هاشمى رفسنجانى در قامت روحانى

علی آهنگر- اگر حسن روحانى در انتخابات سال ٩٢ با پشتیبانى عمیق آیت‌الله هاشمى رفسنجانى به قدرت رسید، حالا در سال ٩۶ خود تبدیل به یک هاشمى رفسنجانى دیگر شد. در این انتخابات، روحانى تماما خودش بود. عقلانیت بود و اعتماد به نفس. روحانى حالا نشان داد که به تنهایى استوانه‌اى براى نظام و تکیه‌گاهى براى مردم است. او راه عقلانیت را در پیش گرفت. او مى‌دانست که مردم راه عقلانیت را مى‌پذیرند و انتخاب مى‌کنند.
بهار سال ١٣٩٢ فصل رویشى از نوع تعقل و خردگرایى را رقم زد. وعده‌هاى رنگارنگ و افزایش چند برابرى یارانه‌ها این بار نه از سوى مردم سوییس، که از جانب مردمى آگاه در غرب آسیا « نه» بزرگ شنید. این یک اتفاق نادر و تاریخى در روند رو به رشد عقلانیت در مسیر بلوغ سیاسى و اجتماعى است.
کارگزاران سیاست و مدنیت از هر طیف و گروهى در ایران، حالا دیگر باید در ذهن نوشته‌هاى خود تغییراتى اساسى ایجاد کند. آنها باید دریابند که دیگر هیچ راهى جز خرد، اندیشه، تعقل ، تعامل و تفاهم در سپهر سیاسى ایران پیمودنى نیست. تفاهم در داخل، به حساب آوردن مردم به عنوان گزینه‌اى تعیین کننده در سمت و سوى سیاست، تنش‌زدایى با جامعه جهانى و همکارى‌هاى بین‌المللى به جاى تقابل و برخورد، گزینه‌هاى ناگزیرى است که مردم در این انتخابات، پیش روى سیاستگذاران کشور و میهن نهادند.
جهانیان دیدند و شاهد بودند که ایران راه تعامل را برگزید. از این رو دیگر و هیچ گاه از در خصومت و تحریم و تنگنا با ایران سخن نخواهند گفت. جهانیان دریافته‌اند که نظام جمهورى اسلامى ایران، نظامى مردم‌سالار است که راى و نظر مردم در آن تعیین کننده و پیش برنده است. از این رو دیگر و هیچ گاه با ایران چونان حکومت‌هاى خاندانى منطقه و توتالیترى حوزه خلیج‌فارس برخورد نخواهند کرد. آنان دریافته‌اند که دموکراسى در بهترین شیوه خودش در ایران حکمفرماست. آنان ناچار به احترام به حکومت و نظامى هستند که بر پایه اصول و مبانى دموکراتیک بنا شده است. از دیگر سو، در داخل کشور، کنشگران سیاست و طیف‌هاى مختلف اقتدار و قدرت باید بر این واقعیت ایمان بیاورند که جامعه در سمت و سوى بلوغ در حرکت است. فریفتن افکار عمومى از هر شیوه و جهتى دیگر پاسخگو نخواهد بود. مردمى که در تنگناى معیشت و گذران زندگى به سر مى‌برند، وعده‌هاى رنگارنگ را نپذیرفته‌اند. زیرا که مى‌دانند رفاه اقتصادى و آسایش زندگى آنان از مسیر رشد و توسعه پایدار اقتصادى مى‌گذرد. و رشد و توسعه پایدار راه و رسمى دارد که تعامل بین‌المللى کلید واژه آن است. راه و رسمى که روحانى آن را برگزید و با تاکید بر این شیوه، جایگاهى مستحکم براى خود در میان مردم و نظام بدست آورد. او با در پیش گرفتن شیوه تعامل، تعقل و خردگرایى، جاى خالى هاشمى رفسنجانى را در سپهر سیاسى ایران پرکرد. حالا او از استحکام و جایگاهى همچون هاشمى رفسنجانى در میان مردم برخوردار است.