اصلاح میلیونی قرارداد قائدی سال پربار کمدی‌ها و ناکامی «کوین کاستنر»


 
 
 


اصلاح قرارداد‌700 میلیونی قایدی در قطر
 
قرارداد مهدی قایدی مهاجم جوان و بوشهری تیم استقلال که فصل بسیار موفقی را با آبی‌پوشان گذراند، بعد از سفر مدیران باشگاه به قطر اصلاح شده و متممی به آن اضافه می‌شود. قایدی در آخرین روزهای حضور تیم در تهران جلسه‌ای را با مدیران باشگاه استقلال برگزار کرد که خروجی آن اضافه شدن متمم به قرارداد وی و اصلاح رقم قراردادش نسبت به فصل پیش بود. به احتمال فراوان مدیران استقلال در قطر قرارداد این مهاجم جوان را با اضافه کردن یک متمم اصلاح خواهند کرد. قرارداد مهدی قایدی مهاجم بوشهری استقلال با این تیم‌700 میلیون برای سال اول بوده که با توجه به درخشش این بازیکن و بالا رفتن قیمت او با دریافت پیشنهادهای چند میلیون دلاری باشگاه بر‌اساس نرخ تورم و دستمزد دیگر ستاره‌های تیم قصد اصلاح آن را دارد.
 
 
 
سال پر بار کمدی  در نمایش خانگی
«هیولا 2»، ادامه «خوب، بد، جلف» و ... در دست تولید است
نویسنده: مائده کاشیان
 
با توجه به سریال‌های کمدی که امسال در حال تولید هستند، دست نمایش خانگی سال آینده در ژانر کمدی حسابی پر خواهد بود. مدتی پیش مهران مدیری از ساخت سریال «هیولا 2»، پیمان قاسم خانی از ادامه تولید «خوب، بد، جلف: ارتش سری» در قالب سریال و امین حیایی هم چند روز پیش از ساخت مجموعه «ساخت ایران 3» خبر دادند و سعید آقاخانی نیز قرار است سریال «شاخ آفریقا» را بسازد.
 
ساخت ایران 3
امین حیایی در برنامه «کافه آپارات» خبر ساخت این سریال را اعلام کرد و گفت که مشغول مذاکره برای بازی در این مجموعه است. فصل سوم این سریال در قشم، کیش و آفریقا جلوی دوربین می‌رود. فصل اول «ساخت ایران» سال 90 به کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شد. هرچند که زوج محمدرضا گلزار و امین حیایی مشابه نقش‌هایی را که قبلا در آثار تجاری بازی کرده بودند ، ایفا کردند، اما توجه مخاطب را جلب کردند و فصل اول با استقبال خوبی روبه‌رو شد. سال 96 فصل دوم آن با کارگردان دیگری (برزو نیک‌نژاد) جلوی دوربین رفت. علاوه بر گلزار و حیایی که نقش‌های اصلی را برعهده داشتند، تعدادی بازیگر جدید مانند فرهاد اصلانی، مهران احمدی، محسن کیایی، سارا بهرامی و سحر دولتشاهی نیز به سریال اضافه شدند، اما حضور هیچ کدام از آن‌ها به نفع سریال تمام نشد. امین حیایی و محمدرضا گلزار هم مانند دیگر بازیگران بازی ضعیفی داشتند. هرچند که فصل دوم به اندازه فصل یک محبوب نبود، اما اگر زوج گلزار و حیایی در فصل سوم حضور داشته باشند و قصه جذابی طراحی شده باشد، می‌توان روی موفقیت «ساخت ایران 3» حساب باز کرد.

