معادله عجیب خانه های خالی


گروه مسکن: سامانه املاک و اسکان به منظور درج اطلاعات واحدهای مسکونی اعم از خالی و دارای سکنه برای برنامه ریزی بهتر از بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی و مرداد ماه امسال وارد فاز اجرایی شد. در هفته های اخیر روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور ارسال شده که تاکنون ۱۳ میلیون خود اظهاری صورت گرفته است. از این تعداد فقط ۲۰۰۰ نفر به داشتن بیش از یک خانه اذعان کردهاند که هیچ تناسبی با حدود ۲.۶ میلیون واحد خالی از سکنه ندارد.

این در حالی است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند از طریق خوداظهاری وضعیت سکونت واحدهای مسکونی اعم از خالی یا دارای سکنه بودن مشخص میشود.

از طرف دیگر به نظر می رسد سامانه هنوز به طور کامل به ۱۶ منبع اطلاعاتی متصل نشده است. به طور مثال برخی مخاطبان عنوان میکنند در حالی که واحد مسکونی خود را فروخته اند پیامکی حاوی این مضمون که شما مالک این واحد مسکونی هستید به آنها ارسال و درخواست شده در صورت فروش، اطلاعات خریدار از جمله شماره موبایل و کد ملی او را وارد کنند. حال آنکه لزوماً همه فروشندگان در حال حاضر به این اطلاعات دسترسی ندارند.

در این پیامک نیز مشخص نشده که اگر فروشنده به اطلاعات سجلی خریدار دسترسی ندارد چه راهکار جایگزینی باید بیندیشد.

روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کل کشور در آن ثبت خواهد شد به مرحله اجرا رسید. قرار است این اطلاعات با همکاری سایر دستگاههای مرتبط جمع آوری و برای وضع مالیات متعلقه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. طبق ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم واحدهای مسکونی خالی در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه خواهند شد که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته است. وزارت راه و شهرسازی قول داده تا پایان تابستان اولین اطلاعات واحدهای مسکونی را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارد. تا روز ۲۸ مرداد ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه دار شده است که ۴۰ تا ۴۵ درصد از واحدهای مسکونی کشور را شامل میشود. پروانه اصلانی گفته که روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می شود و این افراد دو هفته زمان دارند تا وضعیت سکونت واحد های خود را اعلام کنند.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی درباره خانههای خالی اعلام کرد: ۱.۵ میلیون مالک که بیش از یک واحد دارند، شناسایی شدند که برایشان پیامک ارسال شده و در آستانه بازخوردگیری هستیم.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، اسلامی درباره ارسال پیامک خانه های خالی اظهار داشت: در بحث مالکینی که بیش از یک واحد دارند، حدود ۱.۵ میلیون نفر شناسایی شدند که برایشان پیامک ارسال شده و اکنون در آستانه بازخوردگیری هستیم و مردم هم به سایت مراجعه می کنند هم به پیامکها پاسخ میدهند. وی افزود: معتقدم در طول تاریخ کشور یک فرصت طلایی بوده که توانستیم از آن استفاده کنیم و به محض اینکه راستی آزماییها به سرانجام برسد، سازمان امور مالیاتی نسبت به صدور برگه های اخذ مالیات اقدام خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره قیمتگذاری در بازار مسکن گفت: بازار مسکن متاثر از بازارهای موازی است و در اختیار بخش مسکننیست امیدواریم در فرایند التهاب آوری که در کشور رخ می دهد مردمخویشتنداری داشته باشند تا بازارهای پرالتهاب آرام شود و از شرایط نرمالی برخوردار شویم.

وی گفت: سقوط دلار در برابر طلا و سقوط ارزش پول ملی خیلی از کشورها و رشد اقتصاد منفی چیزی است که گریبانگیر جهانی شده و در کشور ما مسائل متفاوتی بر آن عارض شده است.

اسلامی تصریح کرد: ما در این راستا به بحث اجاره بها ورود کردیم و اولین بار بود که دولت در زمینه اجاره ها مداخله و افزایش قیمتها را کنترل کرد که اقدامی موثر و نتیجه بخش بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، اگر مردم شکایتی در این زمینه دارند طی تعامل با شورای حل اختلاف مساله مستاجران دیده شده است. وی با اشاره به آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن از بانکهایی که در این امر پیشتاز بودند قدردانی و ابرازامیدواری کرد که سایر بانکها نیز در این خصوص همکاری و اهتمام لازم را داشته باشند تا مردمی که واجد شرایط هستند بتوانند وام خود را دریافت کنند. اسلامی در عین حال با تاکید بر صنعتی سازی ساخت و سازها در کشور گفت: توجه به صنعتی سازی موجب رونق تولید مسکن و ساخت و ساز و سریع سازی مسکن و متناسب سازی قیمتها میشود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور بازارهای صادراتی فراوانی دارد گفت: محصولات داخلی ما قدرت رقابت با بازارهای جهانی را دارند و ما باید با تکیه بر استانداردهای جهانی به سمت تکنولوژی های روز برویم و بهینه سازی و کیفی سازی را در دستور کار قرار بدهیم.