تهران تبدیل به منبع پخش بیماری کرونا در کل کشور شده است

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور اظهار داشت: اوضاع اصلا خوب نیست، به‌طوری که در استان خراسان رضوی افزایش ابتلای ۳۰۰ درصدی داشته‌ایم، بر همین اساس هم با نظر وزیر بهداشت چند نفر از معاونان و مدیرکل‌های وزارت بهداشت به این استان سفر داشتند. در عین حال دانشگاه علوم پزشکی استان هم به خوبی عمل می‌کنند، اما با این حال شرایط در این استان بغرنج است. تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد، برخی استان‌ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند. بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است.
مراقب کودکان باشید
حریرچی افزود: وقتی یک بیماری ویروسی و عفونی ایجاد می‌شود، روندی افزایشی دارد. بر این اساس مردم می‌ترسند و میزان حضور مردم در جامعه بر اساس این افزایش‌ ترس، شدیدا کاهش پیدا می‌کند و بیماری نیز به تبع این موضوع کاهش پیدا می‌کند، مانند اتفاقی که حوالی اردیبهشت ماه در کشور ما رخ داد. حال بعد از کاهش بیماری ‌ترس مردم شروع به کاهش می‌کند و مجدداًً حضور در اجتماع بالا می‌رود و دوباره بیماری و مرگ و میر ناشی از آن افزایش می‌یابد. این سیکل قابل تکرار است. مردم باید مراقب باشند، از کودکان‌شان مراقبت کنند، زیرا کودکان هم می‌توانند مبتلا شوند.
تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد


 مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست
وی ادامه داد: در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس روند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجدداًً روندی افزایشی دارد، به طوری که میزان بستری ما از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود پنج نفر است و روزانه تقریبا چهار هزار نفر فرد مشکوک و یا کرونا مثبت را بستری می‌کنیم تا زمانی که ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ‌های ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد. زیرا پنج تا ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانی که بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.
 از هر 5 فوتی در کشور، یکی مربوط به کروناست
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان مرگ‌های ما بسیار ناراحت‌کننده است، گفت: روزی ۲۰۰ مرگ، یعنی ۲۰ درصد موارد مرگ روزانه در کشور. بر این اساس اکنون از هر پنج فوتی که در کشور اتفاق می‌افتد، یکی مربوط به کروناست. این واقعیت امروز ماست و تا زمانی که مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت نکنیم، حل نمی‌شود، فکر نکنیم که کرونا برای همسایه است.
چاقی از ریسک فاکتورهای کروناست
حریرچی افزود: ۷۰ درصد مردم ما یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و ۳۰ درصد لاغرند و یا وزن نرمال دارند. در بالغین ۱۴ درصد دیابت دارند و... افراد عادی که چاق هستند هم می‌توانند مبتلا شوند. چاقی یکی از ریسک فاکتورهای کروناست و ثابت شده که هر یک کیلوگرم کاهش وزن، یک درصد احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.
تهران منبع پخش کرونا به کل کشور
وی درباره وضعیت تهران، اظهار داشت: بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود چهار هزار و 500 بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد که تا زمانی که این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود. کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما پنج الی هفت روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می‌دهد، دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می‌دهد. اکنون تهران به منبع پخش بیماری در کل کشور تبدیل شده است و چرخش زیاد است؛ به‌ویژه در شهرستان‌های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم شمال و...، هر کسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت و آمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.
حداقل تا یک سال خبری از واکسن نخواهد بود
معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: متأسفانه تصور می‌کنیم که واکسن ساخته می‌شود و تمام می‌شود. در حالی که هیچ اعتباری در این‌باره وجود ندارد و حداقل تا یک‌سال خبری از توزیع عمومی واکسن در دنیا نخواهد بود. در عین حال شک هم وجود دارد که برای ویروسی که ایمنی چند ماهه می‌دهد، چند بار در سال باید واکسن زد و آیا ایمنی دائمی ‌می‌دهد یا خیر و شرکت‌ها هم بیشتر به دنبال پول هستند. در زمینه واکسن آنفلوآنزا در حال کار هستیم و هم تولید داخلی ما در این سال به عرصه می‌رسد و هم قرارداد بستیم که از کشورهای مختلف وارد شود، اما نمی‌دانیم که با تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که وجود دارد، اوضاع چگونه می‌شود.
هیچ دارویی که تأثیر معنی‌داری بر روی کرونا
بگذارد، وجود ندارد
حریرچی درباره دارو درمانی کرونا نیز گفت: با تأکید می‌گویم که هیچ دارویی که تأثیر معنی‌داری بر روی این ویروس منحوس بگذارد، وجود ندارد. داروی فاویپیراویر که مردم برایش چند میلیون می‌دهند، ثابت شده هیچ تأثیری نداشته است. در عین حال باید توجه کرد گاهی یکسری افراد شیاد ادعای دارو می‌کنند و گاهی افراد ساده و نادان هستند. ۹۵ درصد افراد مبتلا به کرونا خود به خود بهبود می‌یابند. ۹ درصد بستری‌ها هم خودشان خوب می‌شوند. هیچ داروی گیاهی یا طب سنتی و شیمیایی بدون تجویز پزشک نباید استفاده شود.
حتی رمدسیویر هم که اخیراً اعلام شد، در یک مرحله از بیماری حداکثر ۲۰ درصد تأثیر دارد و برای کسی که به آی.سی.یو می‌رود و لوله‌گذاری می‌کند، هیچ تأثیری ندارد. مردم به دنبال این داروها نروند و از بیرون آنها را خریداری نکنند، زیرا امکان تقلب در این داروها زیاد بوده و در عین حال تأثیری ندارند.