کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی است

سخنگوی وزارت بهداشت از صعود دوباره مبتلایان روزانه کرونا و مرگ ۱۴۴ تن طی ۲۴ ساعت خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری با بیان اینکه از روز27 شهریور تا روز ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۰۴۹  بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد گفت که ۱۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند.به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۱۶ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۴۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۹۵۲ نفر رسید اظهار کرد: خوشبختانه تا روز ۲۸ شهریور، ۳۵۵ هزار و ۵۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. لاری افزود: ۳۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی ضمن بیان اینکه تا روز ۲۸ شهریور، سه میلیون و ۶۹۱ هزار و ۳۹۹ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است عنوان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.لاری تاکید کرد: همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.لاری در ضمن اشاره به آمار ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در جهان گفت: شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از مرز ۳۰ میلیون نفر گذشته است و تا روز ۲۸ شهریور، بیش از ۹۵۰ هزار نفر در جهان جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.وی با اشاره به اینکه همه‌گیری این ویروس در جهان همچنان رو به شتاب است، تصریح کرد: فراموش نکنیم که رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک مهمترین اصل حفاطت از خود در برابر این ویروس است. سخنگوی وزارت بهداشت در پایان اظهار کرد: امیدواریم با رعایت این اصول و خودداری از حضور درهرگونه تجمع غیر ضروری گام‌های موثری در جهت کنترل این بیماری در کشور برداریم.
از سوی دیگر،معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی اظهار کرد: انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم.معاون‌کل وزارت بهداشت یادآوری کرد: درصورت استفاده ۹۵ درصدی از ماسک و کاهش ۵۰ درصدی ترددها میزان مرگ کاهش خواهد یافت.
بیانیه ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی درباره خطر موج همزمان آنفلوانزا و کرونا
در شرایطی که پاندمی کرونا ویروس و بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان و نیز در کشور عزیز ما ایران، یک مخاطره جدی حیات بشریت به حساب می‌آید، با نزدیک شدن به آغاز پاییز، نگرانی جامعه پزشکی و مردم ایران از بابت خطر اپیدمی آنفلوانزا به یک مسأله حاد و مبرم تبدیل شده است.به گزارش ایلنا، اکنون پزشکان در سراسر جهان، نگران همزمان شدن و همراهی اپیدمی فصلی آنفلوانزا و پاندمی کووید-۱۹ هستند. از آنجایی که نشانه‌های بالینی آنفلوانزا شبیه به نشانه‌های شایع کووید-۱۹ است، نشانه‌ها و علائم آنفلوانزا می‌توانند با ایجاد مشکل در تشخیص و از طریق مبتلایانی که بیماری ایشان تشخیص داده نشده و تحت قرنطینه و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه قرار نگرفته‌اند، خطر گسترش و سرایت بیماری کووید-۱۹ را افزایش دهند. از سوی دیگر، هرگاه شخصی با آلودگی توسط هر کدم از ویروس‌ها دچار «آنفلوانزا» و یا «کووید-۱۹» شود، تا اندازه‌ای تضعیف و گرفتار خواهد شد که به سادگی میزبان مساعدی برای ویروس دیگر باشد. آنچه که مسلم است: ابتلای همزمان به هر دو ویروس می‌تواند پیش آگهی بالینی بدتری داشته و به خصوص در افراد مسن، و دارای بیماریی‌های زمینه‌ای و نیز کودکان به نتایج ناگواری منجر شود . یادآور می‌شود که نشانه‌های بالینی مشترک این دو بیماری عبارتند از تب، احساس تب و حرارت، لرز، درد