«ابتکار» راهکارهای پیشنهادی برای تقویت بازار سرمایه در شرایط فعلی را بررسی کرد بورس زیر سایه اما و اگرها

کیمیا نجفی
ریزش شاخص کل بورس طی روزهای اخیر موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای سهامداران ‌شده است. در این میان کارشناسان و تحلیلگران راهکارهایی را برای عبور بازار از بحران ایجاد شده مطرح می‌کنند. اما اینکه بازار تا چه اندازه با راهکارهای مطرح شده به مسیر صعودی بازگردد خود جای سوال دارد.
انتشار خبر لغو عرضه دارادوم در هفته گذشته باعث شد بازار روندی نزولی به خود بگیرد و در حالی که وارد کانال دو میلیون واحد شده بود، دوباره به کانال یک میلیون واحد بازگردد. عده‌ای از کارشناسان معتقدند بازار به دنبال اصلاح بوده چراکه اختلاف زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی برخی سهم‌ها ایجاد شده بود، بنابراین بازار باید این اختلاف را جبران کند. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران انتشار خبر گشایش اقتصادی و جو روانی به راه افتاده ناشی از آن را محرکی برای تغییر مسیر بازار می-دانند. اما و اگرها درخصوص وضعیت بازار بورس همچنان ادامه دارد و در میان اظهارنظرها راهکارهایی برای تقویت بازار بورس به چشم می‌خورد. سید احسان خاندوزی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در پیامی توئیتری نوشت: «در روزهای سبز و قرمز، سوءمدیریت بورس مشهود است. امروز نارضایتی مردم را به وزیر اقتصاد منتقل کردم. گزارش نظارتی کمیسیون را نیز اواسط شهریور به صحن علنی می‌فرستم. به ایشان گفتم، برای تبدیل سقوط آزاد به فرود آرام، باید صندوق تثبیت فعلی تقویت شود. نقد اساسی باشد برای بعد.»
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را راه نجات بورس از وضعیت فعلی عنوان کرد. پیش از این نیز محمدباقر قالیباف در نشست علنی (روز چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اهمیت تصویب لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، گفت: «این لایحه می‌تواند در بستر بازار سرمایه خصوصا رونق تولید و کسب و کار تاثیر مهمی داشته باشد. تامین سرمایه در گردش و هدایت نقدینگی به سمت تولید از دیگر فواید اجرای لایحه دو فوریتی محسوب می‌شود.»


حال باید منتظر ماند و دید که کدام راهکار می‌تواند بازار را در وضعیت فعلی تقویت کند. علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه‌ با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در روزهای اخیر و راهکارهای مختلف برای سامان دادن بازار به «ابتکار» گفت: هنگامی که بازارهای اقتصادی به طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهند، کارشناسان و تحلیلگران با بررسی وضعیت، راهکارهایی را برای بهبود آن بخش از اقتصاد مطرح می‫کنند. اما متاسفانه گاهی این اظهارنظرها جنبه علمی نداشته چراکه دیدگاه‌های مطرح شده بیشتر بر پایه نظرات و احساسات شخصی است و به نوعی در تلاش هستند که این دیدگاه را در بازار گسترش بدهند، من پیشنهاد می‌دهم که این عزیزان دانسته‌های‌شان را به روز کنند تا راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات بازارهای اقتصادی به خصوص بازار بورس مطرح شود.
وی در ادامه افزود: اینکه در این شرایط برای بازار سرمایه چه می‌توان کرد مهم‌ترین مسئله‌ای است که این‌روزها مورد بحث و بررسی کارشناسان اقتصادی قرار گرفته‌ است. من معتقدم که باید واقعیت موجود در بازار سرمایه را بپذیریم تا بتوانیم مشکلات را مدیریت کنیم، به عبارتی دیگر اگر بازار ریزشی است بپذیریم که باید روند ریزش طی شود و اگر بازار در مسیر صعود بوده و یا حرکتی ندارد بپذیریم که روند به آن صورت است. نوسان ذات هر بازاری بوده و برای اصلاح باید این امر را بپذیریم. با تداوم وضعیت فعلی حس اعتماد که در حال شکل‌گیری بود از بین خواهد رفت، راه-حل این مشکل این است که یک‌سری تغییرات در قانون اساسی برای مسائل اقتصادی اعمال شود شاید در آن شرایط بتوان امیدوار بود که اقتصاد سامان یابد.
