ایران و عراق مصمم هستند حجم مبادلات تجاری دو کشور را به 20 میلیارد دلار ارتقاء بخشند

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیروز در صدر هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجموعه سالن اجلاس سران از نخست‌وزیر عراق استقبال کرد. در این مراسم سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، امیر سرتیپ حاتمی ‌وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند. وزرای امور خارجه، نفت، برق، دارایی، دفاع و بهداشت و مشاور امنیت ملی عراق؛ نخست‌وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی کردند.
مناسبات راهبردی
روحانی عصر سه‌شنبه در دیدار مصطفی الکاظمی‌نخست‌وزیر عراق، پذیرش مسئولیت نخست‌وزیری در شرایط ویژه و سخت امروز این کشور از سوی وی را نشانه حسن اعتماد همه جریان‌های سیاسی عراقی به وی و نشانگر عمق وحدت و برادری در جامعه عراق توصیف کرد و گفت: دغدغه‌مندی و علاقه دو ملت و دو دولت ایران و عراق به سرنوشت یکدیگر، سرمایه‌ای بزرگ در مسیر توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های دو کشور است.


وی افزود: ایران و عراق به لحاظ فرهنگی، دینی، تاریخی و سیاسی از ‌اشتراکات فراوانی برخوردارند و حوزه‌های علمیه قم و نجف دو سرمایه بزرگ برای ایران و عراق محسوب می‌شوند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و عراق می‌توانند با همکاری هم از شرایط سختی که شیوع بیماری کرونا ایجاد کرده عبور کنند، اظهار داشت: دو کشور باید با همکاری‌های گسترده در همه زمینه‌ها توافقات موجود را هرچه سریع‌تر به طور کامل اجرایی و عملیاتی کنند.
روحانی حفظ تمامیت ارضی و امنیت عراق به‌عنوان همسایه‌ای مهم و استراتژیک برای ایران را حائز اهمیت فراوان توصیف و تصریح کرد: نیروهای خارجی قادر به ایجاد هیچ خدشه و خللی در مناسبات برادرانه دو همسایه دیرین نخواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از نقش‌آفرینی تعیین‌کننده  عراق به‌عنوان یک کشور قدرتمند مسلمان و عربی در منطقه در راستای تامین صلح و ثبات قاطعانه حمایت می‌کند.
مصطفی الکاظمی ‌نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار مناسبات ایران و عراق را فراتر از مناسبات معمول میان دو کشور همسایه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارای مناسبات راهبردی هستند که علاقه‌مندی عمیق مردم دو کشور به یکدیگر پشتوانه‌ای مستحکم برای این مناسبات راهبردی محسوب می‌شود. به گزارش مهر، رئیس‌جمهوری کشورمان و نخست‌وزیر عراق در مذاکرات خود توافق کردند که کمیته مشترکی به منظور پیگیری و تسریع در اجرایی شدن توافقات دو کشور تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کند.
دو قهرمان مبارزه با ‌تروریسم
حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق ضمن خیرمقدم‌گویی اظهار داشت: در دوره آقای مصطفی الکاظمی‌ که در شرایط حساسی مسئولیت نخست‌وزیری را بر عهده گرفتند در طول چند ماه ما شاهد یک حرکت خوب در روابط تجاری دو کشور بودیم و امروز هم در این زمینه گفت‌و‌گو کردیم.
وی افزود: ما امروز راجع به شرایط بهداشتی منطقه و مسئله ویروس کرونا گفت‌و‌گو کردیم و جمهوری اسلامی ایران این وعده را به دولت و ملت عراق می‌دهد که با همه توان خود از لحاظ اقلام بهداشتی و دارویی در کنار این کشور باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: موضوع دوم که مورد بحث ما بود مسئله گسترش روابط تجاری بین دو کشور بود که اراده دو دولت بر این است که روابط تجاری دو کشور را ۲۰ میلیارد دلار ارتقا ببخشند.
