مجلس با دولت تعامل نکرد


رضوانه رضایی پور
خبرنگار پارلمانی
اولین مواجهه رسمی دولت و مجلس به نفع پاستور رقم نخورد. 140 رأی مخالف، 104 رأی موافق و 10 رأی ممتنع، مانع از ماندگاری حسین مدرس خیابانی در وزارتخانه صمت شد. مدرس خیابانی مدت 3 ماه سرپرستی این وزارتخانه را عهده دار بود و حالا با رأی عدم اعتماد به او، وزارت صمت دوباره شاهد سرپرست خواهد بود.


دیروز رأس ساعت 8 صبح، زنگ آغاز نوزدهمین جلسه علنی مجلس یازدهم به صدا درآمد. وزیر پیشنهادی صمت بدون همراهی رئیس جمهوری و زودتر از رسیدن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در صندلی ردیف جلوی بهارستان نشست و نمایندگان هم یک‌به‌یک به او ملحق می‌شدند. فضای ابتدایی مجلس اصلاً آن گونه نبود که گمان عدم رأی اعتماد به مدرس خیابانی برود؛ همچنانکه که در چند روز گذشته خبری از مخالفت مجلسیان با وزیر پیشنهادی به بیرون درز نکرده بود.
با ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در خصوص برنامه وزیر معرفی شده صمت، نوبت رئیس جمهوری بود که از یک ساعت فرصت قانونی خود برای دفاع از وزیر پیشنهادی استفاده کند. اما عدم حضور حسن روحانی در این جلسه که بعدتر معلوم شد با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و البته انتقاد نمایندگان را هم در پی داشت، جلسه با صحبت های مخالفین گزینه پیشنهادی آغاز شد.
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به‌عنوان اولین نماینده مخالف، معتقد بود که اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است و وزیر پیشنهادی قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد. او به حضور یک ساله مدرس خیابانی در وزارت صمت به‌عنوان قائم مقام وزیر در امور بازرگانی اشاره و به انتصابات او هم در این مدت اعتراض کرد. تخصیص ارز 4200 تومانی به برخی واردکنندگان و افزایش قیمت فولاد، خودرو و کالاهای اساسی به بهانه جهش قیمت دلار از دیگر موضوعاتی بود که زنگنه پای آن را به صحن علنی کشاند.
زنگنه 7 دقیقه از وقت 15 دقیقه‌ای خود را به حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر اختصاص داد که او هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی به وضعیت بازار اشاره کرد و گفت اگر مردم می‌خواستند به او مستقیم رأی بدهند، چه می‌کردند؟ اگر آقای خیابانی راست می‌گوید به خیابان امین حضور تهران رفته و احوال کارگرانی که برای خرید جهیزیه دخترانشان آمدند را ببیند. اگر آن کارگر بگوید که به خیابانی رأی اعتماد دهم بنده نیز قبول می‌کنم.
سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه نخستین موافق وزیر پیشنهادی بود که پشت تریبون رفت. او از دو مخالف مدرس خیابانی خواست که در مورد اظهاراتشان تجدیدنظر کنند و خود در دفاع از وزیر پیشنهادی پاسخ اعتراض محسن زنگنه را داد که چرا یک فتنه‌گر را در وزارت صمت منصوب کرده است. او گفت: آقای خیابانی در پاسخ به صراحت گفت که اگر با مستندات چنین فردی را معرفی کنید بلافاصله او را اخراج می‌کنم. یکی از روزمه‌های ایشان جناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی افراد است.
ذاکر 3 دقیقه از وقت 15 دقیقه‌ای خود را به علی بابایی کارنامی نماینده ساری داد که او هم در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت که اگر یک روز و حتی یک ساعت از وزارتخانه را بدون وزیر بگذاریم خیانت است. او خطاب به مخالفان مدرس خیابانی گفت: صنعت فولاد دست چه کسانی بوده و مافیای آن چه کسانی هستند؟ افرادی در بیرون تلاش دارند شما را مدیریت کنند.
مخالف دیگر وزیر پیشنهادی صمت، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار بود. او حضور مدرس خیابانی به‌عنوان قائم مقام رحمانی وزیر سابق صمت را ناشی از فشار جهانگیری و واعظی دانست و دلیل این کار را علاقه رئیس جمهوری برای تشکیل وزارت بازرگانی دانست. او خطاب به معاون اول رئیس جمهوری مدعی شد: به‌جای اینکه به فکر جا انداختن آدم‌های خود باشید کمی به مردم فکر کنید. مراجع رسمی در مورد بازداشتی‌های فتنه نامه داده بودند و تأکید داشتند که پست و مقامی نگیرند اما شما یکی از بازداشتی‌های فتنه را در یکی از شرکت‌های بازرگانی منصوب کردید. مدیرکل شما رئیس دفتر یکی از سران فتنه است.
عنابستانی نیمی از وقت خود را به عباس گودرزی نماینده بروجرد داد که او نیز در مخالفت، خطاب به مدرس خیابانی گفت که خودت را خراب نکن، تو نمی‌توانی این وزارتخانه را جمع کنی. او با این جمله که نمی‌توانی با مافیا برخورد کنی از رئیس جمهوری پرسید: مگر قحط الرجال بود؟
در ادامه نوبت به موافق پایانی رسید. محمد خدابخشی نماینده الیگودرز حضور 15 ماهه مدرس خیابانی در وزارت صمت را مفید دانست و گفت که او می‌تواند بازار را به ثبات برساند. احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند آخرین فردی بود که در موافقت خود خطاب به‌هیأت رئیسه گفت که‌ای کاش اجازه می‌دادید سؤال از رئیس جمهوری مطرح می‌شد و اینگونه همه مشکلات را به کسی که 3 ماه است مسئولیت یک وزارتخانه را دارد ربط ندهیم.
حالا نوبت به حسین مدرس خیابانی بود که در دفاع از برنامه‌های خود 30 دقیقه سخنرانی کند. او که برای دومین بار در جمع مجلسیان جدید حاضر می‌شد، وعده داد که: نسبت به معیشت مردم دغدغه داشته و برنامه خود را در ۴ محور اصلی تحقق جهش تولید با اتکا بر توان ساخت داخل، توسعه سرمایه گذاری و تکمیل طرح‌های تولیدی، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار تنظیم کرده و تلاش خواهم کرد علاوه بر حفظ آرامش بازار و تضمین فراوانی کالا با تکمیل طرح‌های نیمه تمام و احیای واحدهای تعطیل ضمن عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب به اشتغال عنایت ویژه داشته باشم. او در ادامه گفت: در شرایط کرونا اجازه ندادیم مردم قفسه‌های خالی فروشگاه ها را ببینند این در حالی بود که در خارج از ایران و حتی کشورهای اروپایی مردم قفسه‌های خالی ،غارت فروشگاه‌ها و دعوا برای خرید یک ماسک را دیدند اما مردم ایران هیچ یک از اینها را ندیدند.
او پس از اعلام وضعیت تولید در بسیاری از واحدها و افزایش امکان واردات، به انتصاب فردی که مخالفان او را یکی از فتنه گران می‌دانستند هم پاسخ داد و گفت: انتصاب آن فردی که اسم بردید براساس دستور وزیر قبلی بوده است. ما از همه دستگاه‌های نظامی و امنیتی استعلام می‌گیریم. من از نوادگان خیابانی هستم این وصله‌ها به من نمی‌چسبد.
با پایان یافتن دفاع مدرس خیابانی، او چند دقیقه‌ای پس‌از جهانگیری از مجلس خارج شد تا نمایندگان آرای خود را اعلام کنند. در این میان علیرضا سلیمی نماینده محلات از رئیس مجلس درخواست کرد تا تذکر خود را اعلام کند. او با اعتراض به عدم حضور روحانی در جلسه دیروز مجلس گفت: گفته می‌شود ستاد ملی کرونا به ایشان توصیه کرده در مجلس حضور نداشته باشند، حال باید بگوییم که شمایی که به یک میلیون دانش‌آموز می‌گویید در آزمون کنکور شرکت کنند، آیا خون شما از آنها رنگین‌تر است. این تبعیض آشکار بوده است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: آقای امیری، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری درخصوص عدم حضور آقای روحانی، نامه‌ای به بنده نوشتند که آن را متذکر می‌شوم. همچنین نامه رسمی دفتر ریاست جمهوری هم چند روز قبل برای بنده ارسال شده و هیأت رئیسه در جریان این موضوع قرار گرفتند که رئیس جمهوری از ستاد ملی کرونا درخصوص حضورش در مجلس استعلام کرده، اما آنها به جهت شرایط کرونا، مصلحت ندیدند.
با فضایی که در مجلس هنگام نطق مخالفان ایجاد شده بود، فریادهای احسنت احسنتی که از صندلی‌های بهارستان بلند می‌شد، دیگر عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی قابل پیش‌بینی بود. نمایندگان عدد 2 را به نشانه رأی منفی به یکدیگر نشان می‌دادند و آرای خود را به گلدان می‌ریختند. با پایان شمارش آرای نمایندگان، محمدباقر قالیباف نتایج شمارش را اعلام کرد: حسین مدرس خیابانی با 140 رأی مخالف، 104 رأی موافق و 10 رأی ممتنع به‌عنوان وزیر صمت انتخاب نشدند.
معرفی سرپرست جدید با استجازه رهبری  
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره آینده وزارت صمت پس از عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت دیروز گفت: بر اساس اختیاری که قانون اساسی به رئیس جمهوری داده است اگر به هر دلیلی وزارتخانه‌ای فاقد وزیر باشد، رئیس جمهوری می‌تواند آن وزراتخانه را با سرپرست اداره کند که به مدت سه ماه «حسین مدرس خیابانی» مسئولیت سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشت. مهلت سرپرستی ایشان از امروز منقضی می‌شود و راهکار باقی مانده این است که رئیس جمهوری باید با استجازه از رهبر معظم انقلاب کسی را تا معرفی وزیر جدید به‌عنوان سرپرست منصوب کند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: اینکه نفر معرفی شده چه کسی خواهد بود هنوز معلوم نیست و باید از رهبری برای انتصاب اجازه بگیرند.