اختلاف 500 درصدی قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده


محمد علی طهماسبی در یک نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه چرا قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده چندین برابر گران می‌شود؟گفت: متاسفانه این مسئله وجود دارد مثلا چندی پیش از یک باغدار نمونه، گلابی تک رگ بیروتی را کیلویی 8تا 12هزار تومان خریده‌اند ولی تا 50هزار تومان فروخته‌اند! وی با بیان اینکه البته یک‌سری هزینه‌ها نظیر حمل ونقل محصولات و...  وجود دارد افزود: ولی این هزینه‌ها نباید سبب اختلاف 400تا 500درصدی قیمت میوه از باغ تا مصرف‌کننده شود. طهماسبی سپس با‌اشاره به فلسفه تشکیل میادین میوه و تره بار گفت: این میادین قرار بود واسطه‌ها را کمتر کنند ولی وقتی واسطه‌ها زیاد می‌شوند طبیعی است این اتفاق رخ می‌دهد البته لفظ دلال لفظ بدی نیست و وجود دلال کاملا لازم است زیرا باید میوه را بگیرد و سورت کند و... منتهی وقتی میوه چند دست می‌چرخد قیمتش هم بالا می‌رود. وی با طرح این سؤال که بالاخره چند نفر واسطه می‌خواهند از دسترنج یک نفر سود ببرند؟ تاکید کرد وزارت جهادکشاورزی باید یک فکری برای این موضوع بکند ولی میادین میوه و تره بار زیر نظر وزارت جهاد نیستند.
این مسئول همچنین با بیان اینکه ما هم میوه را گران می‌خریم افزود: بهرحال نمی‌دانیم چه کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر مقابله جدی با قاچاق محصولات کشاورزی گفت: باید این محصولات قاچاق را سوزاند متاسفانه عده‌ای در برخورد با این محصولات دلسوزی می‌کنند که همین دلسوزی سبب شد چندی پیش 6هزار هکتار از مزارع یزد به دلیل آفت مگس مدیترانه‌ای که با محولات قاچاق به یزد رفته بود از بین برود.
وی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب بر آتش زدن قاچاق در مرزها تاکید می‌کردند برای پیشگیری از همین مسائل بود.  


طهماسبی در بخش دیگری از صحبت هایش در واکنش به موضوع خام فروشی زعفران و خرما گفت: برآورد ما بالای ۵۰۰ تن تولید زعفران است، بیش از ۳۰۰ تن به طور رسمی صادر می‌شود و بخشی هم به صورت صادرات چمدانی است. همچنین سرمایه‌گذاری در فرآوری زعفران در حجم ۶۰۰ تن انجام شده است اما در مورد فرآوری‌های ثانویه اقدامات انجام نشده بسیار است و باید بخش خصوصی در این زمینه کمک کند. دولت نیز آماده حمایت از این بخش است.
به گفته وی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی، ۳۵۰ هزار تن صادر می‌شود و بقیه مصرف داخلی دارد، خرما فرآورده‌های مختلفی دارد و از بخش‌های مختلف آن می‌توان فرآورده درست کرد که به بخش صنایع مربوط می‌شود. از سرمایه‌گذاری در این بخش نیز استقبال می‌کنیم.