با خودم رقابت مي‌كنم

علي  ولي‌اللهي
 در همان روزهايي كه در اتفاقي تاريخي، ركورد جهاني پرش با نيزه جهان شكسته شد در ايران و در مسابقات باشگاهي مهسا ميرزاطبيبي توانست ارتفاع پرواز زنان ايران را به 4 متر برساند و فصلي تازه در اين رشته رقم بزند. روز شنبه و در دومين مرحله مسابقات دووميداني باشگاه‌هاي كشور ميرزاطبيبي توانست در رشته پرش با نيزه، ۴متر پرواز كند و ركورد قبلي كه متعلق به خودش بود را بشكند. به همين مناسبت با اين دختر پرنده كشورمان به گفت‌وگو نشستيم. دختري كه مي‌گويد سقفي براي آرزوهايش ندارد و فقط اميدوار است آن طور كه لياقتش را دارد به او و تلاشي كه مي‌كند، توجه شود. از مسابقات باشگاهي و ركوردي كه به ثبت رسانديد، بگوييد. مسابقات باشگاهي كشور بعد از مدت‌ها وقفه به دليل ويروس كرونا كه باعث شده بود رقابت‌ها تعطيل شود، برگزار شد. من در مرحله اول توانستم ركورد 3.91 متر را ثبت كنم. اين هم ركورد ملي بود و هم ركورد باشگاهي كه البته دست خودم بود. در مرحله دوم هم كه هفت روز بعد برگزار شد، توانستم دو بار ركورد ملي پرش با نيزه را جابه‌جا كنم. پرش اولم 3.92 بود و در پرش بعديم هم 4 متر پريدم و توانستم ركورد تاريخي را در پرش با نيزه زنان ايران به ثبت برسانم.
 
شما اوايل تابستان هم ركورد 3.90 را پريده بوديد و همان موقع اعلام كرديد هدف‌تان رسيدن به 4 متر است. در اين 3 ماه چه اتفاقاتي رخ داد كه اين ركورد به دست آمد؟


