پیش به سوی پردیس فردوسی

میرزاده- همزمان با سالروز فرمان رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر توجه و رسیدگی به مجموعه تاریخی توس و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، در مراسمی با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی، فاز سوم بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی مسیر دسترسی جلوخان به مجموعه تاریخی
کهن دژ نیز آغاز شد. سامان دهی فاز سوم پیش خان آرامگاه فردوسی در مساحتی حدود 4 هکتار دارای پارکینگ با ظرفیت 500 خودرو، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، باهزینه حدود 12 میلیارد تومان و انجام 11000 مترمربع سنگفرش، 7000 متر مربع فضای سبز، دو عدد آب نما و 5000 مترمربع اصلاح هندسی مسیر سواره اجرا شده است. افتتاحیه فاز سوم جلوخان آرامگاه، توسط «قاسم ارفع» سرکارگر پروژه بازسازی مقبره فردوسی در سال های 43 تا 47 انجام شد. همچنین طرح ایجاد مسیر دسترسی به بافت تاریخی کهن دژ از جلوخان آرامگاه فردوسی به طول 920متر با هزینه ای حدود 6 میلیارد تومان ظرف 140 روز آینده اجرا می شود.
تاکید برای آماده سازی طرح تفصیلی
به گزارش «خراسان رضوی»، شهردار مشهد در این مراسم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری در منطقه توس افزود : با وجود آن که پروژه های در دست اقدام در منطقه توس، پروژه هایی عمرانی است، اما بیشتر نمادی از آموزه های حکیم ابوالقاسم فردوسی است. «محمدرضا کلایی»


افزود : اهتمام امروز ما به اقدامات در منطقه توس نیز در تقابل با فراموشی ارزش ها قرار دارد و پاسخ به نیاز جامعه به این موضوع است که فراموش نکنیم چه توانمندی هایی داریم و چگونه می توانیم برابر بدخواهی ها و بی عدالتی ها ایستادگی کنیم و در مسیر خود، خستگی ناپذیر باشیم و این، میراث معنوی ما برای آیندگان باشد. کلایی همچنین با اشاره به اهمیت تصویب و ابلاغ طرح راهبردی توس گفت : امیدواریم در اولین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی که ظرف یکی دو هفته آینده برگزار می شود طرح راهبردی توس نیز مصوب شود، همکاران ما در حوزه شهرسازی هم اقداماتی را برای طرح تفصیلی این منطقه آغاز کرده اند که تاکید دارم حوزه شهرسازی شهرداری با هماهنگی دیگر حوزه ها و همچنین کمیسیون ماده ۵، طی ۱۴۰ روز آینده، بزرگ ترین هدیه را به ساکنان بافت توس، مردم مشهد و دغدغه مندان فرهنگ و ادب بدهند و طرح تفصیلی توس، در این مدت تهیه و به شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ۵ ارائه شود و به تصویب برسد.
احداث پردیس آرامگاه، نیازمند تسهیل کارها در میراث
شهردار مشهد همچنین با بیان این که اقدامات میراث فرهنگی در حوزه بازسازی دیوارباره جای تقدیر دارد، به لزوم رفع برخی موانع در اجرای پروژه ها اشاره کرد و گفت: برای موضوع پردیس آرامگاه، تسهیل کارها در شورای فنی میراث فرهنگی لازم است تا بخش هایی از پردیس از وضعیت موجود خارج شود. وی به آغاز عملیات اجرایی احداث مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به کهن دژ اشاره کرد و گفت: امیدوارم این پروژه نیز طبق زمان بندی و ظرف 140 روز آینده آماده بهره برداری شود. کلایی افزود: ما به حکیم ابوالقاسم فردوسی مدیون هستیم که امیدواریم با اجرای این پروژه ها دین خود را به این شاعر بزرگ ادا کنیم.
