کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی نگران کننده است


رییس جمهور گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی در هفتههای اخیر در کشور پایین آمده و این نگران کننده است. این میزان از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته و این خبر بدی است. ما باز هم تاکید میکنیم که در همهجا اصول بهداشتی را رعایت کنند. اگر این روند ادامه یابد از هفتههای آتی شاهد افزایش ابتلا و پس از آن افزایش مرگومیر خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی اظهار کرد: برخی دوگانه انگاریها در جامعه ما مطرح میشود مثل سلامت و معیشت، سلامت و دیانت، سلامت و آموزش؛ این دوگانه ها نادرست است. ما فکر نکنیم اگر نوجوانی به مدرسه رود مبتلا میشود اما اگر در کوچه بازی کند نه. این ویروس میتواند همهجا باشد و در عین حال اگر پروتکلها را رعایت کنیم، هیچجا نباشد.

وی افزود: آمار و ارقام نشان میدهد آن مشاغلی که کارمند و کارگر زیاد داشتند و مراعات کردند کمتر مبتلا شدند و آنجا که تعداد کارگران و کارمندان کم بوده و مراعات نکردند مبتلا شدند. پس دلیل نیست که کارگر زیاد باشد یا کم. آموزش در خانه باشد یا مدرسه. آنچه مهم است رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

رییس جمهور یادآور شد: در ماجرای کنکور هم برخی به من نامه نوشتند که امسال از کنکور بگذرید و با آن کاری نداشته باشید. اما دیدیم که نزدیک به نهصد هزار نفر آمدند ولی کسی مبتلا نشد که از عجایب است.

وی با بیان اینکه صداوسیما و سایر رسانهها باید به آموزش بیشتر چگونگی مقابله با کرونا و درک شرایط این بیماری برای مردم بپردازند، اظهار کرد: باید از طریق صداوسیما و رسانهها به صورت سادهتری به مردم بگوییم که شرایط این ویروس چگونه است. برخی تصور میکنند حتماً باید سرفه کنند تا امکان ابتلا در آنان وجود داشته باشد در حالی که همان افراد با احساس نکردن مزه و بو مواجه هستند و وقتی از آنان پرسیده میشود
چرا زودتر خود را به مراکز درمانی معرفی نکردید میگویند فکر نمیکردیم کرونا باشد.

رییس جمهور با اشاره به وجود قاچاق کالا در کشور و ضرورت مبارزه با آن، اظهار کرد: همه ما در برابر قاچاق کالا که در کشور ما دیده میشود مسئول هستیم. در شرایط فعلی باید بیش از پیش بر قاچاق دارو تمرکز کنیم که داروها را به خارج از کشور منتقل میکنند، چرا که گویا در کشورهای همسایه قیمت آنها بالاتر است.

روحانی تاکید کرد: مبارزه با قاچاق کالا مخصوصا در زمینه دارو و واکسن تشدید شود و جلوی قاچاق واکسن و دارو به خارج از کشور گرفته شود. البته ما صادرات دارو داریم اما این کار را باید مبادی رسمی انجام دهند نه اینکه قاچاق دارو و واکسن را شاهد باشیم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت انجام امور اداری مردم تا جای ممکن به صورت مجازی و غیرحضوری اظهار کرد: مساله دیگر ورود گردشگران به کشور است که باید پروتکل ویژه خودش رعایت شود نه اینکه رفتوآمد وجود داشته باشد و پروتکلها مراعات نشود این موضوع باید بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گیرد تا نگرانیها در این زمینه نیز رفع شود.