آیا سالن‌های سینما با وجود اکران‌های به‌هم ریخته و بلاتکلیفی‌ها می‌توانند زنده بمانند؟

شوربای پرده نقره‌ای!
گروه فرهنگ و هنر – حدود یک ماه و نیم است که فعالیت مجدد سالن‌های سینما آن هم با نیمی از ظرفیت خود آغاز شده است اما با در پیش گرفتن راهکارهای گوناگون همچنان استقبالی از فیلم دیدن در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. همین راهکارهایی که به صورت موازی در حال انجام هستند باعث ایجاد آشی شله‌قلمکار در اکران فیلم‌ها شده است.
اوایل اسفندماه که وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اعم از سالن‌های سینما و تئاتر تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند کسی فکر نمی‌کرد 4 ماه طول بکشد تا دوباره درهای سینما به روی مخاطبان باز شود. بالاخره در اول تیر ماه اعلام شد که سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی با نیمی از ظرفیت کارشان را آغاز کنند.
مردم سینما می‌روند؟


همان زمان سینماداران معتقد بودند که با اکران فیلم‌های سال گذشته مردم به سینما نمی‌آیند. برخی سینماداران گفته بودند سینما را باز کردیم ولی می‌دانیم مردم نمی‌آیند. اصلا چرا در ماه چهارم سال ۹۹ مردم باید فیلم سال ۹۸ را در سینما تماشا کنند؟ بعضی از این سینماداران که ناراحت و ناامید و عصبانی هستند، این پرسش را مطرح می‌کنند که بعد از چهار ماه تعطیلی، بعد از چهار ماه که تولید و پخش تعطیل بوده و مدیران سازمان سینمایی با توجه به تعطیلی بخش قابل توجهی از سینما فرصت کافی برای برنامه‌ریزی داشتند، چطور یک بازگشایی شکیل با فقط دو فیلم خوب برای سینماها تدارک دیده نشد؟ آیا نمی‌شد احتمال‌های مختلفی را پیش‌بینی کرد که براساس آن سناریوهای متعددی طراحی شود تا در کمتر از ۴۸ ساعت مانده به بازگشایی، بلاتکلیفی پیش نیاید و آخر سر سینماها اینگونه بازگشایی نشوند؟
از سوی دیگر اما عده‌ای هم معتقد بودند که هنوز شرایط برای بازگشایی سینماها مهیا نیست و تهیه‌کنندگان حق دارند برای پخش فیلم‌های خود حاضر به ریسک نباشند. استدلال آن‌ها این بود که اولا پیش از کرونا در بهترین سینماهای تهران بسیاری از سانس‌ها با یک‌چهارم ظرفیت پر می‌شدند و حالا چندان انتظاری نباید داشت.
اکران فیلم خارجی، یک مسکن
به هر صورت سینماها به کار خود ادامه دادند. اما از آنجا که با وجود پذیرش تنها نیمی از ظرفیت، باز هم سینماها مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند، تعداد قابل توجهی از سالن‌داران اقدام به اکران فیلم‌های سینمایی خارجی کردند و شماری از مشهورترین و موفق‌ترین آثار استودیوهای هالیوود را روی پرده بزرگ بردند. اما این اقدام شاید تنها داروی موقتی بود برای تسکین درد سینماها. منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما که مدیر دو مجموعه سینمایی «پردیس زندگی» و «مگامال» نیز هست، معتقد است بدون تشکیل کمیته بحران، او درباره تاثیر اکران فیلم‌های خارجی بر جذب مخاطب در این دو پردیس گفته است: اساسا از آنجایی که از سینما استقبال نمی‌شود به طور طبیعی فیلم‌های خارجی هم همین وضعیت را دارند و فروش آن‌ها بسیار اندک است و این‌ فیلم‌ها هم نتوانستند به جذب مخاطب کمک کنند. در این شرایط باید سریعاً کمیته بحران تشکیل شود چون باز بودن سینما به تنهایی کافی نیست بلکه باید فیلم خوب و قوی هم وجود داشته باشد که مخاطب علاقه‌مند شود به سینما بیاید تا سالن‌ها به شکل کج‌دار و مریز این مرحله را سپری کنند. در غیر این صورت اگر وضعیت بخواهد به همین ترتیب ادامه پیدا کند، سالن‌دارها ناگزیر به سمت تعطیلی خواهند رفت.
پرداخت بدهی سالن‌داران به پخش‌کنندگان
در حالی که هیچ کدام از این اقدام‌ها چندان موثر نبودند، سازمان سینمایی تصمیم گرفت تا بدهی سینماداران به پخش‫کنندگان را پرداخت کند تا کمی از بار سینماداران کاسته شود. سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه سینماداران متعهد به پرداخت این بدهی می‌شوند، گفته بود: این پول باید به چرخه تولید برگردد تا برای دست‌اندرکاران سینما ایجاد شغل کند و زنجیره تولید تا اکران کامل شود.