درخواست شهردار برای احداث باغ مفاخر
کلایی همچنین با توجه به اتمام ظرفیت محدوده مقبرة الشعرا و این که در این منطقه، جایی برای دفن بزرگان عرصه فرهنگ و ادب در این منطقه وجود ندارد، خواستار آن شد که مکانی با عنوان «باغ مفاخر» برای این موضوع در نظر گرفته شود و شهرداری نیز در طراحی و اجرای آن، اهتمام لازم را صورت خواهد داد. شهردار مشهد همچنین با ابراز نارضایتی از وضعیت فضای سبز منطقه منفصل توس و جلوخان آرامگاه فردوسی، از شهردار منطقه ۱۲ خواست به صورت جدی تر به این موضوع رسیدگی کند و تا زمان افتتاح مسیر دسترسی به کهن دژ، وضعیت در این منطقه تغییر کند. شهردار مشهد همچنین با انتشار پستی در اینستاگرام پیامی برای مردم مشهد نوشت : «امیدوارم به زودی از شر این کرونا راحت بشیم و بتونیم از این فضای عالی آماده شده در توس و در کنار آرامگاه حکیم فردوسی لذت ببریم و امیدوارتر به این ‌که کمتر از پنج ماه دیگه با شما همشهریان خوبم از راه اتصال به کهند‌ژ و اتفاقات نو در راه تبدیل آرامگاه به پردیس صحبت کنم».
«خلیل ا... کاظمی» معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گزارشی از روند پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی ارائه کرد و گفت: برای اجرای ۳ فاز عملیات اجرایی جلوخان آرامگاه فردوسی، حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و با وجود سختی های موجود در روند کار، این پروژه با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و مشاور پروژه به پایان رسید.
۷ میلیارد تومان  اعتبار میراث فرهنگی برای روستای پاژ
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این مراسم گفت: در دولت دوازدهم، میراث فرهنگی و شهرداری در کنار هم، اتفاقات خوبی را در منطقه توس رقم زدند. «ابوالفضل مکرمی فر» با اشاره به انعقاد ۲ تفاهم نامه با شهرداری مشهد افزود: میراث فرهنگی نیز اقداماتی در این منطقه انجام داده است که از جمله آن می توان به مرمت برج و باروی توس با اعتبار ۷ میلیارد تومان اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به روستای «پاژ» زادگاه فردوسی نیز از سوی میراث فرهنگی آغاز شده و امسال ۷ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده است. مکرمی فر افزود: اقدامات درباره توس، از دوره اصلاحات شروع شد اما در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، عقیم ماند و در دولت دوازدهم و با همت شورای پنجم شهر مشهد، اتفاقات بسیار خوبی رقم خورد که در تاریخ خراسان جاودانه خواهد ماند. وی ابراز امیدواری کرد که همراهی شهرداری و شورای شهر با میراث فرهنگی در زمینه های مختلف، استمرار یابد.
گلایه عضو شورا از استانداری
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و به سازی توس شورای شهر مشهد نیز به طرح های در دست اقدام در منطقه توس اشاره کرد و گفت : با ورود شورای پنجم، برای منطقه توس مشاور گرفته شد و طرح راهبردی توس هم پس از کش و قوس های فراوان، در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و منتظریم که این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز به تصویب برسد. «سید مسعود ریاضی» خاطرنشان کرد: در فرمان سال 75 رهبر انقلاب برای رسیدگی به توس، مخاطب دستگاه های دولتی بودند، با این حال در هیچ یک از جلساتی که در تهران برگزار
می شد، هیچ نماینده ای از استانداری نداشتیم. سال گذشته نیز آقای استاندار وعده دادند که ثبت جهانی توس را پیگیری می کنند و ما کاری به ثبت جهانی نداشتیم، اما به نظر می رسد با توجه به این که اتفاقی در این زمینه نیفتاده است، باید مطالبات خود را افزایش دهیم. وی همچنین با اشاره به تعلل ایجاد شده از سوی استانداری برای پیگیری ثبت جهانی توس اظهار کرد : مدیریت شهری مشهد برای ثبت جهانی توس به تفاهمات خوبی با میراث فرهنگی رسیده بود و قرار شد مشاوری نیز در این زمینه معرفی شود، استاندار محترم قول پیگیری این موضوع را دادند اما احساس می‌شود که باید مسیری را که پیشتر در دستور کار داشتیم دنبال کنیم. این عضو شورای شهر مشهد همچنین با اشاره به طرح راهبردی منطقه توس گفت: متاسفانه برخی افراد از غفلت مردم سوءاستفاده  و
زمین های زراعی بزرگ مقیاس را تفکیک و به مردم ارائه می کنند اما این افراد حتما متضرر خواهند شد.