سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در تولید برق سرمایه گذاری شد


گروه انرژی: وزیر نیرو گفت: در هفت سال گذشته، سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایهگذاری شده، درحالیکه در برخی سالها تحت شدیدترین تحریمها بودهایم.

به گزارش مهر، رضا اردکانیان در مراسم «آغاز بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت نیرو» که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیسجمهور برگزار شد، اظهار داشت: درحال حاضر پنجمین سد مخزنی کشور پس از استانهای خراسانجنوبی، ایلام، آذربایجانغربی و کرمانشاه در بستانآباد آذربایجانشرقی افتتاح میشود.

وی افزود: سد کلقانچای در این شهر (بستانآباد) که در سیلاب این استان امتحان خود را پس داده، ۵۰۰ میلیارد تومان برای این سد سرمایهگذاری شده است.وزیر نیرو ادامه داد: قول دادهایم که در دولتهای یازدهم و دوازدهم هر ۵۰ روز یک سد مخزنی افتتاح کنیم.

اردکانیان، پروژه بعدی را افتتاح نهمین نیروگاه گازی کشور عنوان کرد و افزود: این نیروگاه در کرمانشاه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و سرمایهگذاری ۲۳۷۰ میلیارد تومانی به بهرهبرداری میرسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۰۹ مگاوات تولید برق به مدار این شبکه وارد شده است، یادآور شد: امسال تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صرفاً در تولید برق داشتهایم.

به گفته وزیر نیرو، در هفت سال گذشته سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایهگذاری شده است، درحالیکه در برخی سالها تحت شدیدترین تحریمها بودهایم. به طور متوسط سالانه ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق اضافه شده است.

اردکانیان، با بیان اینکه سومین پروژهای که بهرهبرداری میرسد را نهمین و دهمین نیروگاههای برق تجدیدپذیر در استان اردبیل دانست و افزود: تاکنون ۴۲ مگاوات برق تجدیدپذیر با سرمایه بخش خصوصی در حوزه تولید برق خورشیدی به شبکه برق وارد شده است. همچنین پست ۲۳۰ کیلوولتی اردبیل نیز با سرمایهگذاری ۲۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

وی یادآور شد: مجموع سرمایهگذاریهای انجام شده در طرحهایی که در سه استان به بهرهبرداری میرسد ۳,۲۵۰ میلیارد تومان است.وزیر نیرو گفت: امسال ۲۰۰ طرح ساختوسازی و ۲۵۰ طرح سازوکاری را به بهرهبرداری میرسانیم.

اردکانیان بیان کرد: روز گذشته کلنگ احداث اولین سد مجازی را در تهران با همکاری شهرداری تهران به زمین زدیم به این معنا که معادل سد امیرکبیر و سد کرج، از هدررفت آب جلوگیری کرده و منابع آب زیرزمینی در زمین باقی میماند؛ این کار از فرونشست زمین نیز جلوگیری میکند.
همچنین ۳۸۰ میلیون مترمکعب طی یک بازه ۱۰ ساله پساب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز تهران به شهرداری تحویل میدهیم.

تأمین آب شهرکهای صنعتی سرعت میگیرد

رضا اردکانیان همچنین گفت: در جاهایی که محدودیت منابع آبی نداریم، تخصیص آب به شهرکها و واحدهای صنعتی مناسب است، اما در جاهایی که محدودیت داریم، مقرر شده تا از محل صرفه جوییهایی که در استانها با پرکردن چاههای غیرمجاز ایجاد میشود، درصدی از آن در اختیار استانداران برای مصارف صنعتی قرار گیرد.

وی افزود: در طرح تعادل بخشی به منابع آبهای زیرزمینی، پرکردن چاههای غیرمجاز را در دستور کار داریم که به عنوان مشوق اجرای این طرح که موجب مدیریت بهتر سفره زیرزمینی شده، درصدی را از این صرفه جویی در منابع آبی در اختیار استانداران قرار دادیم تا بتوانند برای مصارف صنعتی خود تصمیم گیری کنند و این آب را به واحدهای صنعتی اختصاص دهند.

اردکانیان با بیان اینکه این تصمیم در روزهای اخیر اجرایی شده است، گفت: پیش بینی ما این است که با اجرای این طرح بتوانیم، بخشی از آب مورد نیاز واحدهای صنعتی را تأمین کنیم.

وی افزود: در مناطقی که روزی آب داشتند و کشاورزی دایر بود، اما اکنون با کم شدن آب، کشاورزی نیز از رونق افتاده باید فکری به حال معیشت جایگزین این مناطق شود که یکی از اشکال این جایگزینی، توسعه صنعت است؛ از این رو باید آب و برق صنایع را در این مناطق تأمین کنیم.

وزیر نیرو گفت: دستورالعملهای موجود را با تغییراتی برای اجرای این طرح به استانها ابلاغ کردیم تا هر کدام به تناسب صرفه جوییهایی که حاصل میشود، برای تخصیص آب به صنایع خود اقدام کنند