بدن ،سرفه یا تنفس مشکل و کوتاه شدن نفس‌ها. برای تشخیص افتراقی باید به علائم و نشانه‌های بالینی اختصاصی کووید-۱۹ مانند از دست دادن حس بویائی و یا نماهای اختصاصی در سیتی اسکن ریه‌ها و یا تست PCR استناد شود. در شرایط فعلی، نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوانزا، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت رسانی به بیماران کووید-۱۹ و فرآیندهای پیشگیری را دچار اختلال جدی نماید . مخاطرات معینی که هم اکنون در کشورهای نیمکره شمالی و از جمله ایران مطرح است: این است که در اکثر مناطق، مساله بازگشایی مدارس و فضاهای تحصیلی، حضور کودکان، نوجوانان و جوانان، به همراه آموزگاران ،استادان و کادرهای اداری و فنی در مدارس و دانشگاه‌ها، یک تهدید جدی برای شیوع بیشتر بیماری کووید-۱۹ به شمار می‌رود. در حال حاضر شبح بیماری آنفلوانزا، موجب نگرانی مردم و ابهامات جدی در افکار عمومی شده است که امید است با توضیح بنیادهای علمی این مورد، از بار نگرانی و تشویش مردم کاسته شود و در عین حال مردم شریف ایران تشویق شوند با جدی‌تر گرفتن مقررات و مفاد پروتکل «فاصله گذاری اجتماعی» به کاهش دامنه و شدت اپیدمی انفلوانزا نیز یاری برسانند. اگر در این زمینه بخواهیم مطلب را خلاصه و جمعبندی کنیم، موارد زیر را باید مورد تأکید قرار دهیم:


۱- شواهد موجود از نیمکره جنوبی که اپیدمی همزمان آنفلوانزا و کووید-۱۹ را تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد که بهتر است با توضیح علمی مسائل و تأکید بر مقررات فاصله گذاری اجتماعی (استفاده از ماسک- شستشوی دست‌ها با آب و صابون- خودداری از مسافرت‌های غیر ضروری- خودداری از اجتماعات و ...) از وحشت ورود به فصل آنفلوانزا در رسانه‌ها کاسته شود زیرا انتظار می‌رود با یاری مردم و فاصله گذاری اجتماعی، اپیدمی آنفلوانزای خفیفتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم. 
۲- واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا ،به خصوص در گروه‌های پر خطر، حلقه مهمی در جلوگیری از حدت و شدت اپیدمی آن است. در حال حاضر وزارت بهداشت اقدام عملی نسبت به خرید و تهیه واکسن انفلوانزا را آغاز کرده و در دست اجرا دارد. مسأله مهم مدیریت نحوه توزیع واکسن و نظارت بر دسترسی و دریافت افرادی است که در گروه‌های پر خطر قرار دارند. مسئولان بهداشتی کشور حتماً لازم است که شیوه نامه تقسیم‌بندی جمعیت و شناسایی افراد پر خطر را بسیار سریع آماده نمایند تا از هرج و مرج، ایجاد بازار سیاه، رشد پدیده قاچاق و برخوردار نشدن افرادی که واقعاً به واکسن نیاز داشته‌اند، جلوگیری شود. 
کودکان سالم ۶ تا ۲۳ ماهه، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، و کلیه افراد بالای ۲ سال که بیماری زمینه‌ای از قبیل دیابت، سرطان، نارسایی کلیه، روماتیسم، آسم و ... داشته باشند، در کنار کلیه کادر پزشکی- بهداشتی- درمانی از گروه‌های هدف در دریافت و تزریق واکسن آنفلوانزا به حساب می‌آیند. سازمان نظام پزشکی حسب وظایف قانونی خود همکاری و مشارکت در سیاستگذاری‌ها و تامین واکسن با کیفیت مناسب و اولویت گذاری توزیع آن آمادگی خود را در این امر اعلام می‌دارد. 
۳- بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و امثالهم باید با احتیاط کامل و پس از بررسی تمام جوانب و وضعیت همه‌گیری ویروسی در هر منطقه، کمک گرفتن از نظرات کارشناسی مسئولان و فعالان بهداشتی و درمانی کشور انجام شود. بسیار ضروری است که برنامه ریزی علمی و تأمین امکانات و ملزومات انجام شود، سپس به فکر بازگشایی کامل و بازگشت به روش‌های حضوری باشیم. در تعدادی از کشورهای اروپایی نیز تعجیل در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به بن بست برخورد کرده و بار دیگر به روش‌های غیر حضوری روی آورده‌اند.