رفت و آمد قیمت نفت بین طوفان آمریکا و شیوع بیشتر کرونا

قیمت نفت برنت روز چهارشنبه تحت تاثیر توقف بخش بزرگی از تولید فراساحلی در خلیج مکزیکو و خوش بینی به مذاکرات تجاری آمریکا و چین افزایش پیدا کرد. با این حال نگرانیها پیرامون شیوع ویروس کرونا و گزارشهایی از ابتلای مجددا بیماران کرونایی به این ویروس در اروپا و آسیا که نگرانیها نسبت به مصونیت آتی را برانگیخت، افزایش قیمت نفت برنت را محدود کرد.بهای معاملات نفت برنت ۱۲ سنت معادل 3/0 درصد افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۹۸ سنت رسید.
صادرات نفت خام عربستان سعودی به چین ماه گذشته کاهش پیدا کرد و این کشور برای نخستین بار در دو سال گذشته به جایگاه سومین صادرکننده بزرگ به چین سقوط کرد.آمار اداره کل گمرک چین نشان داد عربستان سعودی ۵.۳۶ میلیون تن معادل ۱.۲۶ میلیون بشکه در روز نفت در ژوییه به چین صادر کرد که در مقایسه با ۸.۸۸ میلیون تن در ژوئن و ۶.۹۹ میلیون تن در ژوییه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای نشان داد.روسیه در ژوییه بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود و ۷.۳۸ میلیون تن معادل ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز نفت به این کشور صادر کرد. عراق با صادرات ۵.۷۹ میلیون تن نفت به چین، در جایگاه دوم ایستاد.عراق به تعهداتش برای کاهش تولید در ماه‌های مه و ژوئن در راستای توافق کاهش تولید اوپک پلاس عمل نکرده است اما قول داده که در اوت و سپتامبر علاوه بر ۸۵۰ هزار بشکه در روز سهمیه تولیدش، ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش تولید اضافی انجام خواهد داد.برزیل با صادرات ۴.۵۹۴ میلیون تن نفت به چین در ژوییه که بر مبنای سالانه ۲۷.۴ درصد رشد داشت، در رتبه چهارم قرار گرفت.واردات نفت چین از آمریکا در ژوییه ۱۳۹ درصد بر مبنای سالانه افزایش یافت و به ۳.۷ میلیون تن رسید. این افزایش نتیجه خرید ارزان چین پس از منفی شدن قیمتها در آوریل بود و آمریکا را در رتبه پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار داد. 
به گزارش ایسنا، پس از آمریکا، آنگولا با صادرات ۳.۶۰۲ میلیون تن نفت که ۷.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت، در رتبه ششم و عمان با صادرات ۳.۴۴۱ میلیون تن نفت که ۵۸.۹ درصد رشد سالانه داشت در رتبه هفتم قرار گرفت.واردات نفت چین از ایران در ژوییه به ۴۹۸ هزار و ۲۶ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۶.۲ درصد کاهش داشت و ایران را در جایگاه هشتم بزرگترین صادرکنندگان نفت به این کشور آسیایی قرار داد.چین در ژوییه ۳۸۷ هزار و ۷۹۲ تن نفت از مالزی وارد کرد که ۷۱ درصد در مقایسه با یک ماه پیش کاهش داشت و این کشور را در رتبه نهم قرار داد.بر اساس گزارش رویترز، چین ماه گذشته از ونزوئلا واردات نداشت.
زورآزمایی نفت آمریکا


 با بزرگترین تهدید ۱۵ سال اخیر
صنعت انرژی آمریکا آماده رویارویی با تندباد بزرگی شده که در راه است و باعث توقف تولید نفت خام به میزان مشابه سطح طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ و توقف فعالیت پالایشگاه‌های نفت در تاسیسات سواحل تگزاس و لوییزیانا شده است. مرکز ملی طوفان آمریکا اعلام کرده که طوفان لورا به سرعت در حال قدرت گرفتن و تبدیل شدن به یک تندباد بوده و زمانی که اوایل پنج شنبه به سواحل خلیج مکزیکو برسد، سرعت وزش بادهای همراه آن ۱۸۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود.کریس کر، هواشناس این مرکز اظهار کرد: این تندباد زمانی که به سواحل تگزاس برسد ممکن است شدت تخریبش افزایش پیدا کرده و به درجه چهار برسد.این طوفان روز چهارشنبه باعث توقف تولید ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام معادل ۸۲ درصد از تولید فراساحلی خلیج مکزیکو شد که نزدیک به رکورد توقف ۹۰ درصد تولید نفت در زمان وقوع طوفان کاترینا در ۱۵ سال پیش است.
