فاتحان بهشت

 ليست اميد در تهران، مشهد، اصفهان، كرج، كرمان، زاهدان
سمنان و شيراز  اكثريت مطلق را  به‌دست آورد
 محسن هاشمي: بحث انتخاب شهردار فعلا  انحرافي است
 پایان حضور 17ساله چهره‌های ورزشی در شورای شهر تهران
  در همين زمينه صفحات 17 و 18 را بخوانيد
 
گروه سياست، فرزانه آئینی: فهرست 21‌نفره اصلاح‌طلبان یا همان «امید» بی‌کم‌وکاست کرسی‌های شورای شهر تهران را یکی پس از دیگری به نام خود زد.  دیروز رسما نتایج انتخابات شورای شهر تهران از سوی فرمانداری پایتخت اعلام شد و خبرهای جسته‌ و گریخته‌ای را که درباره اقبال مردم تهران از فهرست امید شنیده می‌شد، تأیید کرد.  آن‌طور که عیسی فرهادی، فرماندار تهران خبر داد همه 21 عضو فهرست امید راهی بهشت می‌شوند و تنها کرسی‌های علی‌البدل شورای شهر تهران در اختیار شش نفر اول فهرست جناح راست قرار خواهد گرفت که شانس ورود اصولگرایان به شورای شهر را وابسته به استعفای اعضای اصلی یا مرگ آنها می‌کند.            