اين نتيجه تلاش دو يا سه ماهه ما نبوده است. ما خيلي وقت است كه براي رسيدن به ركورد 4 متر و بالاتر تلاش مي‌كنيم. اوايل سال هم مسابقات مجازي برگزار كرديم كه البته تماشاچي نداشت. آن موقع هم ركورد خوبي ثبت كردم. در اين چند ماه هم سعي كردم آمادگي خودم را حفظ كنم و بتوانم به ركورد مدنظرم برسم.
شما با ركورد جهاني پرش با نيزه زنان يك متر و چند سانتي‌متر فاصله داريد. چطور مي‌توان اين فاصله را پر كرد؟
هر قدر ركورد بالاتر مي‌رود، پيشرفت كردن سخت‌تر مي‌شود. اوايل خود ما در يك مسابقه 3 متر و مسابقه بعدي 3.30 مي‌پريديم. ركوردشكني خيلي راحت‌تر اتفاق مي‌افتاد. با اين حال هر چه ارتفاع بالاتر مي‌رود، كار سخت‌ مي‌شود. اينكه يك ورزشكار بخواهد از 4 متر برسد به 4.10 خيلي سخت‌تر است. اين نياز به تجهيزات بهتر و مسابقات باكيفيت‌تر دارد. من هميشه توي ايران تنها مسابقه داده‌ام. از همان اول هم تنها بوده‌ام. در واقع اين جوري بوده كه من با خودم رقابت مي‌كنم. مسلما اگر در مسابقات بين‌المللي مختلف با رقباي در سطح خودم و بالاتر رقابت كنم 100 درصد باتجربه‌تر مي‌شوم و مي‌توانم ركوردهاي بهتري به ثبت برسانم. اين يك مساله و مساله ديگر اينكه كار نشد ندارد. هميشه مي‌گفتند مردان بيش از 4 متر مي‌پرند اما حالا من يك دختر هستم و توانستم اين ركورد را بزنم. پس ركوردهاي بالاتر هم مي‌توانم بزنم.
اعزام‌هاي شما به مسابقات بين‌المللي چگونه است؟ آيا آن قدري كه نياز است شما به مسابقات برون‌مرزي مي‌رويد؟
از نظر اعزام به مسابقات كه در چند ماه قبل درگير كرونا بوديم و مسابقاتي نداشتيم ولي قبل از آن هم نه. من اصلا به هيچ مسابقه خارج از كشوري نرفتم. در طول سال مسابقات مختلفي برگزار مي‌شود اما در دوره رييس فدراسيون قبلي به اين شكل بود كه اصلا به اين چيزها توجهي نمي‌شد. ما نهايتا در مسابقات ليگ مي‌توانستيم شركت كنيم. حالا اميدوارم با شرايط فدراسيون جديد ان‌شاءالله رييس فدراسيوني بيايد كه بيشتر به فكر ما باشد و ركوردهاي ما را مورد توجه قرار دهد و بتوانيم در مسابقات بهتري شركت كنيم. در اين چند سالي كه پرش با نيزه را شروع كردم فقط به يك مسابقه بين‌المللي اعزام شدم كه آن هم در تركيه بود. اين همه مسابقات در جاهاي مختلف دنيا برگزار مي‌شود و من فقط و فقط‌به يك رقابت اعزام شدم. آن رقابت هم دو سال پيش برگزار شد كه توانستم آنجا ركورد ايران را 20 سانتي‌متر افزايش بدهم. ركورد 3.90 را ابتدا من آنجا پريدم. امسال هم در مرحله اول ليگ تازه بعد از مدت‌ها در فضاي باز اين ركورد را تكرار كردم. ان‌شاءالله بتوانيم در آينده در مسابقات بين‌المللي شركت كنيم و تجربه به دست بياوريم و مدال بگيريم.
آقاي كيهاني به عنوان رييس سابق فدراسيون دووميداني چه كار كرده؟ همه ورزشكاران دووميداني از دست ايشان شاكي هستند.
من دوران ورزش حرفه‌اي‌ام را با دوران آقاي كيهاني شروع كردم. ما درخواست‌هاي زيادي داشتيم ولي توجهي نمي‌شد. اين ركورد 4 متر را من بايد دو سال پيش در رقابت‌هاي انتخابي بازي‌هاي آسيايي جاكارتا به ثبت مي‌رساندم. به خاطر نداشتن نيزه اين اتفاق نيفتاد. بعد ما درخواست مي‌داديم كه نيزه مناسب بياورند و تجهيزات كافي در اختيارمان قرار دهند اما توجهي نمي‌شد به اين چيزها. در آن دوران كلي ركورد باشگاهي و ملي زدم ولي اصلا ديده نشد. در واقع فقط انگيزه‌هاي ما را از ما مي‌گرفت. دوراني بود كه ما خيلي سختي كشيديم. پارسال چون نيزه درست نداشتم كارم خيلي سخت بود. شما اگر ركوردهاي سال گذشته مرا ببينيد متوجه مي‌شويد. اما من با همان شرايط 3.80 پريدم. اميدوارم رييس فدراسيون جديد كه مي‌آيند دلسوزتر و توجه بيشتري داشته باشند.
ركوردشكني شما در ايران همزمان شد با ركوردشكني جهاني كه بعد از 26 سال، ركورد سرگئي بوبكا شكسته شد. رقابت‌هاي جهاني را دنبال مي‌كنيد؟
بله، آقاي آرماند دوپلانتيس موفق شد 6.15 بپرد و ركورد جديد ثبت كند. ايشان ورزشكار خيلي جواني هم هستند. وقتي همه جاي دنيا مي‌بينم كه ركوردشكني اتفاق مي‌افتد براي خودم انگيزه مي‌شود. اينكه همه در هر سطحي تلاش مي‌كنند خودشان را ارتقا بدهند، حالا با هر شرايطي كه دارند چون شرايط آنها اصلا قابل مقايسه با شرايط ما نيست، آدم انگيزه مي‌گيرد. پرش با نيزه ايران هم رو به پيشرفت است و در بخش آقايان هم در رده سني جوانان و نوجوانان ركوردشكني داشته‌ايم و آقاي مصدقي ركورد جوانان را بعد از مدت‌ها جابه‌جا كردند.
از سختي‌هايي كه يك ورزشكار خانم در رشته شما با آن مواجه مي‌شود، بگوييد.
سختي كه خيلي زياد است. محدوديت‌ها براي ما بيشتر است نسبت به‌ آقايان. با اين حال ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم و در عوض انتظار داريم به اندازه آقايان هم ديده شويم. اگر يك ورزشكار آقا اين همه ركوردشكني كرده بود خيلي بيشتر از من ديده مي‌شد. فكر مي‌كنم بايد خيلي بيشتر به ما بها داده شود. تلاشي كه ما داريم مي‌كنيم با توجه به محدوديت‌هايي كه داريم به نظرم خيلي سخت‌تر است.
آيا با شركت در همين مسابقات از لحاظ مالي آيا آن قدر كه نياز است، تامين مي‌شويد؟
همه هزينه‌هاي من از جمله مربي خصوصي يا تجهيزات با خودمان است. قراردادهاي ما هم رقم بالايي ندارد. حتي بهترين ورزشكاران مرد دووميداني هم اصلا قابل مقايسه با قراردادهاي ورزشكاران فوتبال يا واليبال و بسكتبال نيست. ورزشكاران خانم هم همين‌طور. در فوتبال و بسكتبال با اين همه سرمايه‌گذاري و تماشاچي آن بازدهي مورد نظر هم اتفاق نمي‌افتد. ما اين همه زحمت مي‌كشيم و اصلا از لحاظ مالي هم نه، از لحاظ تماشاچي هم بخواهيم حساب كنيم كلا 20 يا 30 نفر مي‌توانند مسابقات ما را از نزديك نگاه كنند. بايد بيشتر از اينها بها داده شود به ما. با اين همه خدا را شكر امسال من با تيم پليمر خليج‌فارس قرارداد بستم و در خريد تجهيزات كمك خيلي خوبي به ما شد.
سقف آرزوهاي شما كجاست؟
سقفي دوست ندارم براي آرزوهايم تعيين كنم. من قبلا مي‌گفتم بايد 4 متر بپرم ولي الان اين ركورد را زدم و واقعا راضي نيستم در اين نقطه بمانم. دوست دارم هر روز پيشرفت كنم و ركوردهاي بهتري بزنم.