تمام لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران، مشهد،شیراز، اصفهان و کرج حائز اکثریت آرا شدند

«امید» صدای مردم ایران
گروه سیاسی – دو روز بعد از شکل‌گیری حماسه حضور گسترده مردم در انتخابات و یک روز بعد از آن که حسن روحانی، کاندیدای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای دومین بار با رای مردم به عنوان رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم برگزیده شد، لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان، یعنی «لیست امید» توانست در بسیاری از شهرهای بزرگ، تمام و کمال و یا به اکثریت پیروز انتخابات شوراها لقب بگیرد. در این میان، در پایتخت نیز همه لیست امید به شورا راه یافت تا تهران شهری باشد که مجلس‌نشینان و شورانشینانش همگی از لیست امید باشند.
 محسن هاشمی رفسنجانی بهرمانی، مرتضی الویری، احمد مسجد جامعی، شهربانو امانی انگنه، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروین، سیدابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده کلی، سیدآرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرا صدراعظم نوری، محمد سالاری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژادبهرام، سیدمحمود میرلوحی جوآبادی، الهام فخاری، محمد علیخانی و بشیر نظری، 21 چهره لیست امید بودند و توانستند به شورای پایتخت راه یابند. نکته قابل توجه این بود که سرلیست فهرست انتخاباتی اصولگرایان – لیست خدمت – همچون لیست انتخاباتی این جریان در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، با فاصله تقریبا 1 میلیون رای بعد از آخرین کاندیدای لیست امید قرار گرفت و این جریان تنها توانست تعدادی کاندیدا را به عنوان عضو علی‌البدل به شورا بفرستد.
مبارزه در سه جبهه انتقادها، لیست خدمت و لیست‌های جعلی


این موفقیت در شرایطی رقم خورد که معرفی کاندیداهای لیست امید از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با انتقادهای فراوانی مواجه شد. نبودن برخی چهره‌ها در لیست امید باعث شد بسیاری از سازوکار این شورا بپرسند و حتی بعد از توضیح این سازوکار از سوی شورا، باز هم به دلیل نبودن چهره‌های مورد نظر خود، این روند را زیر سوال ببرند. تلاش‌های فراوانی به خصوص در فضای مجازی اتفاق افتاد تا مردم لااقل به جای چند چهره خاص لیست امید، نام برخی دیگر را بنویسند. با این حال این تمام ماجرا نبود. لیست امید علاوه بر لیست خدمت و نیز لیست‌هایی که برای جایگزینی چند چهره خاص مورد انتقاد معرفی شد، باید با لیست‌های جعلی نیز مقابله می‌کردند. لیست‌هایی که با ظاهر مشابه با لیست اصلی چاپ و منتشر شده بود هر کاندیدا به سلیقه خود نامی را حذف و خود را میان لیست جا زده بود. نکته جالب این جا بود که حتی در برخی از این لیست‌های جعلی، نام کاندیداهای اصولگرا نیز دیده می‌شد. با این همه شاید حمایت برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و در صدر آن «رئیس دولت اصلاحات» از لیست امید، در کنار انصراف برخی کاندیداهایی که نبود آن‌ها بهانه انتقاد به این فهرست شده بود به نفع لیست و البته رای و نظر مردم باعث شد که نتیجه انتخابات شوراها به کام اصلاح‌طلبان باشد.
از دیگر شهرها چه خبر؟
در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز لیست امید تمام یا اکثریت کرسی‌های شوراها را از آن خود کرد. بر اساس خبرهای منتشر شده، در مشهد که به عنوان یکی از پایگاه‌های رای اصولگرایان شناخته می‌شد، لیست امید به طور کامل 15 کرسی شورا را از آن خود کرد. در اصفهان و شیراز نیز اصلاح‌طلبان شورا را به طور قاطع تصاحب کردند. در کرج هم لیست امید به پیروزی 13 بر صفر در برابر لیست خدمت دست یافت. در کرمان 7 کاندیدای اصلاح‌طلب در کنار 4 کاندیدای مستقل و اصولگرا به شورا راه یافتند. در اردبیل، 4 نفر از لیست امید به عنوان اعضای اصلی و 3 نفر به عنوان اعضای علی‌البدل به شورا راه یافتند. در تبریز نیز اصلاح‌طلبان در حالی 8 کرسی از 13 کرسی اصلی شورا را از آن خود کردند که 3 کرسی از 7 کرسی اعضای علی‌البدل نیز به آن‌ها رسید و البته لیست خدمت تنها توانست 3 کرسی اصلی و 1 کرسی علی‌البدل را از آن خود کند. در یزد نیز اصلاح‌طلبان 6 کرسی از 11 کرسی را به دست آوردند که البته 3 کرسی از کرسی‌های باقی مانده به نامزدهای مستقل رسید. نکته جالب توجه در این میان این است که یکی از این 3 کاندیدای مستقل، نماینده زرتشتیان است. در دوران پیش از انتخابات، نامه شورای نگهبان علیه تایید صلاحیت کاندیداهای پیرو ادیان رسمی غیر از اسلام در شهرهای مذهبی چالش‌برانگیز شده بود. در همدان 5 عضو از 11 عضو شورا و در بندرعباس 3 عضو از 11 عضو شورا در حالی از لیست امید هستند که برگزیده‌شدگان از لیست خدمت بیش از آن‌ها نبودند.