شوربای اکران
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فیلم‌هایی که پیش از تعطیلی سینماها در حال اکران بودند، پس از چهار ماه دوباره روی پرده نقره‌ای ظاهر شدند. یکی از این فیلم‌ها که تا اسفندماه خوب هم می‌فروخت، «شنای پروانه» بود. اما از همان زمانی که فیلم «شنای پروانه» پس از سه هفته اکران نتوانست تعداد تماشاگر قابل قبولی را به سینما بکشاند، واضح و مبرهن بود که هر فیلم دیگری هم بیاید وضع همین است و سینماها یا باید تعطیل شوند یا با تعداد کم مخاطب کج‫دار و مریز طی کنند.
اما در ادامه اکران چند فیلم جدیدی که در هفته‌های گذشته مصوب شدند، اخیرا در بعضی سینماها چند فیلم کمدی و اجتماعی که در زمان خود پرفروش بودند روی پرده آمده‌اند تا شاید این‌ها جذب مخاطب کنند؛ فیلم‌هایی مثل «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «نهنگ عنبر» سامان مقدم، «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان و «آینه بغل» منوچهر هادی.
طبق اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) هر کدام از این فیلم‌ها تا به حال یکی دو بلیت بیشتر نفروخته‌اند. ضمن اینکه هنوز بعضی از آن‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای در حال پخش هستند و خیلی راحت در دسترس قرار دارند.
دراین‫باره مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش به ایسنا گفته است: اکران این فیلم‌ها که باید حتما پروانه نمایش هم می‌داشتند، با تصمیم و هماهنگی شورای صنفی نمایش اتفاق افتاده و جزو اکران دوم سینماها هستند تا کمکی به جذب مخاطب شود.
او همچنین با اشاره به اینکه سینماها در دهه اول محرم تعطیل هستند، گفت: تعطیلی امسال چند روز بیشتر از سال‌های قبل است که آن هم به خاطر شرایط کرونا است. تا پیش از ماه محرم فیلم جدیدی به اکران اضافه نمی‌شود.
او درباره اکران فیلم‌های خارجی که تعدادشان هم بیشتر شده است، گفت: شورای صنفی در این باره تاکید داشته فیلم‌هایی که حق کپی رایت دارند می‌توانند اکران شوند و آنچه الان در بعضی سینماها نمایش داده می‌شود با اطلاع شورا نیست.
درمورد فیلم‌های خارجی این نکته قابل توجه است که رقم فروش آن‌ها در جایی ذکر نشده است و مشخص نیست چه تعداد مخاطب علاقه‌مند تماشای این فیلم‌ها هستند.
با این حال براساس آمار سمفا، دو فیلم «قتل عمد» و «تا ابد» که یک هفته از آغاز اکران آن‌ها می‌گذرد، تاکنون موفق به فروش 279 و 1559 بلیت شده‌اند و نمایش فیلم‌های قدیمی به امید کشاندن مردم به سینما اکرانی عجیب را رقم زده که البته تا به اینجا خروجی مثبتی برای سینماداران نداشته است.
گرچه یک ماه و نیم است که سینماها مجددا کار خود را آغاز کرده‌اند اما تقریبا تبلیغی برای فیلم‌های در حال اکران صورت نمی‌گیرد و تلویزیون هم در این مسیر گامی برنمی‌دارد. با این اوضاف هیچ بعید نیست در آینده نه‌چندان دور شاهد بسته شدن یکی یکی سینماها باشیم. اتفاقی که بی‌شک به ضرر فرهنگ و هنر تمام خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
آذری‌جهرمی: بیمار بودم پاسخ وزیر جوان به شایعه قهر از دولت ژوبین صفاری بدن‫های یخ‫ زده از وعده‫های پوچ وزیر بهداشت با تاکید بر تداوم رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کووید19 خبر داد انتخاب یک زن رنگین‌پوست به عنوان معاون اول کاندیدای حزب دموکرات آمریکا چه پیام‌هایی دارد؟ آیا سالن‌های سینما با وجود اکران‌های به‌هم ریخته و بلاتکلیفی‌ها می‌توانند زنده بمانند؟ آمریکا از طرح قطعنامه‌ای که احتمالا رد می‌شود چه هدفی را دنبال می‌کند؟ معمای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ظاهرا اوضاع مالیات خوب است چهارراه تامین کسری بودجه، ورود ممنوع استقراض! رد گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت از سوی مجلس یازدهم مدرس خیابانی وزیر نشد روحانی: کسی که به کار دولت ایراد می‌گیرد، بیاید و لطفاً بگوید راهکارش چیست؟ گلایه رئیس‌جمهوری از هجمه‌ها به اقدامات دولت وزیر نفت: اختلافی میان وزارتخانه های نفت و اقتصاد نیست و نبوده است امیر دریادار سیاری اعلام کرد آمادگی ارتش برای انجام ماموریت‌های پدافند زیستی رسانه‌ها از پذیرش اعاده دادرسی دادستان پیشین تهران خبر دادند سعید مرتضوی به قوه قضائیه باز می‌گردد؟! سخنگوی سپاه: آماده واگذاری مکان های آموزشی و ورزشی خود برای برگزاری کنکور هستیم