براساس اعلام فرمانداری تهران اولین رأی تهرانی‌ها برای شورای شهر تهران محسن هاشمی، پسر ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سرلیست فهرست امید است که با یک‌‌میلیون‌و 746‌هزارو 568 رأی، اولین رأی صندوق‌های تهران را به نام خود زد و اولین عضو علی‌البدل شورای تهران هم مهدی چمران با 653‌هزارو 247 رأی است. 
چمران سه دوره متوالی قریب به 11 سال رئیس شورای شهر تهران بود. تنها زمانی که چمران زمام ریاست شورای شهر تهران را به دیگری واگذار کرد، سال 92 و در آغاز شکل‌گیری شورای شهر چهارم بود که برای یک سال این کرسی را به احمد مسجدجامعی واگذار کرد.  حالا نام مهدی چمران سرلیست جناح راست در ذیل آخرین نفر فهرست امید یعنی بشیر نظری با یک‌‌میلیون‌و 60‌هزارو 23 رأی قرار دارد. اختلاف رأی میان دو سرلیست اصلی رقابت‌های شورای شهر پنجم یعنی مهدی هاشمی و مهدی چمران یک‌میلیون‌و 93‌هزارو 321 رأی است و اختلاف رأی چمران با نظری – آخرین نفر فهرست امید 406‌هزارو 776 رأی است.  بعد چمران هم علیرضا دبیر با 526هزارو 555 رأی، حبیب کاشانی با 471‌هزارو 579 رأی، مرتضی طلایی با 466‌هزارو 884 رأی، جلال ملکی با 453هزارو 421 رأی و الهه راستگو با 442‌هزارو 769 رأی شش عضو علی‌البدل شورای شهر تهران هستند.  آمار مشارکت مردمی در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران آن‌چنان غیرمنتظره و بالا بود که مقایسه رأی مهدی چمران به‌عنوان رأی اول تهرانی‌ها در چهارمین دوره شورای شهر تهران بر شگفتی آن می‌افزاید. چمران در حالی این دوره با رأی بیش از 600‌ هزار نفری‌اش از ورود به شورای شهر تهران باز ماند و از رئیس دوره چهارم شورا به عضو علی‌البدلی شورای پنجم تنزل یافته است که رأی او در شورای شهر چهارم کمی بیش از 500‌ هزار نفر بود. 
آمار فرماندار تهران در نشست با خبرنگاران
فرماندار تهران دیروز در نشست خبری‌اش با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران به آمار مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات 29 اردیبهشت اشاره کرد و ادامه داد: سه‌‌میلیون‌و ۶۰۰‌ هزار نفر از واجدان شرایط در تهران روز جمعه پای صندوق‌های رأی آمدند که این آمار به جز مناطق یک و ۲۰ است. آرای ریاست‌جمهوری ری و تجریش در آمار مشارکت تهران لحاظ نخواهد شد.  وی افزود: در سال ۹۲ مشارکت مردم تهران دومیلیون‌و ۷۰۰‌ هزار نفر بود که در این دوره ۹۰۰‌ هزار نفر به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شد که در مجموع در تاریخ مشارکت مردم تهران آمار بی‌نظیری ثبت شد.  فرهادی همچنین با عذرخواهی از افرادی که در صفوف اخذ رأی ساعت‌ها در انتظار ماندند، گفت: برای تهران چهار هزار شعبه اخذ رأی در سطح شهر در کنار ۸۰۰‌ هزار نفر عوامل اجرائی پیش‌بینی و احساس کرده بودیم؛ اما به دلایلی هنگام اخذ رأی مردم با مشکلاتی مواجه شدند.  وی در بیان دلایل ایجاد صفوف طولانی در مقابل برخی شعب اخذ رأی در تهران خاطرنشان کرد: نخستین دلیل ایجاد صفوف طولانی، مشارکت بالای مردم تهران بود که این مشارکت با سوابق انتخابات گذشته هیچ سنخیتی نداشت. همچنین دلیل دیگر ایجاد صفوف طولانی این بود که شاهد ایجاد صفوف طولانی در مقابل برخی شعب اخذ رأی بودیم و شرایط به گونه‌ای بود که افراد حاضر در صفوف انتظار داشتند که حتما رأی‌شان در آن شعب اخذ شود. این در حالی است که اگر مردم به صورت پراکنده در شعب اخذ رأی حاضر در مساجد، مدارس و سایر اماکن مراجعه می‌کردند، برای اخذ رأی زمان کمتری از آنها گرفته می‌شد.  فرهادی ادامه داد: هم‌زمانی برگزاری دو انتخابات بسیار پرحجم و اینکه عوامل اجرائی برای هر دو انتخابات مشترک بودند، از دیگر عوامل ایجاد صفوف طولانی در برخی شعب اخذ رأی در تهران بود. این در حالی است که ما تنها فرمانداری‌ای بودیم که تعداد عوامل اجرائی در شعب اخذ رأی را از پنج نفر به هفت نفر افزایش دادیم و به جای یک نماینده فرماندار در شعب دو نماینده را انتخاب کردیم. همچنین فرمانداری تهران یک نفر نیروی فنی و یک نفر نیروی ذخیره برای اخذ رأی در شعب پیش‌بینی کرده بود؛ اما احساس کردیم که عده‌ای از مردم در صفوف اخذ رأی معطل و اذیت شدند. 
عذرخواهی از مردمی که نتوانستند  رأی بدهند
وی با اشاره به وجود صفوف طولانی در مقابل برخی شعب اخذ رأی هنگام پایان مهلت قانونی اخذ رأی تأکید کرد: از افرادی که بعد از ساعت ۲۴ همچنان در صفوف اخذ رأی حضور داشتند و امکان اخذ رأی از آنها نبود، عذرخواهی می‌کنم.  فرهادی همچنین با تشکر از عوامل اجرائی، نظارت و تأمین امنیت انتخابات در تهران خاطرنشان کرد: آمار اعلام‌شده نتایج شمارش آرای دو‌هزارو ۵۲۳ شعبه از مجموع سه‌هزارو ۹۵۷ شعبه اخذ رأی در تهران و تطبیق آن بر عهده هیئت نظارت بر انتخابات شوراهاست. کار شمارش آرای هزارو 434 شعبه باقی‌مانده پایان یافته و آرای این شعب در حال تطبیق با هیئت‌های نظارت است. 
معترضان شکایاتشان را کجا ببرند؟
در کنار توضیحات فرماندار تهران نکته‌ای که قابل توجه است اینکه شهاب‌الدین چاووشی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، از شاکیان احتمالی انتخابات شورای شهر خواست تا با رعایت دقیق قوانین و نظم اجتماعی اعتراض و شکایت مستند خود را از مجاری قانونی؛ هیئت‌های نظارت و اجرائی شهرستان و استان مستقر در فرمانداری‌ها و استانداری پیگیری کنند. 
چاووشی خاطرنشان کرد: در شهر تهران به لحاظ وسعت کار و کثرت کاندیداهای شورای شهر، عوامل محترم شعب همچنان در حال شمارش هستند و البته آمار اولیه صندوق‌های شمارش‌شده از سوی فرماندار محترم حوزه انتخابیه تهران، ری و تجریش اعلام شده است و تا ساعاتی دیگر متعاقبا نتایج بعدی به‌تدریج به شهروندان محترم تهران خواهد رسید، پس از انتشار آگهی رسمی نتایج آرای شوراها از سوی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها طبق ماده 73 آیین‌نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، چنانچه کسی بر صحت برگزاری انتخابات معترض باشد حداکثر در مدت دو روز از انتشار آگهی می‌تواند شکایت خود را در حوزه روستایی به هیئت نظارت شهرستان و در حوزه شهرها به هیئت نظارت استان ارسال کنند و هیئت مذکور نیز 15 روز مهلت رسیدگی دارند تا نتیجه نهایی را اعلام کنند.