آیا اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌توانند در عرصه سینما موفق باشند؟ شاخ به شاخ با سینما

گروه فرهنگ و هنر – در یکی دو روز گذشته خبری عجیب در شبکه‌های اجتماعی و بعد هم در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد که در آن از مجوز گرفتن یک شاخ اینستاگرامی که در حوزه ساخت کلیپ‌های طنز در این شبکه اجتماعی فعالیت داشته خبر داده شد. این مجوز حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت و اهالی سینما واکنش‌های گوناگونی به آن نشان دادند. در حالی که بسیاری از اهالی فن و حرفه‌ای‌های سینما برای ساخت فیلم‌هایشان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا ورود افراد تازه‌کاری که در فضای مجازی معروف‌ شده‌اند، چه کمکی به صنعت سینمای کشور خواهد کرد؟!
چند ماهی است که شاهد ورود شاخ‌های اینستاگرامی به تئاتر و تلویزیون به عنوان بازیگر هستیم. افرادی که قرار است به واسطه فالوورهایشان مخاطب همراه بیاورند. ورود این افراد در حوزه بازیگری صدای بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر را بلند کرد. اما شاید می‌شد کج‌دار و مریز از کنار این اتفاق با این بهانه که در کنار کارگردانی خوب می‌شود امیدی داشت، گذشت اما حالا چند روزی است که خبر دریافت مجوز یک سلبریتی اینستاگرامی برای کارگردانی یک اثر بلند سینمایی حواشی بسیاری را ایجاد کرده است. محمد امین کریم‌پور، پروانه ساخت اولین فیلم بلندش را برای فیلم «حکم تجدیدنظر» به نویسندگی و تهیه‫کنندگی رضا کریمی از شورای پروانه ساخت دریافت کرد. کریم‌پور یک چهره اینستاگرامی است که با ساخت ویدئوهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده و از همین مسیر در صفحه‌اش ۴٫۸ میلیون دنبال‌کننده دارد. ویدئوهای طنز او شهرت زیادی دارند.
این خبر واکنش‌های بسیار زیادی را به دنبال داشت، اما شاید جدی‌ترین واکنش مربوط به سید ضیاء هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان باشد. او دراین‫باره گفته است: در باور من نمی‌گنجد که روزگاری ارائه مجوز کارگردانی بسیار سخت بود و امروز دوستان با چارچوبی که در نظر گرفته‌اند درخواست کارگردانی یک شاخ اینستاگرامی را هم قبول می‌کنند! فردی که از طریق ویدئوهای نازل و سطحی کسب درآمد کرده حالا با شابلون دوستان پروانه کارگردانی می‌گیرد.
هاشمی ادامه داد: اینجا سینماست. شرایطش کاملاً با فضای مجازی فرق دارد. فردی که به تازگی موفق به دریافت پروانه ساخت شده با کارهای سطحی و نازل در اینستاگرام سعی در تحمیق مخاطب به هر قیمتی را دارد اما سینما شرایطش کاملاً فرق دارد. این افرادی که مجوز تهیه‌کنندگی را اینگونه به ثمن بخس ارائه می‌دهند، دلسوز سینمای ایران نیستند.


محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، اما درباره علت مجوز دادن به این شاخ اینستاگرامی گفت: «ایشان کارشناسی ارشد سینما دارد. ۴ نمونه فیلم کوتاه به شورا ارائه داده است که هفت نفر از اعضای شورا به آن رای مثبت داده‌اند. ببینید! یک کارگردان متقاضی دریافت مجوز از شورا شده است. شورای هم با اکثریت قاطع آرا، کار وی را قبول کرده است». او در درباره حواشی مربوط به فعالیت کریم‌پور در اینستاگرام گفت: «خودم دیشب فهمیدم او در اینستاگرام هم فعال است! من اطلاع نداشتم اصلا ایشان چه کسی است. من امروز صبح صفحه ایشان در اینستاگرام را دیدم چون اصولا ما به این مسائل کاری نداریم.»
همچنین رضا کریمی، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما که تهیه‌کنندگی فیلم «حکم تجدیدنظر» به کارگردانی محمدامین کریم‌پور را بر عهده گرفته است طی یادداشتی به حواشی رخ داده پیرامون صدور پروانه ساخت برای این فیلمساز جوان واکنش نشان داد. او در این یادداشت نوشت: «اینکه جوانی قصد دارد فیلم اولش را بسازد اتفاق ساده‌ای است مثل ده‌ها فیلم اولی در سال که با داشتن شرایط لازم و طی کردن مراحل قانونی فیلم می‌سازند.
محمدامین کریم‌پور در چند فیلم کارآموزی کرده، آموزش‌های لازم سینمایی دیده، چند فیلم کوتاه با موضوعات اجتماعی ساخته که مورد تایید اعضای شورای پروانه ساخت قرار گرفته است. نکته مهم اینکه ایشان بر خلاف تصور، تصمیم به ساخت یک قصه اجتماعی و کاملاً جدی بر اساس طرح مشترکی از خودشان و حسین سلیمانی به عنوان فیلم اول داشتند و از من خواستند که فیلمنامه‌اش را بنویسم، و فیلمنامه متفاوتی نوشته شد که در ادامه من را هم برای تهیه‌کنندگی کار ترغیب کرد.
یک قصه شهری ساده و یک برآورد کم‫هزینه که زمان محدودی هم برای فیلم‌برداری نیاز دارد و از طرفی بخش عمده سرمایه نیز فراهم شده است.
