عکاس عکس معروف همایش ستاد روحانی در اردبیل از شات معروفش می‌گوید اتفاقی به نام میرزاآقا

گروه فرهنگ و ادب - نازنین ساسانیان : همه چیز از یک عکس شروع شد. پیرمردی با صورت سوخته پوستر حسن روحانی در دست مجذوبِ این کاندیدای ریاست‌جمهوری شده است. عکس به همراه متنی کوتاه در توئیتر و فیس‌بوک منتشر شد. «اسم پیرمرد میرزآقاست و سر کوچه ما روی چرخ سیب‌زمینی و پیاز می‌فروشد.» عکس به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، اما نشانی از عکاس نبود.
در روزهای انتخابات یک عکس بیش از سایر عکس‌های انتخاباتی دیده شد. عکس پیرمردی اردبیلی که در همایش حضور حسن روحانی در اردبیل در استادیوم تختی گرفته شده بود. این عکس خیلی زود به پربازدیدترین عکس انتخاباتی تبدیل شد و سپس به عکس نمایه بسیاری از طرفداران روحانی راه یافت. میرزاآقا اردبیلی در دوره دولت دهم مغازه خود را به‌خاطر بی‌ثباتی از دست داده بود. او گفته بود که از آقای روحانی متشکر است زیرا در دوره او به‌خاطر ثبات توانسته به کار خود ادامه دهد.
عکس را با گوشی دوستم گرفتم
سیدفرید موسوی، عکاس عکس میرزاآقا که حالا برای خودش چهره معروفی شده است، می‌گوید: «من خودم خواستم به‌عنوان عکاس ستاد همایش حضور آقای روحانی را عکاسی کنم، اما به علت عدم هماهنگی‌ها نتوانستم دوربینم را داخل ببرم. برایم کارت صادر نشده بود. دوربینم را بیرون گذاشتم و با تلفن همراه دوستم عکاسی کردم. همزمان عکس‌ها و خبرها را از طریق توئیتر و تلگرام منتشر می‌کردم.»


در شبکه‌های اجتماعی برخی معتقد بودند عکس ساختگی است و عکاس از سوژه به اصطلاح استیج عکاسی کرده است. این عکاس با بیان این‌که «سوژه را کاملا اتفاقی دیدم» اظهار می‌کند: «زمانی که آقای روحانی به جایگاه آمدند من هم خودم رانزدیک جایگاه رساندم. که از حضور ایشان عکس بگیرم. وقتی که آقای روحانی سخنرانی می‌کردند آقای مسنی را کنار خودم دیدم که صورت آفتاب‌سوخته داشت و اشک در چشمانش حلقه زده بود. نتیجه‌اش شد این عکس که همه جا هم دیده شده است.»
موسوی عکاس خبری بوده و در حال حاضر آزاد عکاسی می‌کند. از او پرسیدم که آیا زمان عکاسی از میرزاآقا با او صحبت هم کرد؟ می‌گوید: «همان‌جا با او حرف نزدم اما بعد از این که عکس در توئیتر ترند شد، دنبالش گشتم. در همان حال به طور اتفاقی با پستی مواجه شدم که کسی نوشته بود میرزاآقا را می‌شناسد. بعد از آن ایشان را پیدا و با او گفت‌وگو کردم. مصاحبه با ایشان هم در شبکه‌‌های اجتماعی خیلی دیده شد.»
من از آقای روحانی یک دنیا تشکر می‌کنم
میرزاآقا جانباز 53 ساله دو فرزند دارد و حالا با همسر و مادرش زندگی می‌کند. او 18 سال فرش‌باف بوده و 20 سال در تره‌بار کار می‌کند. میرزاآقا در گفت‌وگو با فرید موسوی با می‌گوید: «آقای روحانی وقتی گفتن اون پول‌هایی که به‌خاطر تحریم آمریکا اونجا مونده بود رو از گلوی آمریکا کشیدم و آوردیم ایران. این‌ها رو که شنیدم اشک از چشمام جاری شد. من از آقای روحانی بینهایت به‌خاطر این کارشون تشکر می‌کنم.
من از زحمات آقای روحانی خیلی تشکر می‌کنم وقتی که سال‌ها به جانبازان زیر 25 درصد توجهی نمی‌شد. وقتی آقای روحانی آمد به ما توجه و رسیدگی شد. من از آقای روحانی یک دنیا تشکر می‌کنم. تمام جانبازان زیر 25 درصد از آقای روحانی تشکر می‌کنند. خدا عمرشون بده و همیشه پیروز باشن ان شا الله.»
موسوی از میرزا آقا می‌خواهد اگر پیامی برای مردم دارد بگوید تا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. پیرمرد تصریح می‌کند: «پیام من به مردم اینه که همیشه به طرف حق برن و ببینن حق کیه. حق آقای روحانیه. من از این رئیس‌جمهور که به خوبی به مردم رسیدگی می‌کند بی‌نهایت تشکر می‌کنم. امنیت‌مون خوبه، مشکلات کمه، ما باید طرفدار آقای روحانی باشیم.»
چرا عکاسان از این سوژه‌ها عکس نگرفتند؟
به عکس‌های انتخاباتی که نگاه کنیم به سادگی یک‌دستی و شباهت را می‌بینیم. اکثر عکاسان به سوژه‌های مشابه نگاه‌های مشابهی داشتند. یکی از دلایل توجه به عکس میرزاآقا نگاه عکاس است. عکاس از میان تمام سوژه‌ها و فرم‌های معمول به خوبی میرزاآقا را دیده بود.
یکی از دلایل شباهت عکس‌ها حضور عکاسان است. عکاسان خبری در جایگاه‌ها با فاصله معین از سوژه‌ها قرار می‌گیرند گویی آن‌ها را در قفسی انداخته باشند که این نیز بر نگاه‌ آن‌ها بی‌تاثیر نیست.
تاثیر دیده‌ها و شبکه‌های اجتماعی
پس از ارزان شدن دوربین‌های عکاسی و دردسترس بودن آن‌ها از طریق تعبیه در تلفن‌های همراه تاثیر دیده شدن بیش از پیش برای همگان واضح شد. تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی طوفانی از انتشار و اطلاعات در دسترس را به‌وجود آوردند. اما بسیاری از اهالی رسانه و حتی تیم‌های تبلیغاتی کاندیداها این بخش را فراموش کرده‌اند. یکی از ایرادات وارد بر تیم انتخاباتی حسن روحانی نیز همین بی‌توجهی به شبکه‌های اجتماعی بود. اما دیده شدن عکسی ساده از یک پیرمرد در اردبیل و تاثیر آن بر افکار عمومی اهمیتِ داشتن نیروی حرفه‌ای رسانه‌ای و توجه به شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش نمایان می‌کند.