حساسیت لیگ و جام حذفی باعث شده کرونا فراموش شود


محمد محمدی سدهی
خبرنگار
اواخر سال گذشته مسابقات لیگ برتر فوتبال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و پس از کش و قوس‌های فراوان 8 تیر سال‌جاری این مسابقات از هفته بیست و دوم با اعلام پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد. هم‌اکنون لیگ برتر ایستگاه بیست و هشتم را هم پشت سر گذاشته و در فاصله دو هفته به پایان مسابقات وزارت بهداشت نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های سلامت در فوتبال هشدار داد. این در حالی است که علاوه بر 2 هفته باقیمانده لیگ، مسابقات جام حذفی به اوج حساسیت خود رسیده و تیم‌های استقلال و پرسپولیس در یکی از بازی‌های مرحله نیمه نهایی به مصاف هم خواهند رفت. سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر فوتبال در خصوص هشدار وزارت بهداشت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به «ایران» گفت:‌«تمامی پروتکل‌های بهداشتی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است، در لیگ برتر رعایت می‌شود چرا که بحث بیماری کرونا همیشه و در هر لحظه موجب نگرانی همه ماست به این دلیل این پروتکل‌ها با دقت هرچه تمام‌تر در لیگ برتر رعایت می‌شود. نگرانی وزارت بهداشت طبیعی است و ما هم این نگرانی‌ها را داریم. نگرانی‌های وزارت بهداشت برای ما قابل تقدیر است.»


او در خصوص اظهارات محمد امین مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی – ورزشی بیان داشت:‌ «تمامی مواردی که در پروتکل‌های بهداشتی وجود داشت و توسط خود فدراسیون پزشکی – ورزشی به سازمان لیگ ابلاغ شد، به بهترین نحو ممکن در حال رعایت است و اگر خود سرپرست فدراسیون پزشکی – ورزشی موضوع جدیدی دارند، به ما ابلاغ کنند و ما هم به‌عنوان مسئولان سازمان لیگ از این موضوع استقبال می‌کنیم و از پیشنهادات ایشان استفاده خواهیم کرد.»
مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ افزود:‌«ما موظف به‌اجرای پروتکل‌های بهداشتی هستیم و همکاران ما در همین فدراسیون پزشکی –ورزشی، ستاد کرونا در فوتبال و همچنین ایفمارک در خصوص رعایت این موضوعات نظارت کامل دارند و هرکدام از این عزیزان اگر نکته‌ای دارند ما را در جریان قرار دهند. مسئولان هر روز بازدید دارند و علاوه بر این ناظرانی دارند که در حال نظارت رفتار تیم‌ها و بازیکنان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.»
مسابقات فوتبال به اوج خود رسیده و این در حالی است که شرایط شیوع کرونا هم در کشور ما چندان مناسب نیست و این موضوع باعث می‌شود تا شاید فوتبال هم قربانیان تازه‌ای داشته باشد. مهدی بیان داشت:‌«حساسیت لیگ و جام حذفی باعث شده تا همه درگیر این حساسیت‌ها باشند و کرونا فراموش شود. علاوه بر این در روزهای اخیر هیچ فوتبالیستی به این ویروس مبتلا نشده و این بواسطه کنترل‌های پی در پی همکاران ما در ستاد مقابله با کرونا در فوتبال بوده است. روزهای اول تعداد مبتلایان به کرونا در فوتبال کشورمان زیاد بود و هم‌اکنون این تعداد به صفر رسیده است. امیدواریم که هیچ ابتلای دیگری نداشته باشیم.»
او افزود:‌«سازمان لیگ تا به اینجا بخوبی توانسته با کرونا مبارزه کند اما شرایط کرونا براساس اطلاعات ما هر روز در حال تغییر است و حالا اگر مسئولان وزارت بهداشت نکته‌ای دارند ما از آن استقبال می‌کنیم. موضوع کرونا برای سال‌های گذشته نیست و این یک بحث روز است و ما هر روز در حال آشنا شدن با رفتارهای این ویروس هستیم و قطعاً این، آموزه‌های ما می‌شود برای برگزاری لیگ آینده. مسئولان اگر نکته‌ای در خصوص اصلاح پروتکل‌های بهداشتی است به ما اعلام کنند تا ما این پروتکل‌ها را اصلاح کنیم و رویه جدیدی در نظر بگیریم.» مهم‌ترین موضوع در بحث فاصله‌گذاری اجتماعی در فوتبال، شادی پس از گل است که این موضوع معمولاً توسط بازیکنان رعایت نمی‌شود. مهدی در این خصوص بیان داشت:‌«این موضوع شخصی است و به رعایت فرد بستگی دارد. ما می‌بینیم در جامعه هستند کسانی که خیلی موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند اما برخی‌ها حتی ماسک هم نمی‌زنند، این موضوع کاملاً شخصی است و نمی‌توان افراد را به رعایت این موضوعات اجبار کرد. همکاران ما در لحظه تذکرات لازم را به بازیکنان می‌دهند و این موضوعات به موارد هیجانی بازمی گردد که بهتر است، بازیکنان خودشان را کنترل کنند.» مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ ادامه داد:‌ «این اتفاق در تمام دنیا می‌افتد و در لیگ کشورهای دیگر هم شاهد این هستیم که بازیکنان شادی گل‌شان را با هم تقسیم می‌کنند و با هم دست می‌دهند یا همدیگر را در آغوش می‌گیرند. این فضاها غیرقابل کنترل است و باید به مرور زمان اتفاق بیفتد. ما سعی کردیم با کنترل‌های پی در پی بحث ابتلا را به حداقل برسانیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم.»

برش

نگرانی فدراسیون پزشکی - ورزشی از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در فوتبال
محمد اسدی مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی - ورزشی اعلام کرد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده در لیگ‌های فوتبال، ابراز نگرانی خود را در ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش مطرح کرده است. او گفت: «بزودی جلسه‌ای در سطح سرپرستان دو فدراسیون (فوتبال و پزشکی- ورزشی) برگزار خواهد شد و مسائلی که موجب شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به عدم رعایت کامل پروتکل های سلامت لیگ‌های فوتبال احساس نگرانی کند، مدنظر قرار می‌گیرد. در مورد اجرا و نظارت پروتکل های سلامت لیگ‌های فوتبال به دلیل برخی مسائل پیش آمده مسئولیت‌ها به فدراسیون فوتبال واگذار شد اما در حال حاضر این آمادگی از سوی فدراسیون پزشکی- ورزشی وجود دارد تا از طریق ناظران سلامت خود، مجدداً نسبت به اجرای درست و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در این رشته ورزشی اقدام کند. محمد اسدی مسجدی افزود: «نظارت و کنترل صورت گرفته در گذشته از طریق هیأت‌های پزشکی ورزشی و ادارات کل ورزش و جوانان استان ضعیف یا به نوعی ناقص انجام شد و باید تأکید کنیم که ادامه این رویه نگران‌کننده است و باید بتوانیم از وجود ۷۰۰ ناظر سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی به نحوی مطلوب در این مسیر به‌منظور جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا در ورزش استفاده کنیم.»