برگزاری کنکور۹۹، با ۷۵‌هزار غایب

آرمان ملي: کنکور سراسري 99 بالاخره با حواشي بسيار در ميان يک‌ميليون و 393‌هزار و 233 داوطلب براي رسيدن به صندلي دانشگاه‌هاي کشور برگزار شد، رقابت نفسگيري که کرونا هم نتوانست آن را تعطيل کند. در اين بين 60 نفر از داوطلبان اين کنکور که به کرونا مبتلا بودند، در بيمارستان‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت امتحان دادند. آنچه که در اين رابطه بيش از هر موضوع ديگري به‌چشم مي‌خورد، آمار غايبان بزرگترين آزمون سراسري کشور بود، در نخستين روز کنکور سراسري (چهارشنبه)، بيش از 102هزار داوطلب در 777حوزه امتحاني و تحت تدابير تعيين شده بهداشتي با يکديگر رقابت کردند. براساس اعلام سازمان سنجش، 113هزار نفر در کنکور گروه آزمايشي هنر ثبت‌نام کرده بودند که حدود 10درصد آنها در آزمون شرکت نکرده‌اند. همچنين بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده، در گروه آزمايشي علوم انساني نيز از شمار کل 355‌هزار و 580 کارت صادرشده، 310‌هزار و 959 نفر اقدام به دريافت کارت خود کردند. با اين حساب، در گروه انساني دست‌کم 44‌هزار و 621 نفر در کنکور غايب بوده‌اند. همچنين از ميان 155‌هزار و 250 کارت صادرشده براي داوطلبان در گروه رياضي و فني، تنها 135‌هزار و 861 نفر اقدام به دريافت کارت کردند. در اين گروه،‌ 19‌هزار و 389 داوطلب کارت خود را دريافت نکرده و در آزمون غايب بودند. همچنين در خصوص داوطلبان گروه علوم تجربي، تعداد 515‌هزار نفر نسبت به پرينت و دريافت کارت ورود به جلسه اقدام کردند. اين ميزان برابر با دريافت کارت 87‌درصد از داوطلبان علوم تجربي است.
کمپيني براي لغو کنکور
در اين ميان يک کمپين هم براي تعويق آزمون در فضاي مجازي شکل گرفته بود و برخي داوطلبان و خانواده‌هاي آنها با اقداماتي نظير توليد محتوا در فضاي مجازي، انتشار نظر ذيل مطالب منتشر شده از سوي مسئولان و همين‌طور پيامک و تماس با موبايل مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس به‌دنبال جلوگيري از برگزاري کنکور و تعويق آن بودند. اين بحث‌وجدل‌ها و اخبار مختلفي که طي هفته‌هاي گذشته درخصوص کنکور منتشر شد، اضطراب مضاعفي را به داوطلبان کنکور99 تحميل کرد. آنچه که شرايط را براي داوطلبان دشوارتر کرد، ناهماهنگي‌ها در اظهارنظر و انتشار اخبار مربوط به کنکور از سوي مسئولان دولتي بود. براي مثال، چند روز پيش از برگزاري آزمون، وزير بهداشت و مشاورش، پس از برگزاري جلسه‌اي با وزير علوم، در اينستاگرام و توئيتر از تعويق يک‌ماهه آزمون سراسري خبر دادند و اين خبر حتي در برخي بخش‌هاي خبري صداوسيما نيز اعلام شد.
لو رفتن سوالات کنکور


در چند روز گذشته خبرهايي از لو رفتن سوالات کنکور در سايت‌هاي مختلفي همچون دارک وب منتشر شد، فاطمه زرين آميزي سخنگوي سازمان سنجش آموزش کشور در اين رابطه نيز گفت: «حفاظت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاري دستگاه‌هاي امنيتي انتظامي است و تيم‌هايي در استان‌هاي فارس و استان‌هاي غربي که مشخصا جهت ارسال عکس از حوزه‌هاي امتحاني و سوالات بعد از شروع آزمون برنامه ريزي کرده بودند، شناسايي و جهت اقدامات بعدي به مبادي ذيربط معرفي شده‌اند که انشااله به‌زودي دستگير خواهند شد». با تمام اما و اگرها، فرايند برگزاري کنکور سراسري از چهارشنبه کليد خورده و تا امروز ادامه خواهد يافت. در عين حال خبرهاي رسيده از برگزاري کنکور در رشته‌هاي مختلف مخصوصا در مصلي تهران، حاکي از رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله گذاري مناسب بوده است.