با آنها برخورد قانونی میکنیم.

وی با اعلام اینکه یکهزار واحد غیرمجاز تولید رمزارز در کشور شناسایی و توقیف شد، ادامه داد: خسارات ناشی از فعالیت این واحدها ارزیابی شده و مطابق قانون از آنها دریافت میشود.

اعلام جزئیات طرح تعویض کولرهای گازی

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به اینکه فعالان حوره استخراج رمزارزها درباره مجوز خرید برق از بورس برای این واحدها از محل اجرای طرحهای صرفه جویی در کشور، معتقدند تناسبی بین هزینه و رقم برق خریداری شده وجود ندارد، توضیح داد: تا وقتی که این طرح اجرایی نشود نمیتوان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد، اما بر اساس مطالعه و بررسی که داشتیم این کار توجیه اقتصادی دارد. این مقام مسؤول گفت: مدت زمان بازگشت سرمایه واحدهای تولیدکننده رمزارز ۲ سال است، که مدت مناسبی به نظر میرسد. در همین راستا مجوز شورای اقتصاد را برای اجرای طرح تعویض کولرهای گازی غیراستاندارد به ویژه در بخش جنوبی کشور دریافت کردیم که جزئیات آن به زودی اعلام میشود و واحدهای تولیدکننده رمزارز میتوانند در این طرح مشارکت کنند. به این ترتیب هم اجرای این طرح سرعت بیشتری مییابد و هم این واحدها میتوانند برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.

سرمایهگذاری زودبازده برای استراجکنندگان ارز مجازی

سخنگوی صنعت برق همچنین گفت: مدت زمان بازگشت سرمایه مراکز استخراج رمزارز با سرمایهگذاری در طرحهای بهینهسازی مصرف کاهش چشمگیر خواهد داشت.مصطفی رجبی مشهدی با بیان این که وزارت نیرو امکان تخصیص برق حاصل از سرمایهگذاری در طرحهای کاهنده مصرف انرژی الکتریکی را در قالب اعطای گواهی صرفهجویی فراهم کرده است، افزود: براساس دستورالعملی که توسط معاونت برق و انرژی وزارت نیرو و در اجرای بند ۴-۳ مصوبه شماره ۱۰۰/۲۰/۳۶۳۷۶/۹۸ مورخ ۱۸/۸/۱۳۹۸ درخصوص مقررات تامین برق مراکز استخراج رمزارز صادر شده است، متقاضی میتواند نسبت به سرمایهگذاری در طرحهای اولویتدار اعلام شده توسط شرکت توانیر اقدام کند و یا ضمن ارائه طرح صرفهجویی پیشنهادی خود، تاییدیه شرکت توانیر در خصوص زمان و محل اجرای طرح را دریافت کند. وی ادامه داد: برای طرحهایی که مطابق فرآیند ذکرشده، منجر به صرفهجویی انرژی الکتریکی میشوند، از زمان آغاز بهرهبرداری طرح، معادل انرژی الکتریکی صرفهجویی شده در طول عمر طرح (حداکثر به مدت ده سال)، گواهی صرفهجویی به سرمایه گذار تعلق میگیرد که قابل انتقال به غیر نیز است. سخنگوی صنعت برق اظهارداشت: دارنده گواهی صرفهجویی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را براساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دو جانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهایی به هر یک از کاربردهای رایج از جمله استخراج رمزارزها، تخصیص دهد.