پیام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
با موفقیت لیست امید در بسیاری از شهرهای بزرگ، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پیامی از مردم به دلیل اعتماد به این جریان تشکر کرد. در متن این پیام آمده است: «مردم بزرگوار تهران بار دیگر حماسه ماندگاری خلق کردند.حضور باشکوه مردم تهران در پای صندوقهای رای و اعتماد به لیست امید شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان و رای قاطع به این لیست به مانند انتخابات اسفند ۹۴ نشان از جایگاه والای گفتمان اصلاح طلبی در میان مردم دارد. باید در برابر این اعتماد گرانسنگ که سرمایه ارزشمندی محسوب می شود سر تعظیم فرود بیاوریم و قدردان مردم شریف تهران باشیم. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تبریک پیروزی لیست امید به منتخبین مردم و ملت بزرگوار ایران از همراهی همه بزرگان اصلاح‌طلب بویژه جناب آقای سید محمد خاتمی که با پیام راهگشای خود زمینه ساز این پیروزی شدند تشکر و قدردانی می‌کند. مطمئنا منتخبین مردم در شورای شهر باید از ظرفیت ایجاد شده در جریان ثبت‌نام در انتخابات دور پنجم شوراهای شهر و روستا که خواهان حضور در لیست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بودند استفاده لازم را ببرند. نهاد شوراها که میراث ارزشمند دولت اصلاحات است باید بیش از گذشته  در بحث مدیریت شهری کارامدی خود را نشان دهد. متاسفانه در ادوار گذشته شوراهای شهر در برخی کلان شهرها از جمله تهران آنگونه که شایسته این نهاد مدنی بود نتوانستند چالش‌های متعدد شهر را سامان‌دهی کنند.مردم شهر تهران از مشکلات متعددی رنج می برند شایسته است شورای شهر پنجم با اولویت‌بندی، چالش‌های مهم شهر را احصا کرده و با همراهی نهادهای ذی ربط در رفع این مشکلات و در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بار دیگر با قدردانی از حضور چشم‌گیر مردم بزرگوار کشورمان در انتخابات شوراها یاد و خاطره آیت‌الله سید محمود طالقانی که پایه‌گذار شوراها در قانون اساسی بودند را گرامی می‌دارد و از منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌خواهد به پاس اعتماد مردم بزرگوار به آنها از هیچ تلاشی برای خدمت‌گزاری به این ملت وظیفه شناس کوتاهی نکنند».
دو نتیجه جالب توجه
در میان برگزیدگان انتخابات شوراها در شهرهای مختلف، پیروزی دو کاندیدا در شهرهای خرم‌آباد و رشت حتی موفقیت اصلاح‌طلبان را تحت‌الشعاع قرار داد. در خرم‌آباد، ولی‌الله رستم‌نژاد، مردی که با مدرک کارشناسی ارشد زبان خارجه از دانشگاه تهران دستفروشی می‌کرد، بدون ستاد و هزینه انتخاباتی و تنها با تکیه به یک بنر که خود در دست می‌گرفت و البته کمک سایت و کانال تلگرامی و همرسانی رفتار جالب توجهش از سوی دیگر کاربران، به عنوان نفر اول به شورای این شهر راه یابد. در رشت نیز محمد حسن علیپور تحصیل کرده رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی که از چند سال پیش تاکنون با عنوان پاکبان شهرداری رشت مشغول کار است، توانست رتبه پنجم نتایج نهایی شوراها را از آن خود کند.
هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در بیانیه‌ای از حضور مردم در انتخابات تقدیر و تشکر کرد. در این بیانیه آمده است: «جمعه بیست و نهم اردیبهشت، مردمان شریف، مردمان ایرانی، این مردمان نجیب و همیشه در صحنه، باحضورشان، با سرانگشتانشان، باری دیگر، تمام قد، آگاه و هوشیار به آرمانشان با جمهوری اسلامی و پیمانشان با مقام معظم رهبری، آری گفتند و تاریخ به یاد خواهد داشت که ایران جوان انقلابی، با مردمسالاری دینی با بیش از ۴٠ میلیون ایرانی، دوازدهمین دولت انقلاب ۴٠ ساله‌اش را، انتخاب کرد. و همچنین اهالی شهر آشنایی این مردمان قهرمان، با حضور خود در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گامی تازه برداشتند؛ استوار پای صندوق‌های رای، همه با هم و جشنی دیگر به نام ایران؛ آفرین بر نفس پاکتان. ما خادمین شما مردمان، این استواری و حضور پایدار را تبریک و دعا می‌کنیم که توفیق ادای حق بر آستان حقیقت، از دستان ما، دریغ نگردد. هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، توان در کف دست و آبرو گرو نهاد برای شکل‌دهی به این حضور بی نظیر، تا به مدد اصل شرعی برائت و اصل ۳۷ قانون اساسی کشور، جهت برگزاری انتخاباتی آزاد و لحاظ حقوق شهروندی و مدنی افراد، امکان و امکانات حضور آزادانه در چارچوب قانون را فراهم آورد. تمام این اقدامات، با رعایت حقوق شخصی داوطلبان و همچنین توجه به حق‌الناس، انجام گرفت. باید تاکید نماییم که این هیات، هم چنان حاضر و ناظر است و با هماهنگی همکاران خود در هیات‌های نظارت بخش، شهرستان و هیات‌های عالی نظارت استان ها؛ آمادگی خود را جهت دریافت و بررسی شکایات و یا تخلفات احتمالی در خلال برگزاری انتخابات، شمارش آرا و اعلام نتایج اعلام می‌دارد. افرادی که نسبت به روند اقدامات مذکور شکایتی دارند، می‌توانند با مراجعه به هیات‌های ذکر شده و هیات مرکزی نظارت برانتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شکایت خود را برای بررسی، ثبت نمایند تا ان‌شاءالله مورد بررسی قرار گیرد».