زنان و سیاه‫پوستان دو روی یک سکه در برابر ترامپ

علی امیدوار*- معمولا برای ارزیابی موفقیت هر دولتی در آمریکا، به شاخصه‫های داخلی عمدتا مرتبط با رفاه اجتماعی و چگونگی عملکرد آن در روابط خارجی و صحنه جهانی مراجعه می‫شود.
عوامل داخلی
در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، وی توانست رضایت نسبی داخلی را کسب کند، میزان ایجاد شغل یکی از شاخص‫های اقتصادی مهمی بود که دولت ترامپ را به عنوان یک دولت موفق معرفی کرد. اما در این اواخر موفقیت ترامپ در صحنه داخلی با چند چالش عمده مواجه شد. از جمله آنها می‫توان به نحوه برخورد با شیوع کرونا اشاره کرد که دراین زمینه دولت به عدم کفایت در مهار کرونا متهم شد و این مورد در کنار میزان حمایت از مشاغل تعطیل شده و میزان وام به افراد متضرر از بیکاری ناشی از کرونا، سطح رضایت از رفاه اجتماعی را کاهش داد.
از سوی دیگر کشته شدن یک فرد سیاه‫پوست و برخورد خشن دولت با سیاه پوستان موجب نارضایتی جامعه سیاه‫پوستان و حتی سفید پوستان از ترامپ گردید و این امر می‫تواند در ریزش آراء سیاه‫پوستان و حتی سفید‫پوستان تاثیرگذار باشد. عامل دیگری که می‫تواند نظر رای دهندگان را از ترامپ سلب کرده و به سوی رقیب وی انتقال دهد، انتخاب یک خانم سیاه‫پوست به عنوان معاون جو بایدن می باشد. این انتخاب که با زیرکی خاصی صورت گرفته است، حمایت سیاه پوستان را که به دلیل عملکرد اخیر دولت ترامپ دلش خوش از وی ندارند باز هم کاهش داده و به سوی بایدن سوق می دهد. به علاوه انتخاب کاملیا هاریس به عنوان معاون رئیس جمهوری از سوی بایدن می‫تواند بر روی رای جامعه زنان آمریکا به نفع وی نیز بسیار اثرگذار باشد.


عوامل خارجی
طبیعا برای شهروندان هر کشوری موقعیت و قدرت آن کشور در صحنه بین‫المللی بسیار حائز اهمیت است. برای مردم آمریکا هژمونی این کشور در دنیا و قدرت تحمیل سیاست‫های خود به کشورهای دیگر از اهمیت خاصی برخوردار است. در دوران ترامپ هژمونی آمریکا و قدرت اعمال سیاست‫های این کشور تنها در اعمال تحریم علیه برخی کشورها خلاصه شده، در حالی که این تحریم ها نیز به اهداف تعیین شده خود نرسیده‫اند. تحریم‫های آمریکا علیه روسیه، چین، سوریه، ایران و اعمال تعرفه‫های گمرکی حتی علیه کشورهای دوست و متحد آن مانند بعضی از کشورهای اروپایی و کانادا نیز موثر نبوده است. طبیعی است که هریک از کشورهایی که مورد تحریم آمریکا در دوران ترامپ قرار گرفته اند، تلاش خود را با اشکال گوناگون به ویژه ازطریق قدرت نرم و جنگ سایبری علیه ترامپ در طول دوران انتخابات به کار خواهند گرفت.
شکست فضاحت بار آمریکا در اخذ رای مثبت کشورهای عضو شورای امنیت درباره قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، یکی از ناکامی‫های بی‫سابقه آمریکا در صحنه بین‫المللی است. این قطعنامه که فقط رای ایالات متحده و جمهوری دومینیکن را به دست آورد و چین و روسیه علیه آن رای داده و ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع دادند، اثبات نمود که آمریکا به حدی در جهان منزوی شده که شاید نظیر آن را در دوران ریاست جمهوری هیچ یک از روسای جمهوری دیگری نتوان یافت. با این وضعیت به نظر می رسد که تقریبا تمامی دنیا در یک طرف و آمریکا به تنهایی و در انزوا در طرف دیگر قرار گرفته است. شکست سیاست خارجی آمریکا تا حدی بوده است که این کشور پی در پی عوامل و دست اندرکاران سیاست خارجی را به دلیل عدم موفقیت در وظایف محوله از دور خارج کرده است و آخرین آن برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا می باشد.
طبیعی است، سازمان های مردم نهادی که به افکار عمومی مردم آمریکا شکل و جهت می دهند از این وضعیت فضاحت بار آمریکا در صحنه جهانی بی‫اطلاع نبوده و در تحلیل‫های خود انزوای آمریکا در صحنه جهان را به افکار عمومی القاء خواهند کرد. قابل ذکر است که جوامع خارجی مقیم آمریکا که کشورشان از سیاست‫های ترامپ متضرر شده‫اند، در جریان انتخابات ریاست جمهوری توان خود را برای رای نیاوردن ترامپ بسیج خواهند کرد که تعداد این کشورها قابل توجه است.
می‫توان گفت ترامپ که در جریان شیوع کرونا و حواشی ناشی از آن و خشونت‫های اخیر علیه جامعه سیاه‫پوست تا حدود زیادی رای مردم و این جامعه را از دست داده، با انتخاب کاملا هریس، بخش دیگری از رای سیاه‫پوستان را از دست خواهد داد. از طرفی با انتخاب هریس به طور طبیعی رای بخشی از جامعه زنان به سمت بایدن سوق پیدا خواهد کرد. با این تفاسیر در وضعیت کنونی به نظر می‫رسد که کفه ترازوی انتخابات آمریکا ولو به شکل جزئی به سمت جو بایدن سنگینی کرده است.
* کارشناس روابط بین‫الملل