از مجموعه تنقیح قوانین و مقررات و سامانه جامع دعاوی و حقوقی جمعیت رونمایی شد

[شهروند] با حضور معاون حقوقی ریاست‌جمهوری و رئیس جمعیت هلال ‌احمر در ساختمان صلح از مجموعه تنقیح قوانین و مقررات و سامانه جامع دعاوی و حقوقی جمعیت رونمایی شد. کریم همتی در مراسم رونمایی از مجموعه تنقیح قوانین و مقررات و سامانه جامع دعاوی و حقوقی جمعیت که با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهوری برگزار شد، گفت: «هلال ‌احمر در صحنه‌های مختلف چه در داخل کشور و چه در صحنه‌های بین‌المللی حضور موثری دارد که این فعالیت‌های گسترده قابل تقدیر است. در حال حاضر همکاران ما در کشور لبنان حضور دارند و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در حال خدمت به آسیب‌دیدگان حادثه انفجار در بیروت هستند که این موضوع مایه مباهات هلال ‌احمر بوده و باعث درخشش نام نیک جمهوری اسلامی ایران در دنیا می‌شود.»
او در ادامه با بیان اینکه مجموعه تنقیح قوانین و مقررات و سامانه جامع دعاوی و حقوقی جمعیت ظرف مدت 6 ماه آماده شده، از دست‌اندرکاران این اقدام که از نیروها و توان داخلی جمعیت هلال ‌احمر هستند، تقدیر ویژه کرد و افزود: «این کار، کار بسیار ارزشمند و پرزحمتی بود و تلاش وافری را می‌طلبید. امیدوارم این اقدام ارزشمند در تمام نهادها و وزارتخانه‌ها انجام شود.»
همتی با تأکید بر اینکه به جای قوانین مازاد لازم است قوانین ضروری را در نظر بگیریم، تأکید کرد: «هلال ‌احمر یک مجموعه عظیم بین‌المللی است که حدود 9‌هزار پرسنل دارد و حدود 650‌هزار داوطلب و امدادگر و جوان فعال همکاران و همراهان همیشگی این نهاد هستند. این مجموعه عظیم همواره مشکلاتی داشته که نیاز به رفع‌شدن دارد و این مجموعه قوانین و مقرراتی که تنقیح شده، برخی مشکلات و دعاوی ما را در این زمینه برطرف می‌کند.»
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز حضور در این مراسم را فرصت مغتنمی دانست برای تقدیر از خدمات و وظایف سنگینی که بر دوش هلال‌احمر است. لعیا جنیدی گفت: «با وجود پاندمی ویروس کرونا و کار مضاعفی که در این ایام بر عهده هلال ‌احمر است اما همچنان رئیس، معاون حقوقی و کارشناسان هلال ‌احمر به دنبال کارهای زیرساختی و اساسی هستند. با وجود تمام زحمات ارزشمندی که هلال ‌احمر در جای جای کشور و همچنین در خارج از کشور در حوادث طبیعی و غیرآن دارد و فداکاری‌هایی که می‌کند، جمع‌آوری این مجموعه قوانین و مقررات کار بسیار ارزشمندی است که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد و حضور من در این جلسه به منظور سپاسگزاری از این نهاد فداکار به نمایندگی از دولت و ملت است.»


او تأکید کرد: «دانستن و آگاهی از قوانین و مقررات چه در حوزه تنقیح از نظر فنی و تکنیکی و چه از بعد اطلاع‌رسانی صحیح و کامل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قواعدی به نام شفافیت داریم که مورد ملاحظه تمام دنیاست ازجمله دسترسی آزاد به اطلاعات که از حقوق همه مردم است، مقابله با فساد چه در حوزه مبارزه با آن و چه پیشگیری و....»
جنیدی گفت: «شفاف‌بودن قوانین و مقررات و تکالیف و حقوق مردم یکی از قدم‌های اساسی و تدابیر مهم برای پیشگیری از فساد است.»