نمایش باشکوه شور و شعور حسینی در سراسر ایران


محرم امسال همچون سالهای گذشته ایران را به دریای عشق و ارادت به امام حسین (ع) تبدیل کرد. این محرم اما با محرم های قبل تفاوت بسیار داشت. شیوع ویروس کرونا سبب شده بود تا رعایت اصل فاصله گذاری و برگزاری مراسمات زیر سقف آسمان به محرم امسال جلوه ای ویژه و خاص بدهد و نشان دهنده شور و شعور حسینی به صورت توامان باشد.
حضور قانونمند دسته جات عزاداری، رعایت اصل فاصله گذاری، برگزاری مراسم در فضای آزاد و حضور عزاداران با ماسک سبب شد تا با وجود تهدیدهای کرونا این آیین به صورتی سلامت محور در سراسر ایران برگزار شود.
در همین حال رئیسجمهور در پیامی محرّم امسال را جلوهای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین(ع) خواند و با قدردانی از شهروندان و تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی که به شایستگی بر حفظ جان عاشقان امام حسین(ع) اهتمام ورزیدند، تاکید کرد: جامعه مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسؤولیتپذیری، خوش درخشید و این بیگمان سرمایهای برای آیندهی ایران است.
در متن پیام حجت الاسلام والمسلمین روحانی آمده است: شیوع کرونا، تمام وجوه زندگی را در پهنه گیتی دگرگون ساخت و گریزی برای انسان امروز باقی نماند جز اینکه سازگارتر و منعطفتر شود. سازگاری با شرایط تازه و رعایت دستورالعملها نه تنها وظیفهای شهروندی که امری اخلاقی و دینی است و قابل انتظار بود که شهروندان دیندار چه در ادای مسؤولیت و چه در پایبندی به اخلاق، پیشگام باشند؛ که بحمدالله چنین شد. شکوه آیینهای عاشورایی نه فقط در تجمعات متراکم، نه فقط در صفهای طولانی و نه فقط در پرشماری مراسمات پرجمعیت که در خلاقیت و ایدههایی است که میخواهد در هر شرایط و در هر زمانهای، یاد سالار شهیدان را در دل و زبان داشته باشند. محرّم امسال، جلوهای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین(ع) بود؛ آن هنگام که در مجاهدتی نوآورانه، مجالس کوچک و محلی را به کوچهها بردند، مجالس بزرگ و نامدار را «برخط» به خانهها آوردند و مجالس روضه و سینهزنی در فضای باز را به زینت نظم و فاصله آراستند. اینک دقیقترین تصاویر از رعایت فاصلهگذاری در حافظهی جمعی ما تصاویری است که از عزاداریهای امسال بر جای خواهد ماند و چه غرور و افتخاری گرانسنگتر از این. جامعهی مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسؤولیتپذیری، خوش درخشید و این بیگمان سرمایهای برای آیندهی ایران است.
به عنوان رئیسجمهور و خادم ملت ایران، از تمام شهروندانی که مسؤولانه محدودیتها را پذیرفتند سپاسگزاری میکنم؛ خاضعانه قدردان و ارجگذار تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی هستم آنانکه به شایستگی امانتداری کردند و بر حفظ جان عاشقان امام حسین(ع) اهتمام ورزیدند که چه چیز ارجمندتر از زندگی و جان انسان. نمیتوانم در برابر آنانکه به سنت حسینیِ امر به معروف اهتمام ورزیدند و منابر و فضاهای تبلیغی هیأت را به فرصتی برای آگاهیبخشی و دعوت شهروندان به مراعات بایدها بدل کردند، سر فرود نیاورم که چه معروفی بالاتر از دعوت به سلامتی. از مراجع عظام تقلید و علمای روشناندیشی که با فتاوای خود راه گشودند عمیقاً سپاسگزاری میکنم. در پایان نیز باید به ابتکار الهامبخش مقام معظم رهبری که چراغ مراسم سالانه حسینیه امام(ره) را روشن نگاه داشتند و در تصویری بدیع و ماندنی، تنها خود پای منبر و روضه نشستند و اینچنین از هزاران میهمان «برخط» میزبانی کردند، ادای احترام کنم.