شورای هماهنگی موسیقی کشور تشکیل شود



گروه فرهنگی /  روز پنجشنبه جلسه دوم شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع بررسی پیش‌نویس سند توسعه هنر، ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت همچنین اصول و سیاست‌های موسیقی کشور برگزار شد.



شورای موسیقی کشور تشکیل شود
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه که درمورد بررسی اصلاح ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بود، گفت: ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت مصوب جلسه ۵۹۶ مورخ ۵ دی‌ماه ۱۳۸۵ است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت وابسته به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی تعیین شده است. صالحی افزود: برای تدوین و تصویب سیاست‌های اجرایی، ضوابط و آیین نامه‌های مربوط به حوزه موسیقی و انجام هماهنگی‌های لازم بین نهادهای مسئول در امر موسیقی، شورای هماهنگی موسیقی کشور تشکیل شود. با توجه به حوزه مأموریتی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و اشتمال بر تمامی رشته‌های هنری و فرهنگی از جمله سینما، ادبیات و هنرهای زیبا و...، مأموریت مؤسسه فراتر از قلمرو فعالیت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی است از این‌رو شایسته است تحت نظارت و در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد. او افزود: پیشنهاد می‌شود اعضای این شورا متشکل از معاون هنری وزیر ارشاد (رئیس شورا)، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشادی (دبیر شورا)، نماینده وزارت علوم، وزارت آموزش‌وپرورش، صدا‌وسیما، حوزه هنری، نماینده فرهنگستان هنر، نمایندگان صنوف و انجمن‌های تخصصی (۳ نفر به انتخاب معاون هنری)، یکی از کارشناسان علوم اسلامی آشنا به مقوله هنر با معرفی مدیریت حوزه علمیه قم، دو نفر از استادان برجسته دانشگاه و متخصص در حوزه موسیقی با معرفی وزارت علوم، دو نفر از کارشناسان و صاحبنظران عرصه موسیقی با معرفی شورای هنر باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن تشکر از پیگیری‌های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای احیای مجدد شورای هنر، اظهار امیدواری کرد که شورای هنر با همفکری اعضای آن بتواند اقدامات مؤثر و کارآمدی در مباحث گسترده و مختلف هنر داشته باشد. او با اشاره به تدوین پیش‌نویس سند توسعه هنر گفت: با توجه به وجود دامنه‌های وسیع در حوزه هنر و همپوشانی و همگرایی‌های این حوزه نیاز به تدوین سند توسعه هنر احساس شد اگر چه ممکن است در بعضی از شاخه‌های هنر نیاز به سند مستقل داشته باشیم.

الگوی مدنظر در طراحی سند توسعه هنر، بیانیه گام دوم انقلاب است
در ادامه جلسه محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در پیمایش وضعیت موجود در حوزه هنر با نارسایی‌های آماری مواجه شدیم، افزود: بر اساس تحقیقات گسترده انجام شده وضعیت هنر در کشور حالتی نامتوازن و نامتعادل دارد به‌عنوان مثال در موضوع منابع انسانی و رویدادها توسعه خوبی داشته‌ایم اما در زیرساخت‌ها دچار فقدان و کمبود منابع هستیم. او ادامه داد: موضوعات مرتبط با مجموعه هنر مورد بررسی قرار گرفت و پیش‌نویس اولیه تهیه شده سند توسعه هنر به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد و جلساتی با نمایندگان دستگاه‌های مختلف مرتبط با هنر تشکیل و این پیش‌نویس ویرایش شد. معاون هنری وزارت ارشاد تأکید کرد: در طراحی سند توسعه هنر بیانیه گام دوم انقلاب که ۸ محور آن اشاره به هنر دارد به‌عنوان الگو مدنظر بوده است. حسینی در تشریح مصداقی از اقتصاد هنر در کشور گفت: در آخرین حراج‌های منطقه خاورمیانه ۴۴درصد از فروش متعلق به هنرمندان ایرانی بوده است و همین‌طور در لیست 10 نفره از گرانقیمت‌ترین هنرمندان خاورمیانه ۴ هنرمند ایرانی در این لیست قرار دارد. او تأکید کرد: این ظرفیت فوق‌العاده هنرمندان ایرانی ایجاب می‌کند برای هنر قدم شایسته‌ای برای استفاده از آن در راستای منافع ملی برداشته شود.