خوب، بد، جلف 3
پیمان قاسم خانی سال 94، از موفقیت پژمان جمشیدی و سام درخشانی در سریال «پژمان» استفاده کرد و با فیلم «خوب، بد، جلف» برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد. همراهی دو بازیگر کم‌هوش آثار گیشه‌ای  موقعیت‌های کمدی زیادی را در فیلم ایجاد کرد و باعث شد زوج کمدی «پژمان» و «سام» نزد مردم محبوب‌تر شوند. فروش خوب فیلم در گیشه قاسم خانی را ترغیب کرد که قسمت دوم این فیلم را بسازد. در قسمت دوم از نظر قصه، شوخی‌ها و موقعیت‌های کمدی از قسمت اول ضعیف‌تر بود، اما حضور زوج «پژمان» و «سام» فروش فیلم را تضمین کرد. قرار است ادامه این فیلم در 12 قسمت ساخته شود. «خوب، بد، جلف 3» داستان جذابی دارد. حامد کمیلی که جاسوس بود، با دیدن فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» به سینما علاقه مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد از «پژمان» و «سام» در نقش این شخصیت‌ها استفاده کند. حضور کمیلی در کنار جمشیدی و درخشانی در موقعیت عجیبی که قصه حول محور آن شکل می‌گیرد، می‌تواند بار کمدی سریال را بیشتر و از به تکرار افتادن «پژمان» و «سام» جلوگیری کند.

هیولا 2
مهران مدیری یک ماه پیش اعلام کرد قصد دارد فصل دوم «هیولا» را بسازد. او پنج سال پس از سریال «در حاشیه 2»، سال 94 مجموعه کمدی «هیولا» را جلوی دوربین برد. این سریال به دلیل کنایه‌هایی که به مسائل اجتماعی، سیاسی و فساد اقتصادی داشت، مورد توجه قرار گرفت. یکی دیگر از برگ‌های برنده سریال حضور فرهاد اصلانی در نقش شخصیت اصلی قصه «هوشنگ شرافت» بود. او شخصیت ساده‌لوحی بود که تحت فشارهای خانواده، شرافت اجدادی‌اش را زیر پا گذاشت و با مفسدان اقتصادی همکاری کرد. فرهاد اصلانی با بازی در این سریال یکی از بهترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشت. البته بازیگران دیگر مانند شبنم مقدمی و گوهر خیراندیش هم بازی خوبی داشتند. قصه «هیولا» در فصل اول به سرانجام رسید، اما با پایانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، این مجموعه ظرفیت دارد که در فصل دو ادامه یابد، البته بخش مهمی از موفقیت سریال وابسته به حضور فرهاد اصلانی است. علاوه بر این، اگر قصه «هیولا» در فصل دوم نیز مانند فصل اول، سراغ موضوعات اجتماعی و سیاسی برود می‌تواند بخشی از موفقیت خود را تضمین کند و حتی بیشتر از فصل اول دیده شود.

شاخ آفریقا
یکی دیگر از سریال‌های کمدی که قرار است تولید شود، «شاخ آفریقا» به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی مهراب قاسم خانی است. این کارگردان و نویسنده پیشتر در سریال «دزد و پلیس» تجربه همکاری با یکدیگر را داشته‌اند و خاطره خوبی از آن سریال در ذهن مخاطبان تلویزیون به جا گذاشته‌اند. این مجموعه سال 91 ساخته شد و زوج کمدی موفقی با بازی بهنام تشکر و هومن برق‌نورد داشت. مهراب قاسم خانی که سابقه خوبی در نویسندگی فیلم نامه آثار کمدی دارد، پس از سریال موفق «پژمان» فیلم نامه سریال دیگری را ننوشته است، اکنون او فیلم نامه سریال کمدی «شاخ آفریقا» را به نگارش درآورده است. سعید آقاخانی هم به تازگی با سریال «نون خ» حضور موفقی در تلویزیون داشته و اکثر سریال‌های او مورد پسند مخاطبان بوده است، بنابراین می‌توان به همکاری این دو چهره امیدوار بود. «شاخ آفریقا» علاوه بر ایران، در کشور گینه جلوی دوربین خواهد رفت و همچنین قرار است در سرویس‌های وی‌اودی آسیایی هم منتشر شود. باید صبر کرد و دید این کارگردان و نویسنده از حضور کدام بازیگران کمدی استفاده خواهند کرد.
 
