هوشمندسازی جهانی؛ پیشگیری از کرونا

بابک خطی- رویای هوشمند شدن،شبکه‌سازی و الکترونیکی شدن امور به عنوان راهی برتر برای اداره جهان همیشه و خصوصا در مدت اخیرمطرح بوده است که بهبود هرچه بهتر رتق و فتق امور مردم و تقویت سازمان‌های تولیدی،خدماتی، آموزشی و...را نشانه رفته است.
با پاگرفتن هوشمند سازی الکترونیک شاهد تسهیل همه جانبه امورخواهیم بود:
١- کاهش و ذخیره ساعت‌های عظیم و ارزشمندی که در صورت الکترونیکی نبودن همگانی در ناوگان وسایل نقلیه عمومی و خصوصی برای رسیدن به شرکت‌های خدمات رسان مثل بانک‌ها،صدها شرکت خصوصی و عمومی خدماتی و... تلف می‌شود.
2- تعمیم همه‌ی مسائل مورد یک برای کسانی که می‌توانند بدون حضور و بدون نیاز به حضور در محلی به نام دفتر کار، از خانه به صورت تحت وب و الکترونیکی انجام دهند.


٣- کاهش قابل توجه آلودگی هوا باتوجه به برداشته شدن چشمگیر بار ترافیکی از سطح محیط
۴- امکان بهتر بررسی و راستی آزمایی عملکرد کارکنان توسط مدیران با توجه به کیفی شدن امور که می‌تواند به جدا کردن سره از ناسره کمک کرده و در موقع اعمال ترفیع در سازمان متبوع فاکتورهای مخدوش کننده‌ای مثل خوش خدمتی، جلوچشم بودن به جای انجام کار و...حذف و عملکرد افراد مد نظر باشد.
5- ذخیره منابع مالی برای کارکنان و اجرای ایده هر لپ‌تاپ یک دفترکار اینترنتی و حذف
تدریجی مفهومی به نام اتاق کاری در سیستم اجرایی.
۶-کاهش خطر مسئله رفت و آمد برای دانشجویانی که محل تحصیل آنها با شهر محل زندگی شان فاصله دارد؛ البته در موارد درس‌های تئوری و
غیر عملی که امکان آموزش مجازی آن‌ها وجود دارد.
۷- حرکت تدریجی، با شیب آهسته و مدبرانه به سمت اجرای اینترنتی امتحانات رقابتی در سطوح مختلف.
۸- باز شدن و ذخیره وقت برای معلمین مدارس و اساتید دانشگاه و داشتن فرصت بیشتر برای امور تحقیقاتی و کمک غیرقابل کتمان آن بر بهبود وضعیت پژوهشی کشور.خصوصا با وجود پاندمی جهانگیر ویروس‌کرونا و حفظ فاصله اجتماعی به عنوان یکی از موارد اثبات شده پیشگیری کنترل‌کننده بیماری اجرای سیستم هوشمندکردن امور با جدیت بسیار بیشتر از قبل مطرح است و نیاز به آن بیش از پیش احساس می‌شود.
چنانکه اجرای آن در آموزش ابتدایی و عالی در کشورمان با توجه به فرصت کم فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای طراحی سایت‌های آموزشی و امتحان گیری، این شرکت‌ها در کل نمره‌ی قبولی گرفتند.
مسئله دیگر اینکه دولت می‌تواند از محل صرفه جویی‌های ناشی از هوشمندسازی الکترونیکی امور، ازکارها و رشته‌هایی که مجبورند در محل کار حضور یابند‌، حمایت موثرتر و بهتری نماید.
دنیای آینده طبعا دارای ماهیتی هوشمند خواهد بود و اتاق‌های کار هم -در مفهوم سنتی خود-تدریجا به تاریخ خواهند پیوست.
روش‌های پیشگیری از کرونا، این نیاز را،با صدایی خیلی بلندتر از قبل فریاد می‌زنند.