 ارائه پیش‌نویس سند توسعه هنر
در ادامه محسن فراهانی از اعضای تدوین پیش‌نویس سند توسعه هنر با اشاره به اینکه تدوین این سند بر مبنای ۶ گام انجام شده گفت: در گام اول مدل‌های توسعه هنر مانند مدل بنیاد هنرهای انگلستان جدید برای صنایع فرهنگی، مدل کارکنان و صنایع خلاق فرهنگی، مدل چرخه فرهنگی یونسکو و مدل دوایر متحدالمرکز تراسبی که بسیاری از اسناد هنر بر اساس این مدل منتشر می‌شود مورد بررسی قرار گرفت. فراهانی ادامه داد: در گام دوم اقتصاد هنر در دنیا بررسی شد که طبق آخرین آمار، حوزه فرهنگ و صنایع خلاق درآمدی نزدیک به 2 میلیارد و 250 دلار و با ۲۹ میلیون شغل را در دنیا تجربه کرده است. او افزود: وضعیت موجود هنر در کشور بر اساس شاخص‌های مختلفی در گام سوم بررسی شده است که مطابق بررسی‌های انجام شده درمورد وضعیت برگزاری رویدادهای هنری، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۴۸ جشنواره ملی و استانی در کشور برگزار شده است. فراهانی درمورد وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در کشور هم گفت: در سال ۱۳۹۳ تعداد نمایشگاه‌های تجسمی در کشور با افت فاحشی همراه بوده است که اینگونه تغییرات دفعی چه با کاهش همراه باشد یا افزایش، نشان از نبود نظام منسجم در امر مدیریت و برنامه‌ریزی این رویدادها دارد. او در تشریح بررسی وضعیت اجرای نمایش در کشور تأکید کرد: عناوین نمایش حدود ۱.۵برابر و تعداد دفعات نمایش ۲.۶ برابر و تعداد تماشاگران بیش از ۷ برابر بین سال‌های ۸۵ تا ۹۷ رشد داشته است که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه استقبال مردم از تئاتر و هنرهای نمایشی است. فراهانی اضافه کرد: همچنین وضعیت اجرای صحنه‌ای موسیقی در کشور و فعالیت خانه‌های مد مورد بررسی قرار گرفته، که آمار نشان می‌دهد تعداد اجراهای صحنه‌ای و صدور مجوز برای خانه‌های مد افزایش قابل توجهی داشته است. او تأکید کرد: چشم‌انداز کلان نظام هنری کشور در سند توسعه هنر در ۱۰ محور اصلی پیش‌بینی شده است که بر مبنای این چشم‌انداز، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌ها در سند توسعه هنر طراحی شده است. فراهانی در مورد حمایت‌های مالی گفت: انتظار داریم افزایش سهم هنر از بودجه عمومی کشور، اختصاص سهم مناسب برای هنر در صندوق توسعه ملی، افزایش سهم هنر در صندوق توسعه فناوری‌های نوین و افزایش سهم هنر در صندوق توسعه صادرات پیگیری و لحاظ شود. او درمورد مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی با وزارت فرهنگ برای توسعه هنر تصریح کرد: انتظار می‌رود که هر کدام از دستگاه‌ها سهم مشخصی از بودجه عمومی‌ برای حمایت از توسعه محصولات و خدمات هنری اختصاص دهند.

غلبه وجه توصیف بر وجه تحلیل
محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درمورد پیش‌نویس سند توسعه هنر به طرح چند سؤال در این خصوص پرداخت و گفت: در پیش‌نویس سند توسعه هنر، وجه توصیف بر وجه تحلیل غلبه دارد. این سؤال مطرح است که با بررسی وضعیت دنیا و خاورمیانه در حوزه هنر، جمع‌بندی نهایی از این مطالعه بین‌المللی چیست. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به بررسی وضعیت موجود کشور در حوزه هنر بر اساس شاخص‌های مختلف و نظام پیوستگی این گزاره‌های توصیفی، بر اساس چه منطقی مجموعه این‌ بررسی‌ها به تدوین چشم‌انداز کمک کرده است. در ادامه جلسه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درمورد پیش‌نویس سند توسعه هنر گفت: رهبر معظم انقلاب در ساحت هنر و فرهنگ در ترسیم وضعیت این حوزه به دیده شدن دشمن تأکید دارند که پیشنهاد می‌کنم این دیدگاه در سند توسعه هنر لحاظ شود.

ضرورت مدل‌سازی داخلی برای سند توسعه هنر
در ادامه این جلسه بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان در مورد پیش‌نویس سند توسعه هنر گفت: این سند نیاز به یک تحلیل کیفی به‌منظور مشخص شدن وضعیت هنر از لحاظ کیفی دارد. او تأکید کرد: در حال حاضر، در دوره صنایع خلاق و صنایع نرم زندگی می‌کنیم که مستندترین تعریف از صنایع خلاق، موسیقی، فیلم، طراحی و چندرسانه‌ای، ادبیات، صنایع غذایی و صنایع دستی را شامل می‌شود.

ضرورت توجه به هنر رایانه‌ای در سند توسعه هنر
محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بخصوص در زمانی که رهبر معظم انقلاب رئیس این شورا بودند، مصوبات بسیار خوبی در حوزه هنر داشته است، گفت: ضرورت دارد در تدوین سند توسعه هنر، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه هنر لحاظ و مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه در ۴۰ سال اخیر در حوزه هنر افتخارات بسیاری در این حوزه داشته‌ایم و باید برای این حرکت‌های هنری انجام شده مدل توسعه‌ای طراحی شود. کی‌نژاد بر ضرورت توجه به هنر رایانه‌ای تأکید کرد و پیشنهاد داد: حتماً در سند توسعه هنر یک بند برای موضوع هنر رایانه‌ای اختصاص یابد.