واکسن کرونای روسی ثبت شد



بنفشه غلامی/ سرانجام روسیه موفق شد گوی سبقت در رقابت بر سر ساخت واکسن کرونا را از دیگر کشورهای جهان ربوده و نام خود را به عنوان نخستین سازنده این واکسن به ثبت برساند.
یک هفته پس از شنیده شدن زمزمه‎هایی درباره ساخته شدن واکسن کرونا در روسیه، روز گذشته «ولادیمیر پوتین» به طور رسمی خبر داد، روسیه نخستین واکسن کرونا در جهان را به ثبت رساند. او همچنین اعلام کرد، یکی از دخترانش این واکسن را دریافت کرده است. به گزارش «اسپوتنیک»، «ولادیمیر پوتین» که در جلسه مجازی هیأت دولت سخن می‎گفت، تأکید کرد: «امیدوارم بتوانیم تولید انبوه این واکسن را که اهمیت بسیاری دارد، در آینده‎ای نزدیک آغاز کنیم.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد: «همکاران ما در خارج نیز بتوانند به این مرحله برسند و داروخانه‎ها و مراکز پزشکی در حد نیاز به دارو و واکسن کرونا مجهز شوند.» رئیس جمهوری روسیه سپس از وزیر بهداشت خود خواست اطلاعات لازم را درباره این واکسن که به یاد فضاپیمای «اسپوتنیک» که درهای فضا را به روی بشریت باز کرد و نام آن «اسپوتنیک 5» گذاشته شده است، ارائه دهد.


«میخائیل موراشکوف»، وزیر بهداشت روسیه نیز با تأکید بر اینکه این واکسن، کاملاً مؤثر است و سطح ایمنی ثابتی به فرد دریافت کننده، می‎دهد، گفت: «این واکسن در مرکز تحقیقات پزشکی گامالیا تهیه شده و قرار است تولید انبوه آن در این مرکز و کمپانی بینوفارم انجام شود. این واکسن که در دو مرحله به دریافت کننده تزریق می شود، مورد آزمایش قرار گرفته و تأیید شده است.» به گفته وی این واکسن ایمنی دو ساله به فرد دریافت کننده واکسن می‎دهد. « موراشکوف» همچنین خبر داد شماری از کشورهای جهان از هفته قبل که زمزمه ساخت واکسن کرونا در روسیه به گوش رسید، از مسکو درخواست کردند، آنها را نیز در لیست دریافت کنندگان واکسن قرار دهند. برخی منابع شمار این کشورها را تا 20 کشور اعلام کرده اند. صندوق سرمایه‎گذاری مستقیم روسیه اعلام کرده است، سرمایه‎گذاری برای تولید واکسن «اسپوتنیک5» که با همکاری وزارت دفاع روسیه و مرکز تحقیقات پزشکی گامالیا ساخته شده، را تقبل کرده است. انتظار می‎رود این واکسن اول ژانویه 2021 به تولید انبوه رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد. روسیه آزمایش‎های بالینی برای ساخت «اسپوتنیک5» را از 18 ژوئن آغاز کرد و تاکنون 38 داوطلب آن را دریافت کرده‌اند که آزمایش‎ها نشان می‎دهد همگی این افراد به سطح ایمنی کامل دربرابر کرونا رسیده‎اند. با این حال چند روز پیش انجمن سازمان های تحقیقات کلینیکی روسیه (آ.او.ک.ای) از وزیر بهداشت روسیه خواسته بود تا زمانی که این واکسن در سومین مرحله نیز مورد آزمایش قرار نگرفته است، از ثبت آن خودداری کند. رئیس مرکز تحقیقات پزشکی گامالیا هم با تأکید بر موثر بودن«اسپوتنیک5»، تأکید کرده است، این واکسن نیز مانند هر واکسن دیگری ممکن است برای برخی مناسب نباشد و کسانی که دچار بیماری های مزمن هستند، باید پیش از دریافت آن، مشکلات خود را با پزشک درمیان بگذارند.
ساخت این واکسن در روسیه در حالی به موفقیت رسیده است که پیشتر اروپاییان بابت آن ابراز نگرانی کرده بودند. روسیه پس از گازی که به اروپا صادر می‎کند و در صورت لزوم از آن به عنوان ابزار فشار استفاده می‎کند، با ساخت «اسپوتنیک5» می‎تواند صاحب ابزار فشار جدیدی بر اروپا شود.