 
 
 
ناکامی«کوین کاستنر»در یافتن قاتلان«کندی»!
آیا الیور استون، توانسته است در فیلم «جی.اف.کی» اسرار قتل رئیس‌جمهور آمریکا را فاش کند؟
 
جواد نوائیان رودسری – روز جمعه، 22 نوامبر سال 1963 (30 آبان 1342)، یک خودروی «کروک» در خیابان اصلی شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا حرکت می‌کرد؛ سرنشین خودرو، جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شد؛ «جان فیتزجرالد کِنِدی»، مشهور به جان.اف.کندی. عقربه‌های ساعت، 12 و 30 دقیقه ظهر را نشان می‌داد. کندی کنار همسرش نشسته بود و برای مردمی که آمده‌بودند او را ببینند، دست تکان می‌داد که ناگهان صدای گلوله‌ همه را شوکه کرد. کندی در میان حلقه مأموران امنیتی اف.بی.آی، ترور شد. هنوز چندساعتی از وقوع ترور نگذشته بود که پلیس اعلام کرد ضارب را بازداشت کرده‌است؛ مردی به نام «لی هاروی اُسوالد». 48 ساعت بعد از مرگ کندی، اسوالد هم، در حالی که در حلقه امنیتی مأموران اف.بی.آی قرار داشت، هدف گلوله «جک روبی» قرار گرفت و کشته شد. پرونده ترور کندی آن‌قدر پیچیده بود که نمی‌شد آن را جمع کرد. کمیته‌ای به ریاست قاضی «ارل وارن» تشکیل شد تا مسئله را پیگیری کند؛ اما نتیجه اعلام‌شده غیر قابل‌قبول بود: اسوالد در ترور کندی تنها بوده و همکاری نداشته‌‌است! با گذشت 57 سال از ترور کندی، هنوز 70 درصد مردم آمریکا معتقدند که اسوالد قاتل او نبوده‌است! در سال 2017، بخشی از اسناد پرونده ترور کندی، منتشر شد؛ اما به جای این‌که ابهام‌زدایی کند، ابهام‌زایی کرد!
الیور استون وارد می‌شود!
رمز و راز پرونده جان‌.اف.کندی، آن‌قدر جذابیت سینمایی داشت که الیور استون، کارگردان نام‌آشنا و منتقد آمریکایی را برای ساختن فیلمی در این‌باره مجاب کند. در سال 1991(1370 خورشیدی)، استون فیلمنامه خود را از زاویه‌ای متفاوت به رشته‌تحریر درآورد؛ قبل و بعد از الیور استون، کارگردان‌های دیگری هم به دنبال سوژه‌یابی در پرونده قتل کندی بودند، اما هیچ‌کدام نتوانستند زاویه‌ای را که او درنظر می‌گرفت، تصور کنند یا شاید اجازه نداشتند! استون روایت قتل کندی را از نگاه یک دادستان ایالتی ساخت؛ «جیم گریسون» که نقش او را در فیلم «جی.اف.کی»، «کوین کاستنر» با استادی‌تمام ایفا کرد. روایت خیره‌کننده فیلم و استادی استون در بازآفرینی صحنه‌ها، اثر او را برنده جایزه اسکار سال 1991 کرد. گریسون که فیلم استون روایت تلاش‌های اوست، مانند همه مردم آمریکا، در درست‌بودن گزارش 889 صفحه‌ای کمیته وارن تردید داشت. او می‌دانست که اسوالد نمی‌تواند به‌تنهایی قاتل کندی باشد. تلاش‌های او منجر به یافتن رابطه‌ای میان ضارب معرفی‌شده با «کلی شاو»، مدیر یک شرکت بازرگانی بین‌المللی فعال در نیواورلئان شد؛ چیزی که در فیلم استون به خوبی نمایش داده می‌شود؛ اما درست زمانی که گریسون می‌خواست یک پله در تحقیقات بالاتر برود و رابطان شاو را بشناسد، با دخالت اف‌.بی.آی و دولت فدرال، پرونده مختومه اعلام شد. روایت استون از قتل کندی این فضا را در ذهن ایجاد می‌کند که گروهی از داخل مجموعه سیاستمداران آمریکایی، به دلایلی، درپی حذف کندی بوده‌اند و این همان دیدگاهی است که بعدها و با انتشار بخشی از اسناد ترور در سال 2017، تقویت شد.
