استفاده از شرایط بیروت برای اهداف سیاسی انسانی نیست

محمد جوادظریف که به منظور اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان به این کشور سفر کرده است دیروز با مقامات لبنانی دیدارهای فشرده ای داشت وزیر خارجه ایران که شامگاه پنجشنبه وارد لبنان شده بود، با «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور، «شربل وهبه» وزیر خارجه لبنان و «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان، دیدار و گفت وگو کرد. 
۱۴ مردادماه در بندر بیروت انفجار مهیبی رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقه اشرفیه را تخریب کرد. موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارات گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد. شدت انفجار (معادل ۱٫۲ کیلوتن تی‌ان‌تی) به حدی بود که به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ محسوب می‌شود و صدای آن در جزیره قبرس در فاصله ۲۵۰ کیلومتری هم شنیده شد.
علت انفجار ذخیره دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بود که به مدت ۶ سال در گمرک بندر بیروت نگهداری شده بود. در پی انفجار دولت لبنان به مدت دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد. ظریف دیدار با «شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جانباختگان حادثه تلخ انفجار در بندر بیروت و همچنین درخواست سلامتی برای مجروحین، آمادگی کشورمان برای کمک به باز سازی خرابیهای ناشی از انفجار در بندر  بیروت در حوزه‌های مختلف  و با توجه به توانمندی طرفهای ایرانی، خصوصا در حوزه‌های مربوط به تامین برق، ساخت وساز، دارو و درمان را اعلام کرد.
همدردی ظریف با بیروت


وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه سیاسی لبنان ضرورت کمک به بازسازی این کشور بدون شرط‌گذاری را مورد تاکید قرار داد.
ظریف همچنین توافق روز گذشته بین ابوظبی و رژیم صهیونیستی را دردناک و به مثابه خنجری از پشت بر لبنان و دیگر کشورهای منطقه دانست.
شربل وهبه نیز در این دیدار از اعلام همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان در لحظات اولیه پس از انفجار قدر دانی کرد و در خصوص نیازهای فوری لبنان در شرایط حاضر با ظریف به تبادل نظر پرداخت.
کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و لبنان
وزیر امور خارجه کشورمان که به لبنان سفر کرده است در نشست خبری مشترک با شربل وهبه، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح همراه دولت و ملت لبنان در مشکلات پیش آمده است. 
ظریف گفت:در رابطه با افق‌های همکاری میان ایران و لبنان در زمینه بازسازی و دیگر زمینه‌های حیاتی بحث و رایزنی کردیم. 
از سوی دیگر شربل وهبه، گفت: ظریف اعلام کرد که ایران حامی لبنان است و در کنار این کشور می‌ایستد.
وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: در دیدار با وزیر خارجه ایران کمک‌ها و حمایت‌هایی که تهران می‌تواند به لبنان تقدیم کند را مورد بحث قرار دادیم، ما این پیشنهادات را بررسی و درمورد آن‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
ظریف در این نشست خبری خاطرنشان کرد: شرکت‌های خصوصی ایرانی نیز در در زمینه همکاری با لبنان  دیدگاه دولت ایران را دارند.
وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ایران بر این باور است که لبنان با دولت و ملت خود توانایی اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت ساز را دارد و تهران از تصمیمات مستقل لبنان حمایت می‌کند. 
ظریف گفت : لبنان همانگونه که بر دشمن صهیونیستی پیروز شد از این بحران نیز پیروزمندانه خارج خواهد شد. 
وی تاکید کرد: هیچ یک از طرف‌های خارجی نباید از مشکلات لبنان سوءاستفاده کنند و دیکته‌های خود را بر این کشور تحمیل کنند.
دیدار صمیمی با نخست وزیر لبنان
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به لبنان و در دیدار با حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور کشور، با ابلاغ تسلیت و همدردی دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان، آمادگی کشورمان برای همیاری در باز سازی خرابیهای ناشی از انفجار در بیروت را اعلام کرد.
حسان دیاب نیز در این دیدار ضمن تشکر از اعلام آمادگی کشورمان، نیازهای ضروری بویژه در حوزه‌های درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی شهر بیروت را تشریح کرد. بنا بر اعلام شبکه المیادین ظریف در این دیدار تاکید کرد: کسانی که از انفجار بندرگاه بیروت سوء استفاده می‌کنند همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار با مقامات لبنانی بعد از ظهر امروز با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه کشورمان ضمن ابراز همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان در حادثه انفجار در بندر بیروت چهاردهمین سالروز پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه را نیز تبریک گفت.