روحانی تأکید کرد: دو کشور مصمم هستند برای توافقاتی که در ماه اسفند سال ۹۷ در بغداد به تأیید رسید همه مواد آن توافق را عملیاتی کنند.
وی اظهار داشت: در میان آن توافقات مسائل اقتصادی بین دو کشور و همچنین اتصال راه‌آهن شلمچه و بصره و لایروبی اروند رود مورد توافق قرار گرفت.
رئیس‌جمهور همچنین گفت: لازم می‌دانم از دو قهرمان مبارزه با ‌تروریسم یعنی سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به بزرگی یاد کنیم که برای امنیت عراق در طول سالیان گذشته تلاش کردند.
روحانی در ادامه تصریح کرد: در دیدار اخیر درباره ثبات منطقه و نقشی که عراق می‌تواند به‌عنوان یک کشور قدرتمند عربی ایفا کند گفت‌وگو کردیم.
ملت عراق مشتاق به روابط ممتاز با ایران
مصطفی الکاظمی ‌نخست‌وزیر عراق طی سخنانی در نشست خبری مشترک با روحانی، اظهار داشت: هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور است؛ به‌ویژه اینکه امروز ما با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستیم که بخشی از آن نتیجه شیوع بیماری کرونا و سقوط قیمت نفت است. در سایه چنین چالش‌هایی ما نیازمند هماهنگی بین دو کشور هستیم که تعیین‌کننده منافع ایران و عراق باشد. به‌ویژه اینکه روابط بین ایران و عراق صرفاً از موقعیت جغرافیایی دو کشور و مرز مشترک نیست بلکه روابط تاریخی، فرهنگی و دینی عمیق است که ریشه در تاریخ دارد.
وی با بیان اینکه ملت عراق مشتاق به روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است، گفت: ما علیه ‌تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم و جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در این راه در کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد.
نخست‌وزیر عراق افزود: به همین دلیل عراق هم در کنار ایران ایستاد تا از چالش‌های اقتصادی گذر کند و عراق تبدیل به یک بازار بزرگ برای تجارت و صادرات ایران شد. روابط عراق با ایران و کشورهای مختلف مبتنی بر حسن نیت است و تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با جمهوری اسلامی ایران بتوانیم راهکارهایی برای خارج کردن و بیرون آوردن منطقه از چالش‌ها و تنش‌ها که از آن رنج می‌برد، پیدا کنیم. ما فکر می‌کنیم از طریق همکاری و کار کردن با کشورهای مختلف منطقه بتوانیم راهکاری برای پایان دادن به چالش‌های منطقه پیدا کنیم.
الکاظمی ‌با تأکید بر اینکه ایران و عراق از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ملت‌های ما منتظرند تا خدمات بهتری از دولت‌ها دریافت کنند، گفت: ما برای اینکه بتوانیم این هدف را تحقق بخشیم نیازمند همکاری فراگیر و کامل بین ایران و عراق هستیم. روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف بندی است. عراق اجازه نمی‌دهد هیچ‌گونه تهدیدی از خاک عراق متوجه ایران باشد.
وی افزود: در عراق به دنبال ثبات هستیم و فلسفه ما و نگاهمان نسبت به ایران این است که ایران یک کشور باثبات، نیرومند و شکوفا و روبه پیشرفت است و این واقعیتی است که به نفع عراق و تمام منطقه است. از طرف دیگر عراق باید نیرومند و با ثبات باشد تا بتواند یک حامی‌و پشتیبان برای همسایگان و کشورهای منطقه در راه برقراری صلح و ثبات در تمام منطقه باشد.
نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه ما درباره فعال کردن و اجرایی کردن توافقاتی که بین دو کشور انجام شده است گفت وگو کردیم، گفت: از جمله مرتبط کردن راه‌آهن میان دو کشور از طریق خرمشهر به بصره و بسیار امیدوار هستم که این توافقات به زودی جامه عمل بپوشد و شاهد دستاوردهای عملی در این زمینه باشیم که به نفع هر دو ملت باشد.