اسرار مگویی که در «جی.اف.کی» فاش شد
استون در فیلم خود برخی اسرار ترور را فاش کرد که دست‌کم تا 26 سال بعد، مدرکی برای اثبات آن‌ها وجود نداشت؛ مهم‌ترین راز فاش‌شده، ترور ضارب، آن هم 48 ساعت بعد از قتل کندی بود. استون در فیلم نشان می‌دهد که جک روبی با حمایت ضمنی مأموران اف.بی.آی از حلقه حفاظتی اسوالد می‌گذرد و او را می‌کُشد. جالب این‌جاست که اسناد منتشرشده سیا، نشان می‌دهند که مأموران سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا، کاملاً از خطر ترور اسوالد که در واقع سرپوش گذاشتن کامل بر حقیقت قتل کندی بود، آگاهی داشتند. یکی از اسناد جنجالی انتشاریافته که روایت استون در «جی.اف.کی» را تأیید می‌کند، نوشته‌ای از «جی.ادگار.هوور» رئیس‌وقت اف.بی.آی است؛ او روز بعد از ترور اسوالد می‌نویسد: «چیز دیگری درباره اسوالد باقی نمی‌ماند، به غیر از این‌که او مرده[!] دیشب ما(اف‌.بی‌.آی) تلفنی دریافت کردیم که یک نفر به دفتر ما در دالاس زنگ زده بود و در کمال‌آرامش گفته بود که او عضو کمیته‌ای است که مصمم شده اسوالد را به قتل برساند. ما هم به رئیس پلیس [دالاس] خبر دادیم و او به ما اطمینان داد که از اسوالد به خوبی حفاظت خواهد شد. امروز صبح دوباره به رئیس پلیس زنگ زدیم و هشدار دادیم که قضیه کشتن اسوالد جدی است و او هم دوباره تاکید کرد که تور حفاظتی خوبی برای او تدارک دیده شده است. هر چند، حالا معلوم شد که چنین نبوده است[!]»
توپ سوراخ در زمین کمونیست‌ها!
موضوع دیگری که در فیلم استون موردتوجه قرار گرفته‌است و امروز می‌دانیم که این توجه، چندان دور از ذهن و اشتباه هم نیست، گرایش‌های مارکسیستی اسوالد است. ظاهراً او به مسکو سفر کرده‌بود و حتی به دنبال تابعیت روسی رفت؛ جالب است که در تمام گزارش‌های سیا و اف.بی.آی، مأموران اطلاعاتی از قصد و رفتار اسوالد باخبر هستند. استون در فیلم خود به صراحت در این باره حرف می‌زند که انتخاب اسوالد با توجه به گرایش‌های مارکسیستی وی، هوشمندانه صورت گرفت تا بعدها توپ را به زمین شوروی یا کوبا بیندازند؛ در واقع استون این کار را یک فریب اطلاعاتی می‌داند؛ موضوعی که اسناد انتشاریافته سال 2017 آن را تأیید می‌کند؛ طبق گزارش‌های موجود در این اسناد، شوروی خود را از ترور کندی متضرر می‌دانست و از این واهمه داشت که جنگ اتمی با آمریکا آغاز شود. روس‌ها معتقد بودند جانشین کندی، به احتمال زیاد، انعطاف چندانی در برابر قضیه مصالحه ندارد. به این ترتیب، استون بیش از دودهه قبل از انتشار اسناد، واقعیت‌های انکارناپذیری را درباره ترور کندی، فراروی مخاطبان خود قرار داد. این واقعیت‌ها، جنجال خبری بزرگی به راه انداختند، اما این جنجال، خیلی زود در هیاهوی خبری رسانه‌های رنگارنگ آمریکا، محو شد و از یاد رفت.