در این دیدار آمادگی کشورمان برای همکاری با دولت لبنان در رفع نیازهای شرایط حاضر لبنان اعلام و دیدگاه دوطرف در این زمینه مورد تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش العهد محمد جواد ظریف در دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت که بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با لبنان به منظور رفع نیازهای این کشور در وقت کنونی تاکید داریم. 
وی گفت که بر اساس نگاه جمهوری لبنان، جمهوری اسلامی ایران آماده حمایت از این کشور در تمامی زمینه‌های حیاتی است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت که تمام کشورهای جهان باید بدون هیچ پیش شرطی در کنار ملت لبنان بایستند.
ظریف خاطرنشان کرد: دولت آمریکا نشان داد که از فهم وقایع سیاسی منطقه عاجز است. 
وی گفت: اگر از ما درخواست شود در روند تحقیق در رابطه با مساله انفجار بندر بیروت مشارکت خواهیم کرد.
دیدار صمیمی با رئیس جمهوری لبنان
آخرین دیدار محمد جوادظریف در سفر به لبنان، عصر امروز در قصر بعبدا و با میشل عون رییس جمهور لبنان انجام شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار مراتب همدردی و همبستگی رییس جمهور و مردم ایران را به رییس جمهور و مردم لبنان برای انفجار اخیر در بندر بیروت اعلام کرد.
ظریف با تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه مقابل رژیم صهیونیستی که امروز چهاردهمین سالروز آن است، آن را بعنوان نشانه‌ای از غلبه مردم لبنان بر سختیها و عبور موفق از شرایط حاضر یاد کرد و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه کمک‌ها به لبنان تاکید کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد با همکاری همه طرفهای سیاسی در صحنه داخلی و انسجام لبنان، شرایط پایداری در فضای سیاسی این کشور شکل گیرد.
میشل عون رییس جمهور لبنان نیز در این دیدار از اعلام همبستگی رییس جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با انفجار در بندر بیروت قدردانی کرد.
تمجید دستگاه دیپلماسی
 از پیروزی لبنان در جنگ33روزه
ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی آنان را به شکست حتمی می‌کشاند و این درس بزرگی به همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.
متن این بیانیه به این شرح است:
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهاردهمین سالگرد پیروزی غرورآفرین مقاومت اسلامی لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۲۰۰۶ را که شکست تاریخی به رژیم اشغالگر وارد آورد به ملت، دولت، ارتش و مقاومت لبنان و بویژه دبیر کل حزب الله٬ تبریک و تهنیت می‌گوید.
این پیروزی بزرگ که در سایه انسجام داخلی میان طوایف مختلف و همدلی لبنانی‌ها بدست آمد، ثبات، امنیت و عزت را برای لبنان و منطقه به ارمغان آورد. پایداری زنان و مردان لبنانی و رزم جوانان غیور مقاومت، درس عبرتی به متجاوزان و حامیان تروریست آنان داد که لبنان را از تهدیدات و تجاوزات رژیم جعلی اسراییل حفظ می‌نماید.
جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی آنان را به شکست حتمی می‌کشاند؛ همانگونه که جنگ ۳۳ روزه سمبل ایستادگی و قدرت مردم در مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی با پیروزی شیرین ملت لبنان همراه بود. بدون تردید ملت لبنان طعم شیرین این پیروزی را همواره به خاطر خواهد داشت و اجازه نخواهد داد امنیت، استقلال و حاکمیت این کشور بازیچه دست دشمنان شود و با وحدت و همدلی، از بحران کنونی عبور خواهد کرد و این درس بزرگی به همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.
جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت لبنان بود، هست و خواهد ماند. سفر امروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان در سالروز این حماسه بزرگ و دیدار و گفتگو با مقامات و شخصیت‌های لبنانی، به منظور ارتقای مناسبات سازنده ایران و لبنان به عنوان دو کشور دوست و برادر در راستای استمرار حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت، ملت، ارتش و مقاومت لبنان نیز در همین راستا انجام شده است.