وی گفت: بازار بورس و سهام‌دارانش به حرکت و عملکرد دولت نگاه می‌کنند. به عبارتی دیگر بازار منتظر این است که ببیند چه برنامه و یا گشایشی در راه بوده تا نسبت به آن، مسیر حرکتی خود را تعیین کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واکنش سهامداران در شرایط فعلی ا‌دامه داد: اینکه بازاری دچار نوسان شود و سرمایه‌گذاران در آن بخش با هیجان نسبت به تغییرات برخورد کنند کاملا طبیعی است. اینگونه رفتارها در تمام دنیا یک فرآیند طبیعی بوده و اکنون نباید سهام‌داران بورسی که نسبت به ریزش‌های اخیر هیجانی رفتار کرده‌اند را متهم کرد. من نه تنها سرمایه‌گذاران بازار بورس را متهم نمی‌کنم بلکه معتقدم که عملکرد صحیحی داشته‌اند، چراکه سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را به بازار احتمالات وارد می‌کند اصولا افراد باهوشی بوده‌اند و طبیعی است که نسبت به هرگونه تغییری از خود واکنش نشان دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش دانش بورسی عام می‌توان مانع از عملکردهای هیجانی در بازار شد یا خیر گفت: متاسفانه دانش اقتصادی ما محدود به چند کتاب دانشگاهی بوده که برخی از آنها بسیار قدیمی است. ما باید با جوان‌گرایی میزان دانش اقتصادی‌مان را افزایش دهیم، در آن شرایط قطعا بازارهای اقتصادی در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت. البته دانش بورسی با توجه به شکل اقتصادی ما زیاد مورد توجه نیست. اقتصاد دو شکل کلی ارزشی و اثباتی دارد، اقتصاد اثباتی یعنی اینکه با فرمول و آمار مسئله‌‌ای را بررسی کنیم، اما اقتصاد ارزشی اینگونه نبوده و مختص کشورهایی است که باید و نبایدهای اقتصادی آن بر اساس رفتار دولت تعیین می‌شود، در این کشورها نیاز به دانش اقتصادی نیست و بازار‌ها منتظر دریافت سیگنال از سوی دولت خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی هیئت نظارت ادعای رشوه 65 میلیاردی را رد کرد، دفتر میرسلیم پاسخ داد مرحله جدید دوئل قالیباف-میرسلیم محمدعلی وکیلی دستی که به ماشه نمی‫رسد! تحت چه شرایطی هیچ مدرسه‌ای در تهران بازگشایی نمی‌شود؟ سایه سنگین کرونا بر سر دانش‌آموزان «ابتکار» راهکارهای پیشنهادی برای تقویت بازار سرمایه در شرایط فعلی را بررسی کرد بورس زیر سایه اما و اگرها به مناسبت روز پزشک، برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی با محور پزشکان مرور شد روپوش‫سفید‌ها روی پرده نقره‌ای طرح آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد ماشه چکانی در موضع انزوا رئیس‌جمهوری: توان دفاعی ما تهدیدی برای همسایگان نیست موشک «حاج قاسم» و «ابومهدی» در سامانه‌های دفاعی ایران رئیس قوه قضائیه: در برخورد با یک تخلف پزشکی نباید با رودربایستی موجب تضییع حقوق مردم شد تعجب جامعه جهانی از برکناری وزیر خارجه با سابقه عمان توسط سلطان جدید برکناری یوسف بن علوی به چه معناست؟ معاون اول رئیس جمهوری: کسی نمی‌تواند عزاداری محرم را از مردم بگیرد