این مجموعه شرایط برای یک فیلمساز اول ممکن است به سختی و یا به راحتی مهیا شود اما به هر حال برای محمدامین کریم‌پور فراهم شد. فراموش نکنیم این جوان هم مثل هر انسان دیگری حق کار یا انتخاب مسیر تازه را برای خود دارد. پس بهتر است منتظر باشیم تا فیلم ساخته شود و آن را ببینیم و بعد قضاوت کنیم.»
تمام این‌ها در حالی است که پیش‌تر کریم‌پور در مصاحبه‌ای درباره واکنش‌ هنرمندان به فعالیت او در فضای حرفه‌ای هنری گفته بود: «هنرمندان حرف مفت زیاد می‌زنند، هنری ذاتی است و هرکس هرچه می‌خواهد بگوید و این حرف‌ها برای من فایده‌ای ندارد و انقدر در این سینما به زودی جایزه می‌گیرم تا به همه ثابت شود!»
جبار آذین، نویسنده، منتقد و مدرس سینما و تلویزیون ایران در گفت‌وگویی در رابطه با صدور مجوز ساخت فیلم برای افرادی که فعالیت و تخصص سینمایی ندارند، گفت: دربخش‌های اداری و مدیریتی سازمان سینمایی از ضوابط قانون‌مند پیروی نمی‌کنند یا بر اساس سلیقه‌های برخی از افراد عملکرد خود را اجرایی می‌کنند. گرچه در سال‌های اخیر سعی شده تغییراتی در چگونگی اداره سینما رخ دهد و از افرادی استفاده شود که بتوانند چرخ سینما را به گردش در‌آورند اما واقعیت‌های سینما نشانگر آن است که در میان افراد گزینش شده برای اداره امور سینما کم‌تر متخصص و کارشناس سینما به چشم می‌خورد.
این نویسنده و منتقد سینما تصریح کرد: مهم‌تر اینکه برای گروه‌هایی مثل شورای پروانه ساخت و همچنین در شوراهای مختلف سازمان سینمایی و در امتداد آن شورای صنفی نمایش باید سازوکارهای مناسبی اتخاذ و طراحی شود که بر اساس آن نه بر اساس سلیقه افراد یا حتی نوعی ضابطه‌ غیر معمول و از راه‌های رفاقت و حتی هم فکری و هم‌سویی گروهی به برخی مجوز ساخت داده شود.
او در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: اگر اعضای متخصصی در شوراهای مختلف سینمایی گزینش شوند و این گزینش‌ها بر اساس آیین‌نامه‌ها و قانون‌هایی که نوشته یا نوشته نشده در ارتباط با فعالیت‌های سینمایی اجرایی شود بدیهی است که هر شخصی نمی‌تواند به صرف داشتن سرمایه، پارتی یا فعالیت در رشته‌هایی غیر از سینما به سادگی و سهولت مجوز ساخت بگیرد و فضای آشفته سینما را آشفته‌تر کنند؛ لذا از این منظر بر مسئولان سینمایی واجب است که با رعایت مسائل ملی و مردمی در سینما و همچنین ملاک قرار دادن نظر و سلیقه مردم و از نظر سینماگران و کارشناسان در انتخاب افراد یا صادر شدن مجوز فعال باشند. در غیر این ‌صورت ما در سینمای کنونی کم کسانی را نداریم که به هر دلیلی دارای مجوز کار در سینما هستند اما سطح تولیدات آن‌ها از متوسط یا زیر متوسط فراتر نرفته و اغلب هم به جای خدمت به فرهنگ در فکر تولید آثاری هستند که در گیشه آن‌ها را میلیاردر کند.
گرچه هنور برای قضاوت درباره کارگردانی کریم‌پور کمی زود است اما بی‌شک او در راه سختی قدم برداشته. با توجه به حواشی بسیار احتمالا او کار بسیار سختی پیش رو دارد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌توانند در عرصه سینما موفق باشند؟ شاخ به شاخ با سینما جلال خوش چهره بزنگاه انتخاب تهران «ابتکار» عوارض عبور نقدینگی از 2600 میلیارد تومان و آینده آن را بررسی می‌کند شمشیر سنگین نقدینگی بالای سر اقتصاد علی‌رغم همه انتقادات، ایرادها و ابهام‌ها بذرپاش با قسم به خون پدرش رئیس دیوان محاسبات شد رئیس قوه قضائیه: هیچ دری به روی قاضی بسته نیست به آلودگی هوا هم در کنار کرونا توجه شود روند صعودی ایجاد آلاینده ازون در تهران تشریح مکانیزم خرید متری مسکن در بورس املاک و مستغلات بورس املاک، مردم را خانه‌دار می‌کند؟ فدراسیون کوه‌نوردی: درباره «وقف دماوند» شفاف‌سازی کنید رئیس‌جمهوری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان صنایع فولاد و پتروشیمی: ابایی از مذاکره نداریم و به دنبال نمایش نیستیم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری: هیچ حساب ویژه‌ای روی نتیجه انتخابات آمریکا باز نکرده‌ایم وزیر دفاع: تحریم آغاز پیشرفت‫های خیره‫کننده دفاعی بوده است جزئیات ارزهای برنگشته به کشور اعلام شد ظریف در گفت‌وگوی اینستاگرامی: نظم نوین دنیا دیگر غرب‌گرایانه نخواهد بود