انشعاب در بین جمهوریخواهان

وصال روحانی
مترجم
حدود 100 نفر از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه از کمپین جو بایدن دموکرات برای احراز پست ریاست جمهوری امریکا در انتخابات 3 نوامبر(13 آبان) این کشور حمایت خواهند کرد.
به گزارش رویترز، «بیل ولد»، کاندیدای سابق حزب جمهوریخواه برای انتخابات 2020  و فرمانداران ایالات میشیگان و نیوجرسی که آنها هم جمهوریخواه هستند، در این جمع جای دارند. گروه مبارزاتی فوق که «جمهوریخواه و مستقل‌های طرفدار بایدن» نامیده شده‌اند، توسط «کریستین تاد ویتمن»، فرماندار پیشین جمهوریخواه ایالت نیوجرسی هدایت می‌شوند. وی از دشمنان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی امریکا است و در کنوانسیون اخیر جمهوریخواه نیز علیه ترامپ سخنرانی و آشکارا از بایدن حمایت کرد. «ویتمن» روز جمعه گفت: «بایدن مردی معقول و با حساب و کتاب است. ترامپ می‌کوشد دنیای بایدن و روش‌های او را مغشوش و وحشتناک جلوه بدهد اما این صفت‌ها بیشتر به درد توصیف خود ترامپ و مرام و شیوه‌های او می‌خورد. ترامپ به آرمان‌های آزادیخواهانه تاخته و یک رهبر نژادپرست است و در مقابله با کرونا هم بسیار ضعیف عمل کرده است. توصیه‌ام به همگان این است که به هیچ وجه به او رأی ندهید!» در گروه « جمهوریخواهان و مستقل‌های طرفدار بایدن» علاوه بر «بیل ولد» که امسال در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان رقابت کوتاه مدت و منجر به شکستی با ترامپ داشت، «ریک اسنایدر» هم مشاهده می‌شود که دو دوره عهده‌دار فرمانداری ایالت کلیدی میشیگان بود و تا سال 2019 در این سمت انجام وظیفه می‌کرد. «اسنایدر» هم دیروز خاموش ننشست و روش‌های مبارزاتی ترامپ را غیرانسانی و عوامفریبانه توصیف کرد و گفت: «من با هر دو کاندیدای انتخابات امسال از نزدیک کار کرده‌ام و شک ندارم که از میان آنها، فقط بایدن است که می‌تواند با احراز از تندروی‌های ترامپ، امریکا را به جاده معقول و مثبت پیشرفت برگرداند.» گروه فوق تأکید کرده که وب‌سایتی مخصوص انتخابات ریاست جمهوری به راه انداخته و تصریح کرده که اگر ترامپ مجدداً رئیس جمهوری امریکا شود، این کشور را به مرز متلاشی شدن رهنمون


خواهد کرد.
مشکلات ویژه انتخابات 2020
به گزارش اکونومیست، با اینکه در گذشته هم شماری از ادوار انتخابات ریاست جمهوری امریکا به برخوردهای تند و جدال‌های بی‌رحمانه کشیده شده اما دوره 2020 به سبب روش‌های خاص ترامپ و افراد نژادپرستی که وی با آنها احساس قرابت دارد، آشوب بزرگ‌تری را گواهی می‌دهد. در یکی از خونبارترین ادوار این انتخابات که در سال 1968 شکل گرفت، رابرت کندی برادر کوچک «جان اف. کندی»، رئیس جمهوری ترور شده سال 1963 امریکا توسط گروه‌های ناشناخته مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شد و در رجعت به گذشته‌ای دورتر باید متذکر شد که حتی در سال 1912 «تئودور روزولت» حین یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت ویسکانسین با تیراندازی مخالفانش از ناحیه قفسه سینه مجروح شد اما در بیمارستان او را از مرگ نجات دادند.
مشکل رایج در امریکا و بویژه اینک در کمپ ترامپ این است که بازنده‌های انتخابات معمولاً شکست خود را قبول نمی‌کنند و کار را به همهمه و جنجال می‌کشانند. این در حالی است که در اکثر کشورهای غربی، دیگر بازنده‌ها به آنچه در صحنه انتخابات روی داده، گردن می‌نهند و صبر می‌کنند تا در دوره بعدی انتخابات بتوانند جبران مافات کنند. اما مشکل ویژه انتخابات امسال امریکا که کمتر از دو ماه تا برگزاری آن مانده، این است که پیروزی هر یک از دو طرف، هواداران فرد بازنده را بشدت ناراحت و ناامید و کشور را دچار تخلیه انرژی و رفتن به سوی تاریکی‌های بیشتر خواهد کرد و این امر برای عصر و زمانه‌ای که بیماری هولناک کرونا هم بیشترین کشته‌ها را در سطح جهان از میان امریکایی‌ها برگرفته، چیزی همچون یک فاجعه خواهد بود.
 نکته منفی اضافی، رویکرد به آرای پستی در بسیاری از ایالات امریکا و در مکان‌هایی است که به سبب اشاعه کرونا، آمدن وسیع مردم به پای صندوق‌های رأی عقلایی و امکانپذیر نیست و مقرر شده که مردم آرای خود را به صندوق‌های معمولی پست بریزند. ترامپ مدعی است در این فرآیند، خدشه‌ها و خطاهای زیادی روی خواهد داد و تقلب‌های وسیع احتمالی می‌تواند نتیجه نهایی را غیرقابل اعتماد کند. اداره مرکزی پست امریکا در هفته‌های اخیر با ترامپ تعامل‌ها و گفت‌وگوهای زیادی داشته تا این شک را بزداید و هرچند ترامپ قدری از موضع کاملاً منفی اولیه‌اش عدول کرده اما باز هم به آرای پستی اعتماد ندارد. همین امروز هم گزارش‌ها و شکایات زیادی در دست است که در آنها ادعا شده برخی نتایج انتخابات درون حزبی در ماه‌های گذشته هم که براساس آرای پستی تنظیم شده بود، مشکوک و توأم با احتمال تقلب است. ترس بزرگ وزارت کشور امریکا که مجری انتخابات است، این است که آرای دو کاندیدا پا به پای یکدیگر پیش برود و براین اساس، در ساعات آخر هر دو نفر مدعی پیروزی شوند و در شلوغی و جدل حاصله، کشور به سوی هرج و مرج کشیده شود. رویدادی که انتخابات سال 2000 امریکا بین جورج دبیلو بوش جمهوریخواه و ال گور دموکرات را هم به جنجال کشاند و پس از یک ماه توقف و صبر و بررسی‌های مجدد، سرانجام دبیلو بوش براساس آرای ایالت فلوریدا که برادرش «جب بوش» فرماندار آن بود، برنده
شناخته شد.