پالایشگاه‌ها ظرفیت پالایش ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت معادل ۱۰ درصد از ظرفیت آمریکا را متوقف کردند و قیمت بنزین در این کشور روز سه شنبه به دلیل تعطیلیها افزایش پیدا کرد و میزان افزایش آن از روز جمعه تاکنون به ۱۰.۳ درصد رسید.مقامات پورت آرتور که یک شهر انرژی با ۵۴ هزار سکنه و شبیه گالوستون تگزاس است، با نزدیک شدن طوفان لورا به بخش مرکزی خلیج مکزیکو، دستور تخلیه اجباری را صادر کرده‌اند.این طوفان منطقه ای را درخواهد نوردید که طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عامل ۱۷ درصد از تولید نفت و ۴۵ درصد از ظرفیت پالایش نفت آمریکا است.شرکت چنیر انرژی که بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع آمریکا است، کارکنانش را تخلیه کرده و فعالیتها در پایانه صادرات LNG سابین پاس در مرز تگزاس و لوییزیانا را متوقف کرده است.
شرکتهای موتیوا اینترپرایز، توتال و والرو انرژی کاهش فعالیتهای خود در پورت آرتور را آغاز کرده‌اند. این سه شرکت مجموعا بیش از ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت را پالایش می‌کنند.توتال و موتیوا تعطیلی پالایشگاه‌های خود را تایید کردند. شرکت اکسون موبیل هم تعطیلی تولید در پالایشگاه بومونت تگزاس را آغاز کرد و تولیدش در تاسیسات بی تاون تگزاس را در آستانه تعطیلی احتمالی کاهش داد.بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی اکسون در این باره اظهارنظر نکرد. اگر فعالیت تاسیسات بی تاون به طور کامل متوقف شود، تعطیلی ظرفیت پالایش نفت آمریکا به بیش از ۲.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 
افزایش قیمت نفت برنت
 در بازار جهانی
قیمت نفت برنت روز چهارشنبه تحت تاثیر توقف بخش بزرگی از تولید فراساحلی در خلیج مکزیکو و خوش بینی به مذاکرات تجاری آمریکا و چین افزایش پیدا کرد. با این حال نگرانیها پیرامون شیوع ویروس کرونا و گزارشهایی از ابتلای مجددا بیماران کرونایی به این ویروس در اروپا و آسیا که نگرانیها نسبت به مصونیت آتی را برانگیخت، افزایش قیمت نفت برنت را محدود کرد.بهای معاملات نفت برنت ۱۲ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۹۸ سنت رسید.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ثابت بود و در ۴۳ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه ایستاد.هر دو شاخص قیمت روز سه شنبه در بالاترین رکورد پنج ماه گذشته بسته شده بودند.به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، تاثیر طوفان یک عامل مثبت کوتاه مدت است اما اگر آسیب به سواحل تگزاس و لوییزیانا باعث شود تقاضا برای نفت به مدت طولانیتری ضعیف شود، این خوش بینی عمر کوتاهی خواهد داشت.صنعت انرژی آمریکا روز سه شنبه به آمادگی رویارویی با وقوع طوفان عظیم پرداخت. تولیدکنندگان ۳۱۰ سکوی فراساحلی را تخلیه کرده و تولید ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت را که معادل ۸۴ درصد از تولید فراساحلی خلیج مکزیکو است، متوقف کردند. 
این رکورد نزدیک رکورد توقف ۹۰ درصد ظرفیت تولید در زمان وقوع طوفان کاترینا در ۱۵ سال پیش است.استفن اینس، استراتژیست ارشد شرکت اکسی کورپ در این باره گفت: بازارها در حال حاضر روی کمبود بنزین در آینده نزدیک حساب باز کرده‌اند.در این بین، مقامات تجاری ارشد آمریکا و چین تعهد خود بر فاز اول توافق تجاری را که تحت آن چین باید به خرید کالاهای آمریکایی به خصوص محصولات انرژی بپردازد، مورد تاکید قرار دادند.عامل مثبت دیگر برای حمایت از قیمت نفت، گزارش موسسه امریکن پترولیوم بود که نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته بیشتر از حد انتظار کاهش پیدا کرده است. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.
بر اساس گزارش رویترز، نگرانیها نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت پس از انتشار گزارشی که نشان داد اعتماد مصرفی آمریکا به دلیل بیکاریهای گسترده در دوران شیوع کرونا به پایینترین حد در شش سال اخیر سقوط کرده است، باعث ایجاد فشارهای نزولی در بازار نفت شد.