بررسی ادعای میرسلیم درباره رشوه 65 میلیاردی

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه کلیت ادعای مطرح شده از سوی مصطفی میرسلیم درباره اخذ رشوه ۶۵ میلیاردی از سوی یکی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس دهم برای جلوگیری از انجام طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف را تأیید کرد.
به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه میرسلیم گفته اسناد و مدارکی را درباره این رشوه 65 میلیاردی به قوه قضائیه ارائه کرده؛ اما متأسفانه قوه قضائیه در این خصوص هیچ اطلاع‌رسانی نمی‌کند، گفت: این ادعایی که مطرح شده از حیث ادعا مطرح شده و گزارشی به قوه قضائیه واصل شده است. ما داریم این ادعا را بررسی می‌کنیم و رسیدگی‌ها نسبت به این موضوع شروع شده است. او سپس ادامه داد: یکی از نمایندگان سابق مجلس در این ارتباط بازداشت شده و در بازداشت است؛ اما آغاز کار است و هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است و نمی‌شود تا زمانی که ما به جمع بندی کافی در ارتباط با این موضوع نرسیدیم، اطلاع‌رسانی در این حوزه داشته باشیم.
سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: مطمئن باشید ما در رسیدگی‌ها آنچه از گزارشات و تخلفات به قوه قضائیه منعکس شود این اطمینان را داده‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ریاست قوه قضائیه اعلام کرده که ما پرونده زیرمیزی نداریم و همه پرونده‌هایی که به ما اعلام می‌شود روی میز است و در حال رسیدگی است؛ اما نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی‌های قضایی است و بعد از رسیدگی‌های قضایی نتیجه اعلام خواهد شد. او با این حال گفت: در موضوعی که هنوز رسیدگی نشده افراد به جای اینکه در رسانه به آن بپردازند به قوه قضائیه اعتماد کنند و مطمئن باشند که مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
سخنگوی قوه قضائیه در سی و یکمین نشست خبری با اصحاب رسانه که چند روزی پس از روز خبرنگار برگزار شد به تشریح رابطه این قوه با خبرنگاران و رسانه‌ها پرداخت و با تأکید بر اهمیت حرفه خبرنگاری در مواجهه با جنگ رسانه‌ای و تحریف از ناحیه دشمنان، جامعه رسانه‌ای را در زمینه گزارشگری فساد و آسیب‌های اجتماعی چشم بینا و گوش شنوای دستگاه قضایی دانست.


اسماعیلی با بیان این عقیده که به دلیل تلاش دشمن برای نفوذ در اقشار مختلف از جمله در حوزه رسانه تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی در این حوزه امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در یک‌سال اخیر هیچ روزنامه، رسانه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضائیه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلاً با محکومیت‌هایی مواجه شده بودند در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری، آزادی مشروط، تعلیق مجازات و سایر ارفاق‌های قانونی برخوردار شدند.
سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص بازداشت برخی از خبرنگاران در روز خبرنگار، افزود: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم. انتشاردهنده این موضوع خودش برخی اصلاحیه‌هایی زده است. اینکه در روز خبرنگار، خبرنگاری را بازداشت کرده باشیم، صحت ندارد.
پیگیری وضعیت متهمان متواری پرونده پتروشیمی از طریق پلیس بین‌الملل
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که دستگاه قضایی در خصوص متهمان متواری پرونده پتروشیمی، مرجان شیخ‌الاسلامی، محمدحسین شیرعلی و علی اشرف ریاحی و مهدی شریفی نیک نفس چه اقداماتی انجام داده است، گفت: این افراد همان‌طور که اشاره کردید در خارج از کشور به سر می‌برند و لازم به توضیح می‌دانم که سه نفر از اینها قبل از تشکیل پرونده در خارج از کشور بودند و زمانی که پرونده تشکیل شد و به دادگاه آمد اصلاً در ایران حضور نداشتند.
سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: شریفی نیک نفس در زمانی که پرونده در دادسرا مطرح بوده از کشور خارج شده است. در آن زمان پرونده در مراحل تحقیقات مقدماتی بوده و قرار مجرمیت، جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر نشده بود و وی ممنوع‌الخروج نبوده و از کشور خارج شده و نفر دیگر آقای ریاحی هم اخیراً از کشور خارج شده و ممنوع‌الخروج بوده است و ظاهراً با اسناد جعلی و پاسپورت دیگری غیر از پاسپورت خودش از کشور خارج شده است؛ اما بار‌ها اعلام کردیم برای یکایک افرادی که تحت تعقیب نظام قضایی هستند، بویژه در جرایم مالی و اقتصادی از طریق پلیس بین‌الملل و اینترپل اقدامات لازم برای بازگشت آنها به کشور انجام شده و امیدواریم که با همکاری پلیس بین‌الملل در اسرع وقت به کشور برگردند و به پرونده اتهامی آنها با حضور خودشان رسیدگی شود. اما فعلاً عدم حضور آنها مانع رسیدگی نیست و دادگاه حسب مستندات و محتویات پرونده حکم خود را صادر خواهد کرد.
قطعیت حکم دو جاسوس
سخنگوی قوه قضایی روز گذشته از چند مورد دستگیری افرادی که در حوزه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، شرکت‌های تأمین کننده قطعات و پشتیبانی کننده مربوط به حوزه انرژی، وزارت دفاع و انرژی هسته‌ای برای بیگانگان جاسوسی می‌کرده‌اند خبر داد و با ابرازخرسندی از دستگیری شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر، گفت: در همین ایام دو نفر از جاسوسان دیگر هم حکم محکومیتشان صادر شد و قطعیت پیدا کرد و در حال اجرا است. آقای مسعود مصاحب فرزند محمود که در قالب دبیرکل انجمن دوستی اتریش و ایران از طریق اقدام علیه امنیت و همکاری با رژیم اشغالگر قدس و همچنین سرویس آلمان مبادرت به جاسوسی می‌کرد و اطلاعات مختلفی را در حوزه‌های گوناگون از جمله حوزه‌های زیربنایی، نظامی، هسته‌ای، موشکی، نانو و درمانی را در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار می‌داد، محاکمه و محکوم به ۱۰ سال حبس شد و حکم وی نیز قطعی شده است.
او افزود: محکوم دیگری هم در همین ایام داشتیم آقای شهرام شیرخانی از جواسیس بود که شناسایی شد و جاسوس انگلیس در حوزه‌های مختلف بود و بویژه در حوزه‌های حساس کشور اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کرد و به دنبال آلوده‌سازی برخی از مدیران و جذب عناصر برای سرویس بود و نه تنها خودش همکاری می‌کرد بلکه عناصر دیگری را هم جذب می‌کرد و اطلاعات قرارداد‌های ما را در حوزه بانک مرکزی، بانک ملی و وزارت دفاع به دشمن داده بود که شناسایی و دستگیر و محاکمه شد و به ۱۰ سال حبس محکوم شده و حکم قطعی او در حال اجراست.