انتقاد تند ایران از خیانت امارات به مردم فلسطین

القدس العربی نوشت که «دونالد ترامپ» در ادامه مسیر اظهارات دراماتیک خود روز گذشته اعلام کرد که یک توافق صلح تاریخی بین دو دوست بزرگ ما اسرائیل و امارات متحده عربی امضا شده است. واکنش ابوظبی در مقابل این صحبت‌های ترامپ، انتشار توئیتی از سوی محمد بن زاید بود با این مضمون: «در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل، توافق شد تا الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل متوقف شود، همانطور که امارات و اسرائیل بر سر طرح نقشه‌ای برای همکاری مشترک تا رسیدن به روابط دو جانبه، توافق کردند.»
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این دو اعلام، متفاوت بود، اولی به وقوع یک توافق صلح بین اسرائیل و امارات اشاره داشت و دومی، تلاش می‌کند این توافق را تنها یک همکاری مشترک برای داشتن روابط دو جانبه نشان دهد.
توئیت مقام اماراتی در وهله اول تلاش می‌کند بر این حقیقت سرپوش بگذارد که ابوظبی عملا قصد دارد یک سیاست اسرائیلی را در منطقه و جهان و علیه فلسطینی‌ها در پیش گیرد. در این راستا، ابوظبی مسائل انسانی نظیر شیوع ویروس کرونا، تسامح دینی و همزیستی برای تحقق صلح و استقرار در خاورمیانه را بهانه‌ای برای نزدیکی خود به اسرائیل نشان می‌دهد.
نخست وزیر اسرائیل فرصت زیادی به بن زاید نداد و فورا اعلام کرد که برنامه اش برای الحاق کرانه باختری به اسرائیل، تغییری نکرده و این مساله ارتباطی به امضای توافق صلح با ابوظبی ندارد. نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد که اجرای این طرح تنها به شکل موقتی و بنابر درخواست دونالد ترامپ به تاخیر افتاده است.


در همین رابطه، وزیر خارجه امارات سال گذشته در توئیتی به ائتلاف عربی و اسرائیلی در خاورمیانه اشاره کرد، آنچه که با استقبال نتانیاهو مواجه شد و وی در این رابطه تاکید کرد که زمان تحقق صلح و عادی سازی رسیده است. همزمان، وزیر خارجه اسرائیل، یسرائیل کاتس ضمن تشکر از همتای اماراتی اش گفت: «این بهترین زمان برای پیشروی به سمت توافقی برای همکاری‌های دو جانبه بین اسرائیل و دولت‌های حاشیه خلیج فارس است.»
مساله جالب توجه انکه یوسف العتیبه، سفیر اماراتی مقاله‌ای را در روزنامه یدیعوت احرونوت منتشر کرد که موضوع آن، روابط گرم و دوستانه با اسرائیل و تشویق آن برای توقف الحاق کرانه باختری بود. این موضع گیری امارات ظاهرا برای نشان دادن نقش مدافع فلسطینی‌هاست، اما در واقع ابوظبی تلاش می‌کند خود را در جایگاه یک قربانی نشان دهد که مجبور به برقراری روابط علنی با اسرائیل است تا بتواند الحاق کرانه باختری را متوقف کند. حاکمان اماراتی که تمام دلایل ورزشی، انسانی، فرهنگی و اقتصادی را برای توجیه جهت گیری علنی خود به سمت اسرائیل از دست داده اند، اکنون این فرصت را دارند تا به بهانه دفاع از فلسطین، روابط خود با رژیم صهیونیستی را نزدیک و نزدیکتر کرده و بر این واقعیت سرپوش بگذارند که هدف، تقویت ائتلاف امنیتی اسرائیلی عربی علیه ملت‌ها نیست!
در اینجاست که یاد این جمله یاسر عرفات می‌افتیم: «خداوندا برای مقابله با دوستانم مرا یاری رسان، که در برابر دشمنان، خود کفایت می‌کنم».
موضع گیری رسمی دستگاه دیپلماسی
در همین رابطه، وزارت خارجه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات و رژیم صهیونیستی، آن را حماقت راهبردی ابوظبی و تل آویو دانست که بي تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت درمنطقه خواهد بود. در این بیانیه تاکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت‌های آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت پیشه اسرائیل، و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون‌های به ناحق ریخته شده ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت.
در ادامه این بیانیه آمده است جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می‌نماید که دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.
بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرده است که تاریخ نشان خواهد داد چگونه این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، و این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد، برعکس منجر به تقویت محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه را به اوج خواهد رساند.
وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه ای خود چنگ به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می‌کشند توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخيص دوستان و دشمنان خود به بی راهه نروند.
موضع گیری مقامات جمهوری اسلامی
«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره این توافق نوشت: توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات چیزی نیست جز تصرف امارات به بهانه تعلیق الحاق کرانه غربی! این توافق نشان داد که برای رژیم صهیونیستی فعلا اشغال دروازه ورودی شورای خلیج فارس مهم تر است. اول امارات و بعد کرانه غربی! آیا از این پس امارات جزئی از قلمرو رژیم صهیونیستی است؟
«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ابوظبی مدت ۱۰ سال است که امارات  را بهشت اسرائیل کرده است و شبکه‌های جاسوسی و اطلاعاتی موساد را علیه کشورهای منطقه به وجود آورده‌اند.
وی در ادامه این مطلب آورده است: فلسطین بزرگ از نهر تا بحر به لطف غیرت مجاهدان و مردمان صبورش به زودی آزاد خواهد شد و بی غیرت‌ها در تاریخ گم خواهند شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هیچ مجاهد  اسلامی  و هیچ غیرتمند عربی به  فلسطین  خیانت نمی‌کند و فقط بی‌غیرت‌ها از پشت خنجر می‌زنند.
«حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رویکرد  ‫امارات‬  برای عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و جنایتکار  ‫اسرائیل‬ ، نه تنها به نفع صلح و امنیت نیست بلکه در خدمت تداوم جنایات صهیونیست‌هاست.‬‬‬‬
دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل تاکید کرده است: رفتار ابوظبی هیچ توجیهی ندارد و پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس است. با این خطای راهبردی امارات در آتش صهیونیسم گرفتار می‌شود.
«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر در این باره نوشت: از معامله قرن به توافق حقیر رسیدند؛ شناسایی اسرائیل توسط امارات! کوهی که موش زایید!
وی با اشاره به حدیث امام علی (ع)، اضافه کرد: قد ارعدوا و ابرقوا و مع هذین الامرین الفشل؛ چونان تندر خروشیدند و چونان برق درخشیدند، اما پیش نرفتند و واپس‌خزیدند.
«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توئیتر نوشت: اسرائیل ناکامی‌ اش در اجرای توطئه الحاق کرانه باختری را به قیمت گزافی به ابوظبی فروخت. امارات هم هزینه آن را از جیب ملت فلسطین پرداخت. وی تاکید کرد: با این همه هیچ چیز اراده فلسطینی‌ها برای آزادی کامل سرزمین‌شان را متوقف نمی‌کند. ملت‌های مسلمان از مقاومت آنها حمایت می‌کنند. «سید رسول موسوی» مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه نیز در پیام توییتری خود آورده است: بله موافقم! این دستاوردی تاریخی است. دستاوردی تاریخی در زمینه پذیرش عرب‌ها در پایمال کردن خون فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها.