آیا ترامپ به آخر خط نزدیک است؟

سعید محمدی*- دونالد ترامپ در جریان برگزاری کارزار انتخاباتی خود با استفاده از کارت ایران به دنبال کسب برتری و پیروزی در انتخابات است. او در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ظرف یک هفته با ایران توافق خواهد کرد. این سخنان در نشست شورای سیاستگذاری ملی در شهر آرلینگتون ایالت ویرجینیا انجام شد. ترامپ با اشاره به برقراری تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران گفت: «ما شدیدترین تحریم‌‌های تاریخ ایالات متحده را علیه ایران اعمال کردیم. من قبلاً گفته‌ام که پس از پیروزی در انتخابات ظرف یک ماه با ایران به توافق می‌رسیم، اما الان می‌گویم ممکن است حتی ظرف یک هفته به توافق برسیم. آنها فقط منتظر هستند که ببینند اگر من پیروز شوم، توافق کنند و اگر به هر دلیلی پیروز نشدم، آنها می روند (تا با دولت جو بایدن) به یک توافق عالی دیگر برسند.»
رئیس جمهوری آمریکا که اینگونه از احتمال توافق یک هفته‫ای با ایران پس از پیروزی در انتخابات سخن می‫راند، همان فردی است که چهار سال تمام فرصت داشته است به جای تخریبگری و ویران کردن پایه‫های همکاری و مودت دوجانبه و چند جانبه بین‫المللی با ایران، مسیر جبران خطاهای گذشته اسلافش را در پیش گرفته و دوستی با ملت ایران را گزینش کند. یا حداقل مسیر بارک اوباما که راه ایجاد و انعقاد توافق نامه‫ای بین‫المللی با ایران را انتخاب کرد و درنتیجه به نتایج مثمر ثمری هم برای تقویت صلح و رفع سوءتفاهمات رسید، ادامه دهد.
اما دونالد ترامپ علی‫رغم داشتن فرصت کافی، تحت تاثیر لابی ارتجاع عرب، تیم جنگ سالار نژاد پرست و صهیونیست‫های نفرت انگیز، راه تشدید دشمنی و کینه افزایی با ایران را آزمود. مسیری شکست خورده که ترامپ و تیم نئوکان و فاشیست اطراف او در چهار سال گذشته آزموده اند؛ به نحوی که می توان ترامپ و اطرافیان او را پیمان شکن ترین سیاستمدار جهان معرفی کرد.
ترامپ نه تنها عهد بین‫المللی برجام را شکست و یکجانبه از آن خارج شد و پیمان مودت با ایران را یک طرفه الغا کرد، بلکه از سازمان‫ها، توافق‫ها و پیمان‫هایی چون پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF)، پیمان اقلیمی پاریس، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی نفتا، پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP)، توافق نیویورک درمورد شرایط مهاجرین، سازمان یونسکو، سازمان جهانی بهداشت، شورای حقوق بشر، معاهده تجارت بین‌المللی سلاح‌های متعارف (ATT) و ده‫ها مورد توافقات مبتنی بر ایجاد صلح و گسترش امنیت بین‫المللی، یک جانبه خارج شد.


البته بخش عمده این اقدامات در ایامی که مایک پمپئو فریبکارترین وزیر امور خارجه تاریخ ایالات متحده آمریکا متصدی توسعه نفرت پراکنی و دروغگویی علیه ملتها و دولت‫های مستقل عضو سازمان ملل متحد بوده، سازماندهی و انجام پذیرفته است. پومپئو با افکار پلید مسیر تخریب روابط ایالالت متحده آمریکا با دیگر ملل و اقوام و ادیان را دنبال می نماید؛ وزیری که در سخنرانی های خود رسما اذعان کرده دروغ و فریبکاری بخشی از وظایف ذاتیش بوده و هست.
به هر تقدیر اینک که دونالد ترامپ با سرعتی وصف نشدنی شاهد ریزش آراء در میان طرفداران سابق و رسیدن به خط پایانی است؛ موضوع توافق با ایران را مطرح می‫کند. امری که به هیچ عنوان نه در لحن و نه در محتوا از صداقت برخوردار نیست.
چنانچه ترامپ به دنبال توافق با ایران بود می‫توانست در اولین فرصت پیش رو تمام تحریم‫های ظالمانه و غیر انسانی دارای اهداف تروریستی علیه ملت ایران را به دلیل تشدید پاندمی کرونا لغو کند و بی‫درنگ به میز مذاکرات توافق برجام ذیل مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که بنیان های ثبات و امنیت بین المللی را تحکیم و زمینه همکاری چند جانبه بین‫المللی را تقویت کرد، بازگردد.
بی‫شک برای دونالد ترامپ و تیم جنگ سالار کاخ سفید فرصت باقی مانده تکرار نخواهد شد. چنانچه در این فرصت بسیار محدود ترامپ از خطاهای راهبردی خود در مورد ایران، جامعه بین‫المللی و حتی ملت آمریکا (که گرفتار و شاهد عدم کفایت تیم ناکارآمد حاکم بر مدیریت کنونی در این کشور هستند)، باز نگردد. به ترفند‫های مضحک و دنبال کردن بازی‫‫های گذشته برای فریب افکار عمومی از طریق توسل به اقدامات پوپولیستی و نژادپرستانه، پایان ندهد؛ تنها شکست سخت و سقوط همراه با خاطرات دردناک و پر از فساد و تباهی در تاریخ ایالات متحده آمریکا بنام دولت ترامپ، ثبت و برای عبرت آموزی آیندگان به یاد گار خواهد ماند.
* کارشناس روابط بین‫الملل
سایر اخبار این روزنامه
محمدحسین میثاقی آمارهای نظرسنجی‌ صداوسیما را زیر سوال برد بار سنگین «90» روی اعصاب «فوتبال برتر» جلال خوش‌چهره تردید در رویکرد آژانس هسته‌ای زمزمه‌های طرح مجلس‌نشینان برای پیام‌رسان‌های اینترنتی باعث نگرانی کاربران ایرانی شده است شبکه‌های اجتماعی پشت دیوار مجلس «ابتکار» طرح‌های یارانه‌ای جدید دولت و مجلس مبتنی بر دلار و بنزین را بررسی می‌کند تکرار اشتباه یارانه رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت صمت ادعا کرد الگوگیری سه کشور از شیوه برخورد ایران با کرونا! در آستانه روز داروساز اعلام شد چالش‌های داروسازان در سالِ بدِ داروخانه‌ها پس از موج روایت آزار جنسی در توئیتر اتفاق افتاد بازتاب سفر رافائل گروسی به تهران چه بود؟ رمزگشایی از سفر مدیر کل آژانس به ایران بدون حضور جمعیت انجام می‌شود برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم ۱۴۴۲ در حضور رهبر انقلاب دستیار حقوق شهروندی معاونت زنان ریاست‌جمهوری: تلاش برای ثبت ملی سنت «خون‌بس» جای تعجب دارد سخنگوی قوه قضائیه پرونده محکومان آبان در دیوان عالی است آیا ترامپ به آخر خط نزدیک است؟