کرونا در راند سوم

گروه اجتماعی -گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در جهان و ایران باردیگر روند صعودی به خود گرفته است؛ اتفاق تلخی که طبق پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده آغاز موج سوم کروناست. سازمان جهانی بهداشت، روز گذشته خبری را منتشر کرد که نگرانی‌ها را درباره احتمال تشدید وضعیت کرونایی جهان تقویت می‌کند. بر اساس گزارش این سازمان، روز گذشته بالاترین رکورد موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ثبت شد؛ با شناسایی 307 هزار و 930 بیمار جدید در یک روز. طبق اعلام سایت اطلاع‌رسانیِ این سازمان، بیشترین افزایش آمار مبتلایان مربوط به سه کشور هند، ایالات‌متحده و برزیل بوده است؛ همچنین دو کشور ایالات‌متحده و هند بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید فوتی را گزارش کردند و برزیل فوت ۸۷۴ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ را در مدت ۲۴ ساعت اعلام کرد.
افزایش فوتی‌ها طی روزهای اخیر
خبر نگران‌کننده درباره آمارهای کرونا در ایران نیز این‌که طی چهار روز گذشته، تعداد فوتی‌های کووید19 در کشور باردیگر روند صعودی به خود گرفته است.  گزارش کمیته اپیدمیولوژی کرونا در وزارت بهداشت نیز بر این نگرانی صحه می‌گذارد؛ در این گزارش آمده است: «روند کشوری بیماری کووید-۱۹، موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالاست و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور نیز مشاهده شده است».
«دکتر احسان مصطفوی» رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در این‌باره به ایسنا گفته است : «اخیرا در برخی استان‌ها که در یک ماه اخیر روند تثبیت شده یا نزولی داشته، روند افزایشی خفیف بیماری مشاهده می‌شود که متاثر از عوامل مختلفی است. به گفته مصطفوی نمی‌توان دقیقا مشخص کرد کدام عوامل نقش مهم‌تری در افزایش شدت موج بیماری داشته، اما یکی از فاکتورهای مهم و قاعدتا تاثیرگذار در شهریورماه، سفرها بوده‌است».


موج سوم کرونا شدیدتر خواهد بود
 «حسین قشلاقی» عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور هم روز گذشته ، بازگشایی حضوری مدارس را یک اشتباه اساسی دانست و آن را از دلایل شیوع دوباره کرونا برشمرد :« اشتباهی که به افزایش ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا دامن می‌زند، بازگشایی مدارس است که ریسک بالایی دارد؛ در حالی که عدم بازگشایی خود عامل کنترل‌کننده‌ای در کاهش آمارهای موج سوم کرونا بود».
همزمانی کرونا و آنفلوآنزا
قشلاقی این را هم گفته است که : «با توجه به همزمانی آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی با کووید ۱۹ در آینده‌ای نزدیک شرایط بسیار بدی را تجربه خواهیم کرد». به گفته او در کنار این دو موضوع، خستگی کادر درمان را هم نباید فراموش کرد و بر اساس این فاکتورها این امکان وجود دارد که موج سوم کرونا با شدت بیشتری رخ دهد و شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌ها  باشیم.طبق این آمارها و اظهارنظرها، احتمالا باید خودمان را برای مواجهه با موج سوم کرونا آماده کنیم، موجی که به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برای سومین بار دامن‌گیرمان می‌شود.