نمایش استیضاح علیه رئیس‌جمهوری

پس از حضور محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی و حمله برخی از نمایندگان به او، به نظر می‌رسد حالا نوبت حسن روحانی است. روز پنجشنبه، حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مجلس از جمع‌آوری امضا برای ارایه «طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری» خبر داد. این نماینده اصولگرای مجلس در توییتر خود نوشت: «بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۹ قانون آیین‌نامه داخلی ‎مجلس شورای اسلامی، ما نمایندگان ملت شریف ایران به ۱۸ دلیل خواستار طرح ‎استیضاح و اعلام عدم کفایت رئیس‌جمهوری، جناب حسن روحانی می‌باشیم.»
 پیش از آن هم در جلسه سوال از وزیر امور خارجه، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نتیجه سیاست‌های آقای روحانی و تیم همراهش به شمار می‌رود، خطاب به قالیباف گفته بود: «گوش‌دادن به حرف‌های وزرا بی‌ثمر است. استیضاح رئیس‌جمهوری را کلید بزنید.» حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس هم گفته دست به کار طراحی نوعی رفراندوم درون‌پارلمانی شده تا همکارانش در مجلس بین سوال یا استیضاح رئیس‌جمهوری انتخاب کنند. حاجی‌دلیگانی که حالا با آغاز به‌کار مجلس یکدست اصولگرای یازدهم، عضوی است از هیأت‌رئیسه پارلمان، پنجشنبه  دوازدهم تیرماه در نشست خبری در اصفهان گفت که دست به کار طراحی نوعی رفراندوم درون‌پارلمانی شده تا همکاران این روزهایش، یا با رویکردی منعطف و به‌موجب اصل ۸۸ قانون اساسی، حسن روحانی را برای طرح سوال به مجلس بکشانند یا  با استناد به بند دوم اصل ۸۹ قانون اساسی، رئیس‌جمهوری را در صحن سبز «بهارستان» استیضاح کنند. فاصله کوتاه طرح سوال تا استیضاح
اما پیش از آنکه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم سراغ اصل 89 قانون اساسی بروند، طرح سوال از رئیس‌جمهوری در مجلس مطرح شده بود؛ طرحی که به گفته علی خضریان، نماینده تهران، امضاهای آن به ۲۰۰ نفر رسیده است؛ طرحی که هنوز اعلام وصول هم نشده است. اما چرا برخی از نمایندگان مجلس یازدهم در اقدام علیه دولت عجله دارند؟ جلال میرزایی، نماینده مجلس دهم با «مشکوک» خواندن طرح استیضاح از رئیس‌جمهوری به «شهروند» گفت: «ارزیابی من این است که این مسأله با این نیت انجام گرفته که رئیس‌جمهوری مقصر وضع فعلی است؛ این مبتنی بر واقعیات نیست. جا داشت آقایان صبر می‌کردند تا تکلیف سوال از رئیس‌جمهوری مشخص شود. باید پاسخ‌های رئیس‌جمهوری شنیده شود و براساس آن اقدام کنند.» میرزایی با اشاره به عواقب چنین طرح‌هایی افزود:  «این عمل برخی از نمایندگان التهاب ایجاد می‌کند و از سویی مشکلات معیشتی و اقتصادی را که نگاه کنیم، می‌بینیم وضع ناپایدار است، فشار تحریم‌ها نیز وجود دارد و هرگونه التهاب جدیدی وضع را بدتر خواهد کرد. با وجود این تحریم‌ها و فشار شدید، شاهد تلاش مسئولان برای اداره وضع هستیم که نشانه آن رشد بورس است. در این وضع دولت نیازمند حمایت همه نهادها است.»
اما تنها حامیان اصلاح‌طلب روحانی نیستند که از اقدامات مجلس یازدهم شکایت دارند. حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه نیز با تعجب از ارایه طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری از سوی برخی از نمایندگان مجلس یازدهم به «شهروند» گفت: «به نظر من این مسأله جدی نخواهد بود. آن چیزی که به نظر می‌رسد می‌توان به‌عنوان یک وظیفه برای مجلس لحاظ کرد این است که مجلس باید تمام تلاشش را برای حل مشکلات و کمک به دولت انجام دهد. اگر دولت همکاری نکرد، آن وقت مجلس می‌تواند تصمیم جدیدی بگیرد. اما اینکه دولت هنوز پیشنهاد مشخصی از مجلس دریافت نکرده، این اقدامات درست نیست و باعث تشویش اذهان می‌شود. در شرایطی که کشور زیر فشار تحریم‌ها قرار دارد، طرح چنین مسائلی منطقی نیست.» آزمون یک‌سال آخر ریاست‌جمهوری
طرح استیضاح روحانی بی‌سابقه نیست. در مجلس دهم پس از آنکه طرح سوال از رئیس‌جمهوری اعلام وصول شد و برخی از نمایندگان مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند، طرح استیضاح را مطرح کردند؛ طرحی که به گفته مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم، 10 امضا هم برای آن جمع‌آوری شده بود. آن طرح در مجلسی که بیش از 100 نماینده حامی دولت داشت به سرانجامی نرسید، اما باید دید در مجلس یکدست یازدهم چه سرنوشتی خواهد داشت.