انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود


جمال عرف، رئیس‌ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه در نشست خبری درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری از اسفند آغاز می‌شود که آن هم مرحله استعفا برای متولیان امر است که سه ماه قبل از شروع باید انجام شود. وضعیت انتخابات شوراها و خبرگان رهبری هم به این شکل است و فرایند انتخابات این دو هم اسفند امسال آغاز خواهد شد. عرف ادامه داد: وزارت کشور دو تاریخ ۲۱ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات را پیشنهاد کرده بود که شورای نگهبان با برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ موافقت کرد.
دولت برنامه‌ای
برای ایجاد استان جدید ندارد
عرف درباره تقسیمات کشوری، اظهار کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای ایجاد استان جدید ندارد. در بحث تقسیمات کشوری در مجموع ۳۱ استان، ۴۵۰ شهرستان، یک هزار و ۱۰۴ بخش، یک هزار و ۳۶۱ شهر و ۲ هزار و ۶۳۹ دهستان در کشور فعال است. معاون سیاسی وزارت کشور با‌اشاره به نشست مجازی روز گذشته رهبری با اعضای هیئت دولت، گفت: رهبری با صحبت‌هایشان نقشه راهی برای دولت ترسیم کردند و دولت در این یک‌سال باقی‌مانده بر اساس آن حرکت خواهد کرد.


کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فراقوه‌ای است
عرف با بیان اینکه معاونت سیاسی در سه حوزه تمشیت امور سیاسی، اجرای انتخابات و تقسیمات کشوری فعالیت می‌کند، گفت: مهم‌ترین فعالیت‌ها در حوزه سیاسی، ساماندهی فضای احزاب و تحزب کشور است که بعد از ابلاغ قانون سال ۹۵ قرار شد احزاب خود را با این قانون تطبیق دهند و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم وظیفه مدیریت این فرآیند را بر عهده‌دارد.
معاون وزارت کشور، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را کمیسیونی فراقوه‌ای دانست و ادامه داد: نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دولت در این کمیسیون فعال و حائز رأی هستند. تاکنون ۱۱۸ حزب خود را با این قانون وفق دادند و شرایط انطباق را پشت سر گذاشتند. تعدادی از شعب استانی هم تعیین تکلیف شدند.
عرف با تاکید بر تقویت خانه احزاب، گفت: خانه احزاب در این دولت تقویت و انتخابات آن هم برگزار شد. درحال حاضر خانه احزاب در ۱۸ استان فعالیت می‌کند و در این یک‌سال هم در بقیه استان‌ها فعال خواهد شد. وی، درباره انتخابات دور دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: قرار بود این انتخابات ۲۶ فروردین امسال برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری آن به ۲۱ شهریور آن هم با رعایت کامل پروتکل بهداشتی موکول شد.
دور دوم انتخابات مجلس
در ۱۱ حوزه ۹ استان
و ۲۴ شهرستان
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: نامزدهایی که دور قبل ۲۰ درصد حدنصاب را کسب کرده‌اند و دارای بالاترین رأی هستند، در این دوره باهم رقابت می‌کنند. دور دوم انتخابات در ۱۱ حوزه ۹ استان و ۲۴ شهرستان برگزار می‌شود.
برای تبلیغات از ظرفیت
فضای مجازی استفاده شود
به گزارش ایرنا، عرف با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی این دوره از انتخابات با همکاری وزارت بهداشت تدوین و اعلام شده است، مهم‌ترین اتفاقات در این دوره از انتخابات را نداشتن تبلیغات میدانی عنوان و تصریح کرد: از آنجا که وزارت بهداشت بر ممنوعیت تجمعات در تبلیغات انتخاباتی و رعایت فاصله اجتماعی در روز برگزاری انتخابات تاکید دارد قرار شد برای